Woorank

Posted on: januari 12th, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

Woorank is een online tool die real time reviews van websites genereert. De uitgebreide analyse levert waardevolle inzichten op om een website te verbeteren op het gebied van ranking en visibiliteit door onder andere de inzet van SEO, Social Media en Usability. Ook is het mogelijk om concurrerende websites met elkaar te vergelijken. Ga naar www.woorank.com voor meer informatie over deze tool.

ONDERSTEUNING
Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centre for Market Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over Woorank. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden en Tibert Verhagen. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.

Reserveren verplicht

Research Suite Pro: SimStat

Posted on: november 8th, 2016 by Centre for Market Insights No Comments

Simstat verder gaat dan alleen statistische analyse. Het biedt speciale output functies en een eigen scripting taal om statistische analyses te automatiseren en om kleine applicaties te maken. Er zijn interactieve tutorials met multimedia-mogelijkheden, evenals computerondersteunde interviewtechnieken.

ONDERSTEUNING
Research Suite Pro heeft een uitgebreide supportomgeving met instructie video’s.

Je kunt daarnaast ook ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over Research Suite Pro. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden en Frederik Situmeang. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.

SentiStrenght

Posted on: augustus 18th, 2016 by Centre for Market Insights No Comments

SentiStrenght is een automatische sentiment analyse tool die met grote nauwkeurigheid tot 16.000 sociale webteksten per seconde kan verwerken. De tool is in verschillende talen beschikbaar.

SentiStrength schat de kracht van positief en negatief sentiment in korte teksten, ook bij informeel taalgebruik. De tool rapporteert twee sentiment sterktes:
-1 (Niet negatief) tot -5 (extreem negatief)
1 (niet positief) tot 5 (zeer positief)

SentiStrength kan ook binair (positief/negatief), drie variabelen (positief / negatief / neutraal) en op schaal (-4 tot +4) resultaten leveren.

Je kunt de output van T-LAB in SentiStrenght onderzoeken om het sentiment bij de thema’s/frequente woorden te bepalen.

ONDERSTEUNING
Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over SentiStrength. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.

T-Lab

Posted on: augustus 18th, 2016 by Centre for Market Insights No Comments

T-LAB is een tool voor tekst analyse, van interviews tot artikelen, open antwoorden uit enquêtes, twitter berichten, boeken, etc. Teksten uit alle talen kunnen geanalyseerd worden en diverse documenttypen worden ondersteund (.txt, .doc, .docx, .pdf, .rtf, .html, .xls, .xlsx, .csv, .mdb, .accdb.).

Met de tool kun je frequente woorden/thema’s uit teksten identificeren. We kunnen bij een reclamecampagne bijvoorbeeld tweets verzamelen, de output gaat in T-LAB en die bepaalt de thema’s, de frequent genoemde woorden en de connectie tussen de woorden.

Voorbeeld: Een grote retailer wordt vaak genoemd in combinatie met “rookworst”, “leuke spulletjes”, “kinderkleding”, etc. Waar praten de mensen het vaakst over in combinatie met de bedrijfsnaam?

Voordat je met T-LAB aan de slag gaat is het raadzaam eerst de CMI Text Cleaning Tool te gebruiken. Hiermee kun je je tekstbestanden opschonen en speciale karakters verwijderen die de functie van TLAB verstoren.

ONDERSTEUNING
Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de T-LAB. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.

CMI Language Detection Tool

Posted on: augustus 17th, 2016 by Centre for Market Insights No Comments

Met de CMI Language Detection Tool kun je binnen enkele seconden van een groot aantal teksten de taal vaststellen. Dit is bijvoorbeeld handig als je met SentiStrenght een sentimentsanalyse van social media berichten wilt doen. Voor een goede sentimentsanalyse moeten alle berichten in dezelfde taal zijn (bijvoorbeeld in het Nederlands heeft de term “rare” een negatieve lading, terwijl het in het Engels een neutraal woord is). De CMI Language Detection Tool kan de belangrijkste wereldtalen detecteren. De tool geeft de twee meest voorkomende talen in een bericht weer. Dit is handig in situaties wanneer een bericht of tekst meerdere talen bevat, wat zeker in het Nederlands ook wel regelmatig gebeurt (bijvoorbeeld “Oh my God, wat is het weekend snel gegaan!”). Daarnaast geeft de tool de kans weer dat de tekst in een bepaalde taal geschreven is.

ONDERSTEUNING
Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de CMI Language Detection Tool. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.

R

Posted on: augustus 16th, 2016 by Centre for Market Insights No Comments

Het statistische programma “R” kun je bijvoorbeeld gebruiken om de relatie tussen twee factoren te bepalen. Denk aan de impact van een reclameactie op de verkoop; de impact van het geven van korting op de koopbereidheid van de consument. De resultaten kunnen worden gebruikt om te rechtvaardigen bijvoorbeeld voor wat voor soort reclameactie je kiest.

Voorbeeld: Een grote retailer wil een reclameactie doen en kan kiezen voor een korting voor een bepaalde tijd; twee halen één betalen; tweede product voor 50%. Je onderzoekt onder consumenten waar de voorkeur naar uitgaat, en na een analyse in R kun je een gedegen advies uitbrengen met welke strategie de retailer door zou moeten gaan.

ONDERSTEUNING
Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over R. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.

Er zijn ook uitgebreide communities die handleidingen en voorbeelden online beschikbaar hebben of trainingen organiseren.

STATA

Posted on: augustus 16th, 2016 by Centre for Market Insights No Comments

Stata is de meest complete statistische software. Het programma bundelt een volledig pakket met statistische en grafische functies, opties voor datamanagement en een programmeertaal. Een gebruiksvriendelijke tool, die focust op de gegevens en niet op hoe je de software dient te gebruiken. Het taalgebruik van het programma is eenvoudig en je hebt het snel onder de knie.

Voorbeeld met paneldata: een grote retailer heeft verschillende filialen; in winkel A is geen reclameactie, in winkel B “2 halen 1 betalen”, in winkel C “50% korting” en in winkel D “tweede product 50%”. Dan kun je op een aantal dagen de verkopen bijhouden en de veranderingen in aantal bezoeken tussen winkels en over de tijd onderzoeken. Dit soort analyses zijn makkelijker uit te voeren met STATA dan met SPSS.

ONDERSTEUNING

Stata heeft een kanaal op YouTube met diverse filmpjes over hoe bepaalde analyses uitgevoerd kunnen worden.

Daarnaast kun je ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over STATA. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.

CMI Twitter Scraper

Posted on: augustus 8th, 2016 by Centre for Market Insights No Comments

Met de CMI Twitter Scraper kun je van elk Twitteraccount alle tweets downloaden. Daarnaast kun je alle tweets waarin een bepaalde zoekterm voorkomt downloaden. Ook kun je de periode instellen waarvan je de tweets wilt hebben. Per zoekopdracht kun je maximaal 10.000 tweets downloaden.

ONDERSTEUNING
Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de CMI Twitter Scraper. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.

Tableau

Posted on: juni 9th, 2016 by Centre for Market Insights No Comments

Eenvoudige analyseren voor iedereen. Met Tableau analyseer en visualiseer je data in enkele minuten. Een zeer intuïtieve, gebruiksvriendelijke tool, van Excel tot Big data. Maak slimme dashboards en deel je resultaten met enkele muisklikken. Tableau is wereldleider op het gebied van datavisualisatie- en visuele analyse software.

ONDERSTEUNING
Tableau heeft een uitgebreide supportomgeving met instructie video’s.

Je kunt daarnaast ook ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over Tableau. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden, Frederik Situmeang, Sjoukje Goldman, Saskia Stoker, Tibert Verhagen en Han Boels. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.

Qualtrics

Posted on: juni 9th, 2016 by Centre for Market Insights No Comments

Voor je onderzoek een online enquête uitzetten? Met Qualtrics kun je relatief eenvoudig online enquêtes ontwerpen en afnemen. Alle FBE-studenten en -medewerkers kunnen gratis gebruik maken van deze software.

Met Qualtrics kunnen zowel eenvoudige als complexe vragenlijsten worden gebouwd en afgenomen. Er zijn diverse mogelijkheden wat betreft de structuur en het type vragen. De resultaten worden helder weergegeven en zijn eenvoudig te exporteren naar onder andere Excel of SPSS.

Qualtrics heeft een moderne en duidelijke (Engelstalige) gebruikersomgeving, wat het werken met Qualtrics heel intuïtief en eenvoudig maakt. Qualtrics is geschikt voor enquêtes in alle talen. Een HvA template is beschikbaar in het Nederlands en Engels.

ACCOUNT
Je kunt direct inloggen met je HvAID, je hoeft dus geen account aan te maken. Inloggen kan via: hva.qualtrics.com

ONDERSTEUNING
Qualtrics heeft een uitgebreide supportomgeving waarin je de verschillende stappen bij het opstellen, uitzetten of analyseren kunt doorlopen aan de hand van instructie video’s.

Je kunt daarnaast ook ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over Qualtrics. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden, Saskia Stoker, Tibert Verhagen en Anne Risselada. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.

Technische ondersteuning is te verkrijgen via [email protected] .

SPSS

Posted on: juni 9th, 2016 by Centre for Market Insights No Comments

SPSS Statistics helpt het analytische proces vorm te geven. Vanaf de planning en dataverzameling tot aan de analyse, rapportages en uiteindelijke opvolging. Diverse geïntegreerde modules bieden specialistische statistische mogelijkheden om markten te onderzoeken, onderzoeksgegevens te interpreteren en de juiste beslissingen te nemen.

Wil je thuis gebruik maken van SPSS, log dan in via de HvA Citrix omgeving.

ONDERSTEUNING
SPSS heeft een uitgebreide supportomgeving met instructie video’s. Ook hebben wij in onze kennisbank uitleg en videos opgenomen over diverse statistische toetsen en analyses.

Je kunt daarnaast ook ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over SPSS. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden, Frederik Situmeang, Sjoukje Goldman, Saskia Stoker, Tibert Verhagen, Walter Groot-Antink, Daphne Hagen, Anne Risselada. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X