
Dienstverlening helpen innoveren
Service robots zullen de komende jaren een steeds prominentere rol krijgen in de wijze waarop organisaties hun klanten in fysieke omgevingen bedienen. Dankzij ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence, machine learning, speech- en voicetechnologie, motorische en sensorische technologie, zijn service robots tot steeds meer in staat. Maar wat is nu precies de toegevoegde waarde van service robots voor de organisatie? Wat voor mogelijkheden bieden service robots om dienstverlening te innoveren en hoe zet je ze het beste in? Het Service Robotics Lab van de HvA levert op dit specifieke gebied een bijdrage.
“De inzet van service robots biedt organisaties bij service encounters nieuwe mogelijkheden om waarde te creëren en hun service business model te innoveren. Het is vanwege deze relevantie dat wij vanuit de praktijk expliciet de volgende centrale onderzoeksvraag mee hebben gekregen: “Wat zijn de mogelijkheden die service robots bieden om service encounters te innoveren en hoe kunnen deze mogelijkheden het beste worden benut vanuit het oogpunt van klanten, personeel, en de organisatie?” Om deze vraag te beantwoorden werkt het SRL nauw samen met bedrijven, andere hogescholen, universiteiten, en brancheorganisaties. De kennis die wij leveren is toegepast van aard. Naast onderzoek in de retail doen wij ook onderzoek in non-profit sectoren (overheid, gezondheidszorg). De door ons opgedane inzichten worden richting zowel het werkveld als het onderwijs verspreid.”
Tibert Verhagen, Lector Emerging Technologies for Business
Over het Service Robotics Lab
Het Service Robotics Lab (SRL) is een initiatief van het Centre for Market Insights en het Programma Ondernemerschap van de Hogeschool van Amsterdam. Het SRL doet sinds 2019 onderzoek naar de toegevoegde waarde van service robots. Centraal bij het SRL staan de mogelijkheden die service robots bieden om de directe interactie tussen klant en organisatie tijdens het dienstverleningsproces (de service encounter) te innoveren. De focus van het SRL ligt op service robots die zelfstandig functioneren, een fysieke interface hebben, en worden toegepast om met klanten te interacteren, te communiceren, en een dienst te verlenen. Een goed voorbeeld van een service robot is de humanoïde robot Pepper.
Onze robot-collega’s
![]() | ![]() | ![]() |
Ontmoet Pepper | Ontmoet Sanbot | Ontmoet Alpha Mini |
Kunnen wij iets voor jou betekenen?
![]() | @ ONDERNEMERS |
![]() | @ TECHNOLOGIE ONTWIKKELAARS |
![]() | @ STUDENTEN |
Contact met het Service Robotics Lab? Mail ons gerust via sil@hva.nl.
LOPENDE PROJECTEN
- DE TOEGEVOEGDE WAARDE VAN SOCIALE ROBOTS VOOR MIJN WINKEL
- MEER ROBOT-KLANTINTERACTIES MET DE JUISTE OPENINGSSTRATEGIE
PUBLICATIES
- Bedienen winkelpersoneel en robot binnenkort samen de klant? (blog Emerce)
- Robots in de modewinkel, wat wil de klant? (blog Retail Insiders)
- Hoe klanten service robots gebruiken (blog Adformatie)
- Service-innovatie in de winkel: de robot wijst de weg (blog Marketingtribune)
- Robots in Retail: steeds meer praktijkvoorbeelden (bluepaper ShoppingTomorrow)
OVER ONS
![]() | ![]() | |
Tibert VerhagenLector Emerging Technologies | Jesse WeltevredenLector Digital Commerce | Selmar MeentsAssociate Professor, |
Frederik SitumeangAssociate Professor, | Michelle StraverOnderzoeker Service Robotics | Stephanie van de SandenLecturer, PhD Emerging Technologies in Retail |
Brendan ThesinghChange Agent Emerging Technologies | Diptish DeyData Science & Applied AI Expert |
PARTNERS
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |