Sinds begin januari heeft de opleiding Commerciële Economie en het lectoraat Digital Commerce van de Hogeschool van Amsterdam de service-robot Pepper aangeschaft (via leverancier Welbo). De robot zal in eerste instantie ingezet worden als hosting-robot in het Centre for Market Insights waar hij studenten, onderzoekers en docenten kan entertainen en ontvangen, maar ook externe afspraken kan ‘inchecken’. De robot heeft daarnaast nog allerlei andere functies waarvoor hij ingezet zal worden. Zo kan hij ondersteuning bieden bij gastcolleges en lessen van docenten om meer interactie met het publiek te creëren, maar ook voor de inzet van beurzen, open dagen, informatiebijeenkomsten en andere events van de opleiding en het lectoraat. De robot kan op zulke dagen voor het nodige entertainment zorgen, maar kan ook veel informatie geven over het programma, afspraken, de locatie of het event.
Verder wordt de robot ook ingezet voor diverse (met name retail-gerelateerde) onderzoeken, bijvoorbeeld voor experimenten in winkels, voor klantinteractie, voor het afnemen van enquêtes of voor het beantwoorden van vragen. Ook zijn er een aantal afstudeerders van Commerciële Economie aangesteld die aan de slag gaan met het thema robotics. Dat zijn Sven Kluft en Chloé Wichard.
De robot is van alle markten thuis en de komende tijd gaat een grote groep HvA’ers kijken hoe de robot ingezet kan worden binnen het onderwijs en het onderzoek. De eerste training en introductie van de nieuwe collega is al achter de rug en de komende maanden wordt er hard gewerkt aan het operationeel maken van de robot. Om een indruk te krijgen van de robot, kan je dit filmpje bekijken van de eerste kennismaking met robot Pepper.