Vrijdag 3 september was Elisah Pals, initiatiefnemer en woordvoerder van de burgerbeweging Zero Waste Nederland, te gast bij op de HvA bij het CMI. Dit bezoek was de kick-off van vier afstudeerprojecten bij de opleiding Commerciële Economie, waarin vierdejaars studenten Jeroen Tiebaut, Jordi van der Kooij, Martijn van der Geest en Jeroen Petter onderzoek gaan doen naar het gebruik en effect van de raamsticker “Neem gerust je eigen verpakking mee”.De Zero Waste Raamsticker is een open uitnodiging tot gedragsverandering, zonder belerend te zijn. Voor ondernemer is het een simpele en effectieve manier om met het publiek te communiceren over afvalvermindering en voor het publiek is het duidelijk waar ze terecht kan met herbruikbare zakken, bakjes en bekers. Elisah geeft regelmatig lezingen en interviews of de raamsticker en krijgt daarin vragen over het gebruik en effect ervan. Waar wordt de sticker geplakt in de winkel? Worden er herbruikbare verpakkingen verkocht? Wat is de afvalbesparing? Hoe reageren klanten op de sticker? Wordt er over gesproken in de winkel?
Hoe inspirerend om te zien dat deze studenten als vertegenwoordigers van hun generatie interesse in afvalvermindering vertalen naar een actieve bijdrage vanuit hetgeen ze geleerd hebben tijdens hun (commerciële!) opleiding. Door hun onderzoek krijgt Zero Waste Nederland meer inzicht in de positieve bijdrage die de sticker levert én hoe die bijdrage verder vergroot kan worden. Dit onderzoek past binnen de visie van de Hogeschool van Amsterdam en het Centre for Economic Transformation waarbij anders denken over de economie vorm krijgt in praktijkgericht onderzoek en onderwijs.
In de komende vijf maanden gaan de vier studenten Commerciële Economie onder begeleiding van Elisah Pals en onderzoeker Sjoukje Goldman op zoek naar antwoorden. Begin 2022 delen we graag de resultaten.
![]() |