In de huidige editie van Quest, nummer 13 van 2020, is een hoofdstuk gewijd aan fysiek supermarkt shoppen versus online boodschappen doen. Tibert Verhagen, lector Emerging Technologies for Business aan de Hogeschool van Amsterdam, deelde zijn kennis en visie omtrent online versus fysiek shoppen.
Want is online boodschappen doen niet veel efficiënter als je ziet welke route een product aflegt van productie tot koelkast thuis? ‘Online kan je veel beter de behoeften van klanten voorspellen. Met kunstmatige intelligentie en voorspellende modellen kun je veel meer doen dan een winkelier nu kan inschatten.’ Maar gaan mensen in de toekomst nog wel naar de supermarkt als je met gemak een bestelling laat bezorgen? Of zijn er straks dan alleen maar supermarkten a la ‘amazon go’, waar je de boodschappen pakt en gelijk de deur weer uit kan lopen zonder fysiek af te rekenen?
Of wil men juist graag naar de supermarkt voor het sociale aspect en gaan winkels zich steeds meer uitbreiden met andere services? Dat denkt Tibert wel; ‘Mensen vinden het echt leuk om even een supermarkt in te gaan voor een vers brood’.
Meer over de veranderingen in het supermarktlandschap lees je in het volledige artikel van de december-editie van Quest!