Home > Publicaties > Een webshopovername, hoe werkt dat?

webshopovername handboek

Een webshopovername, hoe werkt dat?

10 december 2018 | Artikel
Jesse Weltevreden

Een webwinkel starten is niet heel ingewikkeld, voor een paar tientjes per maand heb je al een professionele webshop. Maar om je business dan ook nog succesvol te maken is een lastiger verhaal. De concurrentie van (tienduizenden) webwinkels in Nederland is enorm, hoe onderscheid je jouw webshop van al die anderen? Een webshopovername biedt in deze markt dan mooie kansen. Bestaande webshops hebben de nodige ervaring, de opstartproblemen zijn achter de rug en ze draaien zelfs omzet. Maar hoe pak je de koop of verkoop van zo’n webshop aan? Hoe moet je je voorbereiden? Welke stappen moet je ondernemen en wat mag je absoluut niet vergeten? Hoe communiceer je met de (ver)kopers? En zijn er nog juridische en financiële gevolgen bij de aan- of verkoop?

Webshopovername Handboek

Al deze vragen worden beantwoord in het onlangs verschenen Webshopovername Handboek van Ben Koppenens, Sander Scholten en Dirkjan Vis. Een handboek voor mensen die een webshop willen kopen of verkopen. Het boek neemt lezers mee door het proces van een succesvolle (ver)koop van je webwinkel en is officieel uitgereikt aan Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org en te koop via deze website. Liever alvast een kijkje nemen? Blader dan door het inkijkexemplaar.

Succes van webwinkels in Nederland
Het Centre for Market Insights heeft vier jaar geleden een onderzoek uitgevoerd naar de succes- en faalfactoren van webwinkels in Nederland. In het Webshopovername Handboek hebben Danielle de Boer en Jesse Weltevreden van het Centre for Market Insights daarom het eerste hoofdstuk geschreven over het succes van webwinkels in Nederland. Hoe succesvol zijn de webshops en wat zijn redenen om te stoppen? Hieronder een kort filmpje over de kenmerken van een succesvolle webwinkel en het eindrapport van dit onderzoek. Een tipje van de sluier uit het eerste hoofdstuk van het handboek: met name ondernemers van de grotere en succesvolle webwinkels blijken open te staan voor een bedrijfsovername.

 

Jesse Weltevreden | Professor Digital Commerce & Director Research van de E-commerce Foundation
Jesse Weltevreden is Research Director van de E-commerce Foundation, een internationale non-profit organisatie - geïnitieerd door de nationale e-commerce verenigingen en e-commerce bedrijven wereldwijd - die belangrijke feiten en onderzoek op het gebied van e-commerce levert. Jesse is ook Professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam. Als Research Director en manager van de onderzoeksgroep Digital Commerce coördineert hij en draagt bij aan (kwantitatieve) onderzoeksprojecten van de E-commerce Foundation. Jesse heeft veel gepubliceerd over de gevolgen van e-commerce voor het gedrag van de consument, de detailhandel, en mobiliteit, zowel nationaal als internationaal. Zijn huidige onderzoeksprojecten richten zich op crossborder e-commerce in Europa, digitale transformatie in de retail sector en zakelijke tussenkomst bij consumer-to-consumer online interacties.
HULP BIJ ONDERZOEK
Jesse is veelzijdig inzetbaar op veel terreinen, studenten kunnen met vrijwel elke onderzoeksvraag bij Jesse terecht: kwalitatief, kwantitatief, social media data, website data en geo data onderzoek.
TOOLS
Jesse kan helpen bij vragen over: Coosto | Qualtrics | SPSS | Tableau | CMI Catchment Area Tool | CMI Crow Flies Distance | CMI Geo Location Finder | CMI Google Places Tool | CMI Language Detection Tool | CMI Road Distance Tool | CMI Text Cleaning Tool | CMI Twitter Scraper.

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X