Home > Publicaties > Wat belemmert mkb-retailers om innovatieve technologie te gebruiken in de winkel?

Wat belemmert mkb-retailers om innovatieve technologie te gebruiken in de winkel?

05 juni 2020 | Bluepaper
Tibert Verhagen

Via living labs, expertgroepen en onderzoeksprojecten is er veel kennis beschikbaar over de mogelijkheden die innovatieve winkeltechnologie de retailer biedt. Zo introduceerde de expertgroep Innovative Retail Technology, waar Tibert Verhagen, Jesse Weltevreden en Mayke Steeman van de Hogeschool van Amsterdam deel van uit maakten, uit het onderzoeksjaar 2018-2019 het zogenaamde Store Sales Cycle Model in een eerste bluepaper. Dit model geeft inzicht in de bijdrage van diverse soorten innovatieve technologie aan het verkoopproces van de retailer. Ook behandelde de groep in deze bluepaper een reeks aan praktijkcases (onder andere een servicerobot, virtual store, interactief wijnrek en driedimensionale people counter).

Ondanks dat dit soort kennis de retailer inspireert, blijft het daadwerkelijke gebruik van innovatieve technologie in de fysieke winkel in het midden- en kleinbedrijf (mkb) achter. De grote vraag is wat mkb-retailers belemmert bij het kiezen en implementeren van innovatieve technologie, en wat er nodig is om ze op dit punt echt verder te helpen. De expertgroep Innovative Retail Technology 2019-2020 wilde retailers in het mkb ondersteunen bij het maken van een keuze voor innovatieve technologie voor hun winkel, door ze te helpen met het overwinnen van belemmeringen die hen ervan weerhouden om te innoveren. Daartoe ontwikkelt de expertgroep in samenwerking met retailers een interactieve keuzehulp die in 2020 wordt gelanceerd. Met deze keuzehulp kunnen retailers op basis van hun kenmerken en ambities een gerichte keuze maken voor (de implementatie van) innovatieve technologie in hun winkel. Ter onderbouwing van de keuzehulp wordt in deze bluepaper ingegaan op de belangrijkste belemmeringen die mkb-retailers ervaren in hun innovatieproces.

Takeaways  van deze bluepaper
1. Retailers in het mkb hebben veel interesse in technologische innovaties voor hun winkel, maar komen er vaak niet aan toe.
2. Concurrentiedruk, veranderend consumentengedrag, lastenverhogingen, regelgeving en onvoldoende aandacht vanuit het landelijke innovatiebeleid spelen de mkbretailer parten.
3. Een tekort aan kennis is de belangrijkste belemmering om zelf met innovatieve technologie aan de slag te gaan.

Download de bluepaper!
Tibert Verhagen

Dr. Tibert Verhagen studeerde Internationale Economie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde in 2003 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op het onderwerp online koopgedrag waar hij vervolgens werkzaam was als Universitair Hoofddocent E-business. Zijn onderwijservaring omvat onder andere het opzetten en geven van onderwijs, het vormgeven en coördineren van Master specialisaties, en het begeleiden van afstudeerders en promovendi. Sinds april 2016 is hij werkzaam bij het lectoraat Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam waar hij onderzoek doet naar winkelinnovatie en digitale marketing.

Het onderzoek van Tibert richt zich op de invloed van nieuwe vormen van technologie op consumentengedrag. Zo deed hij eerder onderzoek naar webwinkels, online portals, elektronische marktplaatsen, virtuele werelden, virtuele customer service agents, activity trackers, en virtuele spiegels. Zijn onderzoek werd gepubliceerd in academische journals zoals Information & Management, European Journal of Information Systems, Computers in Human Behavior, New Media & Society, Journal of the Association for Information Systems, Journal of Computer-Mediated Communication, International Journal of Information Management, en Cyberpsychology, Behavior & Social Networking. Ook verscheen zijn werk in vakliteratuur zoals Holland Management Review, Tijdschrift voor Marketing, en AutomatiseringGids.

Naast onderzoek en onderwijs heeft Tibert ervaring in het bedrijfsleven. Zo was hij een van de oprichters van twee startups op het gebied van website analyse en advies en richtte hij tevens een webwinkel op.

HULP BIJ ONDERZOEK
Tibert is veelzijdig inzetbaar op veel terreinen, studenten kunnen met vrijwel elke onderzoeksvraag bij Tibert terecht: kwantitatief, social media data, website data, onderzoeksdesign, schrijven scriptie, statistiek, datacollectie, surveys, experimenten.
.
TOOLS
Tibert kan helpen bij vragen over: Qualtrics | SPSS | Tableau

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X