Het Centre for Market Insights heeft een bijdrage geleverd aan het boekje ‘Succesvol Innoveren in winkel en winkelgebieden’ van de Retailagenda. Een praktische en inspirerende publicatie met kennis en lessons learned uit onderzoeken, cases en andere publicaties over innovatie in de retailsector.Download het boekje hier.
Innovatie in de retail is hard nodig om retailers en winkelgebieden toekomstbestendig te maken. Maar hoe pak je dit concreet aan? Hoe kun je innovatie stimuleren? Wat kun je leren van anderen? Hoe kun je zelf innoveren en met wie? Hoe ga je om met retailinnovatie in je stad of winkelgebied? En hoe leidt dit tot (landelijke) meerwaarde? Met deze publicatie biedt de Retailagenda een aansprekend spoorboekje aan. Niet alleen voor retailprofessionals, maar
ook voor beleidsmakers, die landelijk en/of lokaal willen werken aan retailinnovatie. Naast de bevindingen uit diverse publicaties, leveren ook verschillende cases input voor deze publicatie.
De retailsector verandert
De vooruitzichten voor de Nederlandse retailsector zijn nog steeds rooskleuriger. De retail profiteert meer en meer van de hoge consumptiegroei. Deze groei heeft vier oorzaken: hogere werkgelegenheid, meer koopkracht, sterke huizenmarkt en positief consumentenvertrouwen. Toch is het economisch herstel niet de redding voor de retailsector. Veranderingen in consumentengedrag, demografie, concurrentie en technologie hebben veel meer
invloed op de sector, dan de golven van de economie. Bovendien zijn ze veel structureler van aard.
Retail Innovatie Agenda
Deze veranderingen zorgen voor een nieuwe uitdaging en vragen om nieuwe businessmodellen en retailconcepten. Verbeteren en optimaliseren van de klantreis staat hierbij centraal. Retailers kunnen zich op die manier voortdurend onderscheiden en relevant blijven voor de consument. Dat vraagt wel om de nodige innovatiekracht van de ondernemers en winkelgebieden. Innovatie is dan geen strategische optie meer, maar een absolute voorwaarde om te overleven. Overal buigen kennisinstellingen, retaillabs, de Kamer van Koophandel, brancheorganisaties en marktpartijen zich over vernieuwingen, die de retail en de retailer kunnen versterken. Om de noodzakelijke vernieuwingen in de retailsector te stimuleren, is in 2016 de Retail Innovatie Agenda in het leven geroepen. In korte tijd heeft dat tot de nodige successen geleid: de oprichting van verschillende retaillabs en de integratie van innovatie in de landelijke Retailagenda.
Nieuwe fase
Overal vindt innovatie in de retail plaats: in winkelgebieden, bij retailers en bij lokale overheden. In 2018 is de landelijke Retailagenda een nieuwe fase ingegaan. Met een nog prominentere rol voor retailinnovatie. Kenniscreatie en innovatie vormen de basis voor de sector om toekomstbestendig en aantrekkelijk te blijven.
De Retailagenda en haar partners signaleren de volgende belangrijke innovatievraagstukken:
– Hoe ben ik als retailer en winkelgebied online beter vindbaar?
– Hoe weet ik als retailer of winkelgebied beter wat mijn klanten willen?
– Hoe zien mijn winkel(gebied)concept en businessmodel van de toekomst eruit?
– Hoe kan ik mijn skills ontwikkelen om als retailer futureproof te zijn?
– Hoe kan ik met collega-ondernemers en vastgoedeigenaren samen innoveren?
– Hoe weet ik welke innovaties relevant zijn om toe te passen?
– Hoe kan ik als stad of winkelgebied retailinnovatie bij ondernemers stimuleren en toepassen?
Deze vragen gaan over de winkel(omgeving) én ondernemerschap. Er zijn al heel wat boeken
vol geschreven over de toekomst van retail. Ook het aantal waardevolle ervaringen op het
gebied van retailinnovatie groeit. Verder vinden allerlei experimenten plaats op individueel en
collectief niveau. Er komen ook steeds meer retailinnovatielabs bij en is er een Retail Innovation
Platform in het leven geroepen. Hierin werken verschillende hogescholen en universiteiten
samen aan het ontwikkelen van nieuwe kennis op het gebied van retailinnovatie.
Download de publicatie ‘Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden’ hier.
Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring
Reacties