Home > Publicaties > Samen investeren in succesvolle winkelgebieden

Samen investeren in succesvolle winkelgebieden

03 september 2018 | Onderzoek
Anne Risselada

Vandaag op het Retailagenda Zomercongres is de nieuwe publicatie: ‘Samenwerken aan succesvolle winkelgebieden’ gepresenteerd. Dit is een samenvatting met de lessons learned uit het onderzoek van expertgroep Future Retail City Center van Shopping Tomorrow. Download hier de publicatie van de Retailagenda en hieronder meer informatie over het onderzoek!

Introductie
Veel gemeenten werken met winkeliers, vastgoedontwikkelaars en beleggers aan een gezamenlijke lokale aanpak om het winkelgebied toekomstbestendig te maken. In vrijwel alle Nederlandse binnensteden zijn nu dan ook collectieven actief die via (marketing)interventies de consumententrekkracht en de verblijfswaarde van het winkelgebied willen verhogen. Ook in omringende landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, België en Duitsland, is sprake van een
vergelijkbaar urgentiebesef, gepaard aan collectieve interventies om de aantrekkelijkheid en vitaliteit van stadscentra te verbeteren.

Maar welke interventies hebben (op lange termijn) de meeste toegevoegde waarde voor (de stakeholders van) de binnenstad? Dat is een vraag waarop veel collectieven in binnen-en buitenland een antwoord zoeken. De expertgroep Future Retail City Center van Shopping Tomorrow wil collectieven in binnensteden helpen deze vraag te beantwoorden. De groep heeft onderzoek verricht naar zowel nationale als internationale best (en worst) practices van interventies. De beschrijvingen van de cases zijn te vinden in de bluepaper Future retail city center.

Aan dit onderzoek hebben, onder regie van de Hogeschool van Amsterdam en INretail, dertig
experts uit België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk gewerkt. Het onderzoek is mede mogelijk
gemaakt door ClickNL, INretail, de Kamer van Koophandel, de Retailagenda, Platform de Nieuwe
Winkelstraat en de Hogeschool van Amsterdam.

Anne Risselada | Senior Researcher
Dr. Anne Risselada (1984) is economisch geograaf met expertise op het gebied van detailhandel, bedrijfslocatiekeuze en stedelijke ontwikkeling. Binnen het lectoraat Digital Commerce van de HvA ligt haar onderzoekfocus bij toekomstbestendige binnenstedelijke winkelgebieden, de betekenis van collectieve online marketing strategieën voor winkelgebieden en de ruimtelijke gevolgen van online winkelen.Anne studeerde Sociologie en Sociale Geografie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde aan de Universiteit Utrecht. In het proefschrift ‘Housing the Mobile Entrepreneur’ zet zij uiteen hoe vastgoedkenmerken, buurtfactoren en privé-overwegingen van invloed zijn op het locatiegedrag van ondernemers in stedelijke woonwijken.Na haar promotieonderzoek is ze als adviseur bij Bureau Stedelijke Planning nauw betrokken geweest bij vraagstukken rondom detailhandel en was verantwoordelijk voor het opstellen van brancherings- en detailhandelsvisies, vestigingsplaats-onderzoeken, distributieve onderbouwingen en effectenstudies.
HULP BIJ ONDERZOEK Je kunt bij Anne terecht voor vragen over SPSS, excel, databewerking en overige vragen over het doen van kwalitatief en kwantitatief onderzoek.
 .
TOOLS Anne kan helpen bij vragen over: SPSS | MAXQDA | R

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X