Home > Publicaties > Robots in Retail: Steeds meer praktijkvoorbeelden

Robots in Retail: Steeds meer praktijkvoorbeelden

16 november 2020 | Bluepaper
Tibert Verhagen

Tibert Verhagen, Jesse Weltevreden (als voorzitters) en Mayke Steeman (als project manager) van het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam, waren dit jaar trekker van de ShoppingTomorrow expertgroep Robots in Retail. Met diverse experts uit het werkveld is er het afgelopen half jaar hard gewerkt aan het schrijven van een bluepaper waar inzicht werd verschaft in robottechnologie in de retail. De bluepaper is nu te downloaden!

Introductie
Robottechnologie gaat de komende jaren voor veranderingen in de retail zorgen. Dankzij ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence (AI), machine learning, speech- en voicetechnologie, motorische en sensorische technologie en op het gebied van connectiviteit, zullen robots steeds beter in staat zijn om op autonome wijze taken voor de retailer te vervullen. Denk hierbij aan voorraad beheren, de winkel schoonmaken, klanten verwelkomen, klanten informeren, klanten entertainen en winkelaankopen bezorgen. Veel retailers vragen zich af in hoeverre robots deze taken momenteel al vervullen en welke mogelijkheden ze hun bieden.Robots hebben toegevoegde waarde in winkels en daar willen wij retailers concreet op wijzen.

Dit is de eerste bluepaper van deze nieuwe expertgroep, waarbij de nadruk ligt op het in kaart brengen van bestaande mogelijkheden om met robots winkelprocessen te verbeteren. Hierbij worden vanuit
zowel een verkoop- als een operationeel perspectief bestaande voorbeelden besproken en eerste
conclusies getrokken.

Takeaways van bluepaper

  • Robots zullen dankzij ontwikkelingen op het gebied van
    artificial intelligence, machine learning en motorische en
    sensorische technologie steeds meer verkoop- en operationele
    taken voor de retailer gaan vervullen.
  • Het gebruik van robots in winkels staat momenteel nog in
    de kinderschoenen en consumenten zijn redelijk sceptisch.
    Naarmate robots meer gemeengoed worden, zal de
    mening over robots (positief) veranderen.
  • Robots worden in Nederland vooral ingezet in verkoopprocessen
    en tegen COVID-19. Voorbeelden uit andere
    landen tonen mogelijkheden op het gebied van voorraadbeheer,
    logistiek, training van personeel, bewaking, bediening
    en bezorging.

Op woensdag 9 december verzorgen Tibert Verhagen (lector Emerging Technologies in Business HvA) en Dominique Roos (Customer Succes Manager Welbo) een Q&A sessie over de inzet van robots in de retail. Klik hier voor meer info. 

Download de bluepaper
Tibert Verhagen

Dr. Tibert Verhagen is sinds november 2020 werkzaam als lector Emerging Technology for Business aan de Hogeschool van Amsterdam. Vanuit zijn functie initieert en leidt hij diverse onderzoeksprojecten over de invloed van opkomende digitale technologie op het bedrijfsleven. Ook speelt hij een actieve rol bij de integratie van opkomende digitale technologie als onderwerp in het onderwijs en het beginnen en opzetten van nieuwe minoren en masteropleidingen. Hij is tevens actief als voorzitter van consortia en expertgroepen(o.a. Retail Innovation Platform, ShoppingTomorrow) waarin bedrijfsleven, brancheorganisaties, en kennisinstellingen bij elkaar komen.

Tibert studeerde Internationale Economie aan de Universiteit Utrecht en promoveerde in 2003 aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam. Voordat hij bij de HvA kwam werken was hij werkzaam als associate professor E-business aan de VU. Daar coördineerde en doceerde hij vijftien jaar vakken op het gebied van informatiekunde, e-business, interactieve marketing, en onderzoeksmethodiek. Ook was betrokken bij het opzetten van masteronderwijs. Behalve voor de VU heeft Tibert ook onderwijs verzorgd voor de Universiteit van Amsterdam, Nyenrode Business Universiteit, en de Open Universiteit.
 
Met zijn onderzoek bedient Tibert zowel het bedrijfsleven als de academische wereld. Zijn blogartikelen verschijnen in vaktijdschriften en op landelijke online platformen. De resultaten van zijn onderzoeken presenteert hij op seminars en (landelijke) congressen. Met zijn academische publicaties bedient hij de vakgebieden informatiekunde, marketing, human-computer interaction, en computer-mediated communication. Kenmerkend voor zijn onderzoek zijn de multidisciplinaire insteek en een focus op de eindgebruiker van digitale technologie. Naast zijn onderzoek heeft Tibert ervaring opgedaan met start-ups in het bedrijfsleven. Zo was hij medeoprichter van twee start-ups op het gebied van advies en consultancy, en van een webwinkel. Dankzij dit soort initiatieven behoudt hij voeling met het werkveld.
 

HULP BIJ ONDERZOEK

Tibert is veelzijdig inzetbaar op veel terreinen, studenten kunnen met veel onderzoeksvragen bij hem terecht: kwantitatief, onderzoeksdesign, schrijven scriptie, statistiek, datacollectie, surveys, experimenten.
.
TOOLS
Tibert kan helpen bij vragen over: Qualtrics | SPSS | Tableau

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
Winkelwagen0
There are no products in the cart!
0
X