Home > Publicaties > Robots in Retail: Steeds meer praktijkvoorbeelden

Robots in Retail: Steeds meer praktijkvoorbeelden

16 november 2020 | Bluepaper
Tibert Verhagen

Tibert Verhagen, Jesse Weltevreden (als voorzitters) en Mayke Steeman (als project manager) van het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam, waren dit jaar trekker van de ShoppingTomorrow expertgroep Robots in Retail. Met diverse experts uit het werkveld is er het afgelopen half jaar hard gewerkt aan het schrijven van een bluepaper waar inzicht werd verschaft in robottechnologie in de retail. De bluepaper is nu te downloaden!

Introductie
Robottechnologie gaat de komende jaren voor veranderingen in de retail zorgen. Dankzij ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence (AI), machine learning, speech- en voicetechnologie, motorische en sensorische technologie en op het gebied van connectiviteit, zullen robots steeds beter in staat zijn om op autonome wijze taken voor de retailer te vervullen. Denk hierbij aan voorraad beheren, de winkel schoonmaken, klanten verwelkomen, klanten informeren, klanten entertainen en winkelaankopen bezorgen. Veel retailers vragen zich af in hoeverre robots deze taken momenteel al vervullen en welke mogelijkheden ze hun bieden.Robots hebben toegevoegde waarde in winkels en daar willen wij retailers concreet op wijzen.

Dit is de eerste bluepaper van deze nieuwe expertgroep, waarbij de nadruk ligt op het in kaart brengen van bestaande mogelijkheden om met robots winkelprocessen te verbeteren. Hierbij worden vanuit
zowel een verkoop- als een operationeel perspectief bestaande voorbeelden besproken en eerste
conclusies getrokken.

Takeaways van bluepaper

  • Robots zullen dankzij ontwikkelingen op het gebied van
    artificial intelligence, machine learning en motorische en
    sensorische technologie steeds meer verkoop- en operationele
    taken voor de retailer gaan vervullen.
  • Het gebruik van robots in winkels staat momenteel nog in
    de kinderschoenen en consumenten zijn redelijk sceptisch.
    Naarmate robots meer gemeengoed worden, zal de
    mening over robots (positief) veranderen.
  • Robots worden in Nederland vooral ingezet in verkoopprocessen
    en tegen COVID-19. Voorbeelden uit andere
    landen tonen mogelijkheden op het gebied van voorraadbeheer,
    logistiek, training van personeel, bewaking, bediening
    en bezorging.

Op woensdag 9 december verzorgen Tibert Verhagen (lector Emerging Technologies in Business HvA) en Dominique Roos (Customer Succes Manager Welbo) een Q&A sessie over de inzet van robots in de retail. Klik hier voor meer info. 

Download de bluepaper
Tibert Verhagen

Dr. Tibert Verhagen studeerde Internationale Economie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde in 2003 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op het onderwerp online koopgedrag waar hij vervolgens werkzaam was als Universitair Hoofddocent E-business. Zijn onderwijservaring omvat onder andere het opzetten en geven van onderwijs, het vormgeven en coördineren van Master specialisaties, en het begeleiden van afstudeerders en promovendi. Sinds april 2016 is hij werkzaam bij het lectoraat Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam waar hij onderzoek doet naar winkelinnovatie en digitale marketing.

Het onderzoek van Tibert richt zich op de invloed van nieuwe vormen van technologie op consumentengedrag. Zo deed hij eerder onderzoek naar webwinkels, online portals, elektronische marktplaatsen, virtuele werelden, virtuele customer service agents, activity trackers, en virtuele spiegels. Zijn onderzoek werd gepubliceerd in academische journals zoals Information & Management, European Journal of Information Systems, Computers in Human Behavior, New Media & Society, Journal of the Association for Information Systems, Journal of Computer-Mediated Communication, International Journal of Information Management, en Cyberpsychology, Behavior & Social Networking. Ook verscheen zijn werk in vakliteratuur zoals Holland Management Review, Tijdschrift voor Marketing, en AutomatiseringGids.

Naast onderzoek en onderwijs heeft Tibert ervaring in het bedrijfsleven. Zo was hij een van de oprichters van twee startups op het gebied van website analyse en advies en richtte hij tevens een webwinkel op.

HULP BIJ ONDERZOEK
Tibert is veelzijdig inzetbaar op veel terreinen, studenten kunnen met vrijwel elke onderzoeksvraag bij Tibert terecht: kwantitatief, social media data, website data, onderzoeksdesign, schrijven scriptie, statistiek, datacollectie, surveys, experimenten.
.
TOOLS
Tibert kan helpen bij vragen over: Qualtrics | SPSS | Tableau

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X