Home > Publicaties > Robots in Retail: Steeds meer praktijkvoorbeelden

Robots in Retail: Steeds meer praktijkvoorbeelden

16 november 2020 | Bluepaper
Jesse Weltevreden

Tibert Verhagen, Jesse Weltevreden (als voorzitters) en Mayke Steeman (als project manager) van het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam, waren dit jaar trekker van de ShoppingTomorrow expertgroep Robots in Retail. Met diverse experts uit het werkveld is er het afgelopen half jaar hard gewerkt aan het schrijven van een bluepaper waar inzicht werd verschaft in robottechnologie in de retail. De bluepaper is nu te downloaden!

Introductie
Robottechnologie gaat de komende jaren voor veranderingen in de retail zorgen. Dankzij
ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence (AI), machine learning, speech- en voicetechnologie, motorische en sensorische technologie en op het gebied van connectiviteit, zullen
robots steeds beter in staat zijn om op autonome wijze taken voor de retailer te vervullen. Denk
hierbij aan voorraad beheren, de winkel schoonmaken, klanten verwelkomen, klanten informeren,
klanten entertainen en winkelaankopen bezorgen. Veel retailers vragen zich af in hoeverre robots
deze taken momenteel al vervullen en welke mogelijkheden ze hun bieden.Robots hebben toegevoegde waarde in winkels en daar willen wij retailers concreet op wijzen.

Dit is de eerste bluepaper van deze nieuwe expertgroep, waarbij de nadruk ligt op het in kaart brengen van bestaande mogelijkheden om met robots winkelprocessen te verbeteren. Hierbij worden vanuit
zowel een verkoop- als een operationeel perspectief bestaande voorbeelden besproken en eerste
conclusies getrokken.

Takeaways van bluepaper

  1. Robots zullen dankzij ontwikkelingen op het gebied van
    artificial intelligence, machine learning en motorische en
    sensorische technologie steeds meer verkoop- en operationele
    taken voor de retailer gaan vervullen.
  2. Het gebruik van robots in winkels staat momenteel nog in
    de kinderschoenen en consumenten zijn redelijk sceptisch.
    Naarmate robots meer gemeengoed worden, zal de
    mening over robots (positief) veranderen.
  3. Robots worden in Nederland vooral ingezet in verkoopprocessen
    en tegen COVID-19. Voorbeelden uit andere
    landen tonen mogelijkheden op het gebied van voorraadbeheer,
    logistiek, training van personeel, bewaking, bediening
    en bezorging.

 

Download de bluepaper
Jesse Weltevreden
Jesse Weltevreden is Research Director van de E-commerce Foundation, een internationale non-profit organisatie - geïnitieerd door de nationale e-commerce verenigingen en e-commerce bedrijven wereldwijd - die belangrijke feiten en onderzoek op het gebied van e-commerce levert. Jesse is ook Professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam. Als Research Director en manager van de onderzoeksgroep Digital Commerce coördineert hij en draagt bij aan (kwantitatieve) onderzoeksprojecten van de E-commerce Foundation. Jesse heeft veel gepubliceerd over de gevolgen van e-commerce voor het gedrag van de consument, de detailhandel, en mobiliteit, zowel nationaal als internationaal. Zijn huidige onderzoeksprojecten richten zich op crossborder e-commerce in Europa, digitale transformatie in de retail sector en zakelijke tussenkomst bij consumer-to-consumer online interacties.
HULP BIJ ONDERZOEK
Jesse is veelzijdig inzetbaar op veel terreinen, studenten kunnen met vrijwel elke onderzoeksvraag bij Jesse terecht: kwalitatief, kwantitatief, social media data, website data en geo data onderzoek.
TOOLS
Jesse kan helpen bij vragen over: Coosto | Qualtrics | SPSS | Tableau | CMI Catchment Area Tool | CMI Crow Flies Distance | CMI Geo Location Finder | CMI Google Places Tool | CMI Language Detection Tool | CMI Road Distance Tool | CMI Text Cleaning Tool | CMI Twitter Scraper.

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X