Mede door de groei van online winkelen, staat de omzet van veel fysieke winkels al langere tijd onder druk. Het afgelopen jaar hebben de coronacrisis en de daarmee samenhangende overheidsmaatregelen geleid tot een forse verschuiving van offline naar online koopgedrag. Het is voor retailers met een fysieke winkel dan ook steeds belangrijker om naast de fysieke winkel te kiezen voor een onlinestrategie waarbij een of meerdere onlinekanalen worden ingezet om klanten aan te trekken. Onder een online strategie vallen alle online activiteiten die bijdragen aan de omzet van een bedrijf. Hieronder vallen bijvoorbeeld het opzetten en onderhouden van een of meerdere online kanalen, het uitvoeren van online marketingactiviteiten, de online verkoop en de distributie van online verkochte producten. Voorbeelden van online kanalen die voor de online strategie kunnen worden ingezet zijn sociale media netwerken, webshops en online verkoopplatformen zoals Zalando of Bol.com. Veel retailers met een fysieke winkel worstelen echter met de vraag waar ze rekening mee moeten houden bij het kiezen en implementeren van een online strategie en hoe deze online strategie een bijdrage levert aan het verdienmodel van het bedrijf. Hierbij staat het verdienmodel voor de manier waarop de organisatie meerwaarde creëert voor het gehele bedrijf, zowel online als offline.
Deze verkenning biedt retailers met een fysieke winkel handvatten bij de keuze voor (een combinatie van) online kanalen waarmee ze hun onlinestrategie kunnen starten, vernieuwen, verbreden en/of versterken. Hierbij wordt aandacht besteed aan drie verschillende onlinekanalen: sociale media bedrijfspagina’s, webshops en online verkoopplatformen. Allereerst wordt in Hoofdstuk 1 de populariteit van online kanalen onder zowel retailers als consumenten beschreven. Vervolgens gaat Hoofdstuk 2 in op de karakteristieken, de voordelen, de uitdagingen en de benodigde investeringen voor de drie onlinekanalen. Hoofdstuk 3 bevat negen inspirerende praktijkvoorbeelden over de online strategie van retailers met een fysieke winkel. Deze verkenning resulteert in een keuzeschema in Hoofdstuk 4 dat retailers handvatten biedt voor het kiezen en uitwerken van een online strategie. Deze vier hoofdstukken zijn elk aan hun eigen kleur te herkennen.
Deze publicatie heeft als doel om retailers met een fysieke winkel te inspireren en te voorzien van handvatten om een weloverwogen keuze te maken voor een online strategie die meerwaarde toevoegt aan het verdienmodel van hun bedrijf.
Download het rapport
Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring
Reacties