Home > Publicaties > Onderzoek naar gebruik van service-robots in organisaties

Onderzoek naar gebruik van service-robots in organisaties

22 september 2020 | Artikel
Tibert Verhagen

Het HvA Centre for Market Insights deed verkennend onderzoek naar het gebruik van service robots binnen organisaties. Een robot kan diverse functies vervullen, zoals het inchecken van bezoekers, het beantwoorden van vragen of het geven van een presentatie. Maar hoe wordt de robot door klanten dan met name gebruikt? Waar zetten ze de robot zoal voor in?

Over dit specifieke vraagstuk was nog niet veel bekend. Daarom deden Tibert Verhagen, Sjoukje Goldman, Salematou Diallo en Arjanne Dekker van de Hogeschool van Amsterdam onderzoek met behulp van conversiedata tussen robot en klant. Hiervoor werkten zij samen met WELBO en kregen zij beschikking tot opgeslagen conversaties die Pepper robots van 26 organisaties uit verschillende branches in Nederland met klanten/bezoekers hadden. De data is geanalyseerd en de resultaten hebben zij gebundeld in onderstaand artikel van Adformatie.

 

Bekijk de resultaten hier
Tibert Verhagen

Dr. Tibert Verhagen studeerde Internationale Economie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde in 2003 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op het onderwerp online koopgedrag waar hij vervolgens werkzaam was als Universitair Hoofddocent E-business. Zijn onderwijservaring omvat onder andere het opzetten en geven van onderwijs, het vormgeven en coördineren van Master specialisaties, en het begeleiden van afstudeerders en promovendi. Sinds april 2016 is hij werkzaam bij het lectoraat Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam waar hij onderzoek doet naar winkelinnovatie en digitale marketing.

Het onderzoek van Tibert richt zich op de invloed van nieuwe vormen van technologie op consumentengedrag. Zo deed hij eerder onderzoek naar webwinkels, online portals, elektronische marktplaatsen, virtuele werelden, virtuele customer service agents, activity trackers, en virtuele spiegels. Zijn onderzoek werd gepubliceerd in academische journals zoals Information & Management, European Journal of Information Systems, Computers in Human Behavior, New Media & Society, Journal of the Association for Information Systems, Journal of Computer-Mediated Communication, International Journal of Information Management, en Cyberpsychology, Behavior & Social Networking. Ook verscheen zijn werk in vakliteratuur zoals Holland Management Review, Tijdschrift voor Marketing, en AutomatiseringGids.

Naast onderzoek en onderwijs heeft Tibert ervaring in het bedrijfsleven. Zo was hij een van de oprichters van twee startups op het gebied van website analyse en advies en richtte hij tevens een webwinkel op.

HULP BIJ ONDERZOEK
Tibert is veelzijdig inzetbaar op veel terreinen, studenten kunnen met vrijwel elke onderzoeksvraag bij Tibert terecht: kwantitatief, social media data, website data, onderzoeksdesign, schrijven scriptie, statistiek, datacollectie, surveys, experimenten.
.
TOOLS
Tibert kan helpen bij vragen over: Qualtrics | SPSS | Tableau

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X