Home > Publicaties > Effecten hologramtechnologie in de winkel

Effecten hologramtechnologie in de winkel

11 april 2019 | Onderzoek
Tibert Verhagen

Jeroen Kastermans heeft namens het Store Innovation Lab (een onderdeel van het Centre for Market Insights) het afgelopen half jaar onderzoek gedaan naar hologramtechnologie in de retailsector. Voor zijn onderzoeksscriptie is hij geslaagd met een 9! Download  hier het hele rapport.

Bij het Centre for Market Insights geven we studenten van de opleiding Commerciële Economie ieder half jaar de kans een onderzoeksscriptie bij ons uit te voeren. De studenten leren onder begeleiding van ervaren vaak gepromoveerde onderzoekers, de fijne kneepjes van wetenschappelijk marktonderzoek. Dit zijn over het algemeen studenten met ambities om door te studeren, waardoor ze hun nieuwe onderzoek skills direct kunnen toepassen in hun (universitaire) vervolgopleiding. Deze onderzoeken leveren belangrijke inzichten op voor de retailsector en aanverwante sectoren.

Aanleiding onderzoek
Uit de literatuur bleek dat AR-gebaseerde technologieën (in de breedste zin van het woord) in de retail een directe positieve invloed hebben op de winkelervaring en een relatie hebben tot de aankoopintentie van de consument. Over de vraag of juist specifiek de hologramtechnologie effect heeft op de aankoopintentie, was nog niet veel bekend. Een mooie kans voor Jeroen om dit te onderzoeken. Het doel van het onderzoek was om retailers kennis en inzicht te geven over de effecten en eigenschappen van hologrammen. Dat is gelukt! De onderzoeksvraag was: ‘In welke mate heeft hologramtechnologie effect op de purchase intention van de consument binnen de retailbranche?’.

Resultaten en aanbevelingen
Met een holografische weergave van een (Nike) sneaker zijn 125 respondenten ondervraagd over de gebruikservaring en interactie van het hologram. Aan de hand van een conceptueel model is de data die hieruit kwam uitvoerig geanalyseerd. Wat blijkt? Hologramtechnologie heeft inderdaad een significant effect op de aankoopintentie, doordat het producten tastbaar maakt. Aan de hand van dit onderzoek heeft Jeroen een aantal aanbevelingen gedaan voor de retailbranche over het inzetten van hologramtechnologie. Je leest alle aanbevelingen zijn onderzoeksscriptie.

Download de onderzoeksscriptie ‘De effecten van hologramtechnologie binnen de retail’.


Technologie in de winkel, meer weten?
Mocht je meer willen weten over de meerwaarde van technologie in de fysieke winkel, lees dan onze bluepaper waar het Centre for Market Insights samen met ShoppingTomorrow expertgroep Innovative Retail Technology een case-study heeft gedaan en een model heeft ontwikkeld dat inzicht verschaft in de rol van diverse technologie tijdens het verkoopproces van de retailer: het Store Sales Cycle Model. Ook kan je het boekje ‘Technologie redt de winkel’ downloaden, waar wij alle resultaten van de (wetenschappelijke) onderzoeken van het Store Innovation Lab hebben gebundeld in één boek.

Tibert Verhagen | Associate Professor

Dr. Tibert Verhagen studeerde Internationale Economie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde in 2003 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op het onderwerp online koopgedrag waar hij vervolgens werkzaam was als Universitair Hoofddocent E-business. Zijn onderwijservaring omvat onder andere het opzetten en geven van onderwijs, het vormgeven en coördineren van Master specialisaties, en het begeleiden van afstudeerders en promovendi. Sinds april 2016 is hij werkzaam bij het lectoraat Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam waar hij onderzoek doet naar winkelinnovatie en digitale marketing.

Het onderzoek van Tibert richt zich op de invloed van nieuwe vormen van technologie op consumentengedrag. Zo deed hij eerder onderzoek naar webwinkels, online portals, elektronische marktplaatsen, virtuele werelden, virtuele customer service agents, activity trackers, en virtuele spiegels. Zijn onderzoek werd gepubliceerd in academische journals zoals Information & Management, European Journal of Information Systems, Computers in Human Behavior, New Media & Society, Journal of the Association for Information Systems, Journal of Computer-Mediated Communication, International Journal of Information Management, en Cyberpsychology, Behavior & Social Networking. Ook verscheen zijn werk in vakliteratuur zoals Holland Management Review, Tijdschrift voor Marketing, en AutomatiseringGids.

Naast onderzoek en onderwijs heeft Tibert ervaring in het bedrijfsleven. Zo was hij een van de oprichters van twee startups op het gebied van website analyse en advies en richtte hij tevens een webwinkel op.

HULP BIJ ONDERZOEK
Tibert is veelzijdig inzetbaar op veel terreinen, studenten kunnen met vrijwel elke onderzoeksvraag bij Tibert terecht: kwantitatief, social media data, website data, onderzoeksdesign, schrijven scriptie, statistiek, datacollectie, surveys, experimenten.
.
TOOLS
Tibert kan helpen bij vragen over: Qualtrics | SPSS | Tableau

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X