Home > Publicaties > Effecten hologramtechnologie in de winkel

Effecten hologramtechnologie in de winkel

11 april 2019 | Onderzoek
Tibert Verhagen

Jeroen Kastermans heeft namens het Store Innovation Lab (een onderdeel van het Centre for Market Insights) het afgelopen half jaar onderzoek gedaan naar hologramtechnologie in de retailsector. Voor zijn onderzoeksscriptie is hij geslaagd met een 9! Download  hier het hele rapport.

Bij het Centre for Market Insights geven we studenten van de opleiding Commerciële Economie ieder half jaar de kans een onderzoeksscriptie bij ons uit te voeren. De studenten leren onder begeleiding van ervaren vaak gepromoveerde onderzoekers, de fijne kneepjes van wetenschappelijk marktonderzoek. Dit zijn over het algemeen studenten met ambities om door te studeren, waardoor ze hun nieuwe onderzoek skills direct kunnen toepassen in hun (universitaire) vervolgopleiding. Deze onderzoeken leveren belangrijke inzichten op voor de retailsector en aanverwante sectoren.

Aanleiding onderzoek
Uit de literatuur bleek dat AR-gebaseerde technologieën (in de breedste zin van het woord) in de retail een directe positieve invloed hebben op de winkelervaring en een relatie hebben tot de aankoopintentie van de consument. Over de vraag of juist specifiek de hologramtechnologie effect heeft op de aankoopintentie, was nog niet veel bekend. Een mooie kans voor Jeroen om dit te onderzoeken. Het doel van het onderzoek was om retailers kennis en inzicht te geven over de effecten en eigenschappen van hologrammen. Dat is gelukt! De onderzoeksvraag was: ‘In welke mate heeft hologramtechnologie effect op de purchase intention van de consument binnen de retailbranche?’.

Resultaten en aanbevelingen
Met een holografische weergave van een (Nike) sneaker zijn 125 respondenten ondervraagd over de gebruikservaring en interactie van het hologram. Aan de hand van een conceptueel model is de data die hieruit kwam uitvoerig geanalyseerd. Wat blijkt? Hologramtechnologie heeft inderdaad een significant effect op de aankoopintentie, doordat het producten tastbaar maakt. Aan de hand van dit onderzoek heeft Jeroen een aantal aanbevelingen gedaan voor de retailbranche over het inzetten van hologramtechnologie. Je leest alle aanbevelingen zijn onderzoeksscriptie.

Download de onderzoeksscriptie ‘De effecten van hologramtechnologie binnen de retail’.


Technologie in de winkel, meer weten?
Mocht je meer willen weten over de meerwaarde van technologie in de fysieke winkel, lees dan onze bluepaper waar het Centre for Market Insights samen met ShoppingTomorrow expertgroep Innovative Retail Technology een case-study heeft gedaan en een model heeft ontwikkeld dat inzicht verschaft in de rol van diverse technologie tijdens het verkoopproces van de retailer: het Store Sales Cycle Model. Ook kan je het boekje ‘Technologie redt de winkel’ downloaden, waar wij alle resultaten van de (wetenschappelijke) onderzoeken van het Store Innovation Lab hebben gebundeld in één boek.

Tibert Verhagen

Dr. Tibert Verhagen is sinds november 2020 werkzaam als lector Emerging Technology for Business aan de Hogeschool van Amsterdam. Vanuit zijn functie initieert en leidt hij diverse onderzoeksprojecten over de invloed van opkomende digitale technologie op het bedrijfsleven. Ook speelt hij een actieve rol bij de integratie van opkomende digitale technologie als onderwerp in het onderwijs en het beginnen en opzetten van nieuwe minoren en masteropleidingen. Hij is tevens actief als voorzitter van consortia en expertgroepen(o.a. Retail Innovation Platform, ShoppingTomorrow) waarin bedrijfsleven, brancheorganisaties, en kennisinstellingen bij elkaar komen.

Tibert studeerde Internationale Economie aan de Universiteit Utrecht en promoveerde in 2003 aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam. Voordat hij bij de HvA kwam werken was hij werkzaam als associate professor E-business aan de VU. Daar coördineerde en doceerde hij vijftien jaar vakken op het gebied van informatiekunde, e-business, interactieve marketing, en onderzoeksmethodiek. Ook was betrokken bij het opzetten van masteronderwijs. Behalve voor de VU heeft Tibert ook onderwijs verzorgd voor de Universiteit van Amsterdam, Nyenrode Business Universiteit, en de Open Universiteit.
 
Met zijn onderzoek bedient Tibert zowel het bedrijfsleven als de academische wereld. Zijn blogartikelen verschijnen in vaktijdschriften en op landelijke online platformen. De resultaten van zijn onderzoeken presenteert hij op seminars en (landelijke) congressen. Met zijn academische publicaties bedient hij de vakgebieden informatiekunde, marketing, human-computer interaction, en computer-mediated communication. Kenmerkend voor zijn onderzoek zijn de multidisciplinaire insteek en een focus op de eindgebruiker van digitale technologie. Naast zijn onderzoek heeft Tibert ervaring opgedaan met start-ups in het bedrijfsleven. Zo was hij medeoprichter van twee start-ups op het gebied van advies en consultancy, en van een webwinkel. Dankzij dit soort initiatieven behoudt hij voeling met het werkveld.
 

HULP BIJ ONDERZOEK

Tibert is veelzijdig inzetbaar op veel terreinen, studenten kunnen met veel onderzoeksvragen bij hem terecht: kwantitatief, onderzoeksdesign, schrijven scriptie, statistiek, datacollectie, surveys, experimenten.
.
TOOLS
Tibert kan helpen bij vragen over: Qualtrics | SPSS | Tableau

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
Winkelwagen0
There are no products in the cart!
0
X