Home > Publicaties > De mobiliteitseffecten en carbon footprint van online winkelen

De mobiliteitseffecten en carbon footprint van online winkelen

20 maart 2021 | Onderzoek
Jesse Weltevreden

Consumenten hebben vandaag de dag legio mogelijkheden om producten te kopen. Vrijwel elk product kan zowel fysiek als online gekocht worden. De afgelopen decennia is het belang van online winkelen sterk gegroeid. En met de groei van het online winkelen is ook het aantal opties toegenomen om online aankopen te laten bezorgen en te retourneren. Naast bezorging aan huis kunnen online aankopen ook bij een groeiend aantal winkels en afhaalpunten afgeleverd en teruggebracht worden. Hiermee rijst de vraag wat de invloed van de aankoop- en bezorgkeuzes van de consument is op het milieu en meer concreet de CO2-uitstoot in Nederland. Feit is dat met het toenemend aantal opties voor het doen en laten bezorgen van online aankopen, consumenten meer keuzemogelijkheden krijgen om de ‘carbon footprint’ van hun online en fysieke winkelactiviteiten te beïnvloeden. In opdracht van de Topsector Logistiek hebben de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en TNO een onderzoek uitgevoerd naar de mobiliteitseffecten van online winkelen. Dit rapport bevat de resultaten van het onderzoek.

Download het rapport
Jesse Weltevreden
Jesse Weltevreden is Research Director van de E-commerce Foundation, een internationale non-profit organisatie - geïnitieerd door de nationale e-commerce verenigingen en e-commerce bedrijven wereldwijd - die belangrijke feiten en onderzoek op het gebied van e-commerce levert. Jesse is ook Professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam. Als Research Director en manager van de onderzoeksgroep Digital Commerce coördineert hij en draagt bij aan (kwantitatieve) onderzoeksprojecten van de E-commerce Foundation. Jesse heeft veel gepubliceerd over de gevolgen van e-commerce voor het gedrag van de consument, de detailhandel, en mobiliteit, zowel nationaal als internationaal. Zijn huidige onderzoeksprojecten richten zich op crossborder e-commerce in Europa, digitale transformatie in de retail sector en zakelijke tussenkomst bij consumer-to-consumer online interacties.
HULP BIJ ONDERZOEK
Jesse is veelzijdig inzetbaar op veel terreinen, studenten kunnen met vrijwel elke onderzoeksvraag bij Jesse terecht: kwalitatief, kwantitatief, social media data, website data en geo data onderzoek.
TOOLS
Jesse kan helpen bij vragen over: Coosto | Qualtrics | SPSS | Tableau | CMI Catchment Area Tool | CMI Crow Flies Distance | CMI Geo Location Finder | CMI Google Places Tool | CMI Language Detection Tool | CMI Road Distance Tool | CMI Text Cleaning Tool | CMI Twitter Scraper.

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
Winkelwagen
There are no products in the cart!
0
X