Home > Publicaties > Meer winkelbezoek door innovatieve technologie

Meer winkelbezoek door innovatieve technologie

30 maart 2021 | Onderzoek
Tibert Verhagen

Door online concurrentie en veranderend consumentengedrag dalen het aantal winkelbezoekers en de omzet bij veel MKB-winkeliers al jaren. Daar komen de gevolgen van de Coronacrisis ook nog eens bij. Om het tij te keren hebben winkeliers ons gevraagd om meer kennis op te doen over de mogelijkheden die innovatieve technologie hen biedt om meer winkelbezoekers aan te trekken. Als onderdeel van het RAAK-mkb project “Meer bezoekers naar mijn winkel: Winkelbezoek verhogen met innovatieve technologie”, hebben wij in de periode 2017 – 2020 samen met winkeliers en technologiepartijen onderzoek gedaan naar vier soorten technologie.

Op verzoek van de winkeliers is hierbij onderzoek gedaan naar de volgende vier technologieën:

  • Een mobiel spaarsysteem (loyalty app)
  • Interactieve digitale schermen
  • Locatie-specifieke berichten (geofencing)
  • Augmented reality in de etalage

De onderzoeken zijn uitgevoerd bij winkels in twee verschillende winkelgebieden in Amsterdam: de Beethovenstraat en het Hallenkwartier. Iedere technologie is in beide winkelgebieden getest, waarbij er gebruik is gemaakt van diverse onderzoeksmethoden (interview, observaties, survey, objectieve gebruiksdata). Als aanvulling op de veldonderzoeken in Amsterdam is er met behulp van een landelijk panel aan een grote groep consumenten gevraagd hoe zij tegen de vier technologieën aankijken.

De onderzoeksresultaten
Uit de onderzoeken komen vijf kernbevindingen naar voren. Winkeliers en technologiepartijen kunnen hiermee rekening houden wanneer zij de onderzochte technologieën gericht willen inzetten om winkelbezoek te verhogen. Daarnaast zijn er video’s gemaakt per technologie en zijn er diverse blogs en artikelen gepubliceerd.

We delen hier alvast vijf kernbevindingen:

  • Alle vier technologieën zetten aan tot winkelbezoek!
  • Nut, gebruiksgemak en plezier doorslaggevend voor het succes van winkeltechnologie.
  • Adoptie van technologie belangrijke randvoorwaarde.
  • Maak technologie in de etalage niet te entertainend.
  • Gebruik plug & play technologie.

Lees meer over de bevindingen en alle andere resultaten op de onderzoekspagina van het project.

 

Naar alle resultaten
Tibert Verhagen

Dr. Tibert Verhagen studeerde Internationale Economie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde in 2003 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op het onderwerp online koopgedrag waar hij vervolgens werkzaam was als Universitair Hoofddocent E-business. Zijn onderwijservaring omvat onder andere het opzetten en geven van onderwijs, het vormgeven en coördineren van Master specialisaties, en het begeleiden van afstudeerders en promovendi. Sinds april 2016 is hij werkzaam bij het lectoraat Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam waar hij onderzoek doet naar winkelinnovatie en digitale marketing.

Het onderzoek van Tibert richt zich op de invloed van nieuwe vormen van technologie op consumentengedrag. Zo deed hij eerder onderzoek naar webwinkels, online portals, elektronische marktplaatsen, virtuele werelden, virtuele customer service agents, activity trackers, en virtuele spiegels. Zijn onderzoek werd gepubliceerd in academische journals zoals Information & Management, European Journal of Information Systems, Computers in Human Behavior, New Media & Society, Journal of the Association for Information Systems, Journal of Computer-Mediated Communication, International Journal of Information Management, en Cyberpsychology, Behavior & Social Networking. Ook verscheen zijn werk in vakliteratuur zoals Holland Management Review, Tijdschrift voor Marketing, en AutomatiseringGids.

Naast onderzoek en onderwijs heeft Tibert ervaring in het bedrijfsleven. Zo was hij een van de oprichters van twee startups op het gebied van website analyse en advies en richtte hij tevens een webwinkel op.

HULP BIJ ONDERZOEK
Tibert is veelzijdig inzetbaar op veel terreinen, studenten kunnen met vrijwel elke onderzoeksvraag bij Tibert terecht: kwantitatief, social media data, website data, onderzoeksdesign, schrijven scriptie, statistiek, datacollectie, surveys, experimenten.
.
TOOLS
Tibert kan helpen bij vragen over: Qualtrics | SPSS | Tableau

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X