Home > Publicaties > Marges onder druk: zijn marketplaces de uitkomst?

Marketplaces Matrix

Marges onder druk: zijn marketplaces de uitkomst?

19 november 2019 | Blog
Esther Mooiman

Online verkopen voor retailers en merken anno 2019

Op het eerste Twinkle Marketplaces event op 29 oktober kwamen onderzoekers, ondernemers en bedrijven bijeen om het te hebben over hoe marketplaces zich de komende jaren gaan ontwikkelen. Dit alles in het kader van de onlangs verschenen 12de editie van de Twinkle100, een ranking van de top250 online retailers in Nederland. Deze top is samengesteld onder leiding van Lector Digital Commerce Jesse Weltevreden, die op het evenement ook een Marketplaces Matrix presenteerde. Welke lessen nam ik na het event mee naar huis?

Marketplaces Matrix

Het ‘zijn’ van een marketplace wordt steeds aantrekkelijker als business model
In de Twinkle top250 stonden veel retailers en veel van deze spelers zijn inmiddels tevens marketplace: zij stellen hun verkoopkanaal open voor andere retailers en merken. Dit stelt deze partijen in staat om hun waar aan een breder publiek aan te bieden en zo hun bereik te vergroten. Deze ontwikkeling naar marketplaces is al een tijdje onderweg, maar de ene marketplace is de andere niet. Dat laat ook Zalando, waarvan Jacintha de Graaf aanwezig was op het evenement, zien. Zij kiezen specifiek voor een gecureerd aanbod (op invitatie) om zo de kwaliteit van het platform en hun eigen brand te waarborgen. Verwacht kan worden dat de gecureerde aanpak met name zal toenemen binnen domein-specifieke marketplaces als Zalando.

Retailers en merken actief op de platformen zijn zelden spekkoper als het gaat om data uit de marketplace
Tussen aanbod en vraag zit de behoefte waarop je kunt in spelen, aldus Cor Molenaar die een talk hield over concurreren in de platformeconomie. De manier waarop je dat doet is door data te vertalen naar behoefte. John Lin van bol.com illustreert dit idee door te laten zien hoe Fisher Price en Listerine door data erachter kwamen hoe zij hun producten konden tweaken om succesvol te worden op de Chinese markt. Deze data wordt echter lang niet altijd en voor elk merk beschikbaar gesteld vanuit de marketplace, waardoor belangrijke inzichten aan hun neus voorbij gaan. Hoe dit opgevangen kan worden is door klanten naar de eigen webshop te trekken, aldus de CEO van smartphonehoesjes.nl.

Daarnaast werd er marketplace inspiratie en tips & tricks geleverd uit de keuken van onder andere smartphonehoesjes.nl, ukje.nl en Libbey. Slimme filtering, goede reviews en scherpe content zijn kritiek voor het effectief bereiken van de klant. Belangrijk is dat meerdere wegen leiden naar Rome (of in dit geval naar het adres van de klant), maar hoe de verkoop via marketplaces past binnen een effectieve sales strategie blijft afhankelijk van de eigen business. Kortom: genoeg interessante inzichten! Twinkle kan terugkijken op een geslaagde eerste editie van het evenement.

Esther Mooiman is junior onderzoeker bij het CMI en heeft een bijdrage geleverd aan het onderzoek over Marketplaces en de samenstelling van de Marketplaces Matrix. Meer weten over hoe retailers en hotels online marketplaces ervaren? Bekijk dan eens ons interactieve dashboard.

Esther Mooiman
Esther Mooiman is junior onderzoeker en docent aan de Hogeschool van Amsterdam en behaalde haar master in innovatiemanagement aan de Rotterdam School of Management. Eerder liep ze stage binnen het customer experience veld en was ze finalist van the New Business Challenge 2019. Esther haar expertise ligt in innovatie en (digitale) transformatie binnen de retail en algehele customer experience en haar achtergrond in zowel sociale wetenschappen als bedrijfskunde vormen hiervoor een goed uitgangspunt. TOOLS Tableau | Qualtrics | SPSS  

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X