Door online concurrentie en het veranderende consumentengedrag worden retailers uitgedaagd om moeilijke tijden door te komen. Tegelijkertijd groeit het aanbod van innovatieve “retailoplossingen” die de retailer moeten helpen om meer klanten naar zijn fysieke winkel te trekken en deze adequaat te bedienen. Innovatieve technologieën zoals mobiele loyaliteitsapps, interactieve winkelschermen, augmented reality, locatiegebaseerde berichtensystemen en robotica beloven het succes van de retailer. De vraag is of deze innovatieve technologische oplossingen inderdaad iets toevoegen in de zin dat ze de retailer helpen om meer klanten aan te trekken en te bedienen. Aan de Hogeschool van Amsterdam, waaronder het Centre for Market Insights, hebben onderzoekers deze kernvraag in diverse onderzoeksprogramma’s opgenomen. Tijdens de Amsterdam Eweek (een initiatief van Emerce) deze maand vond de sessie ‘Retail Innovation’ plaats waar onze vier onderzoekers hun werk op het gebied van retailinnovatie presenteerden en bespraken aan een ronde-tafel sessie. Dit onderzoek is in nauwe samenwerking met de retailpraktijk opgezet en uitgevoerd. Innovatieve technologische toepassingen die in de sessie aan bod komen zijn onder meer locatie gebaseerde berichten, interactieve winkelschermen, augmented reality, digitale marketing en robotica. De presentaties zijn gegeven in het Engels en kan je hieronder bekijken.
Presentaties eWeek session Retail Innovation
Meer informatie over deze onderzoeken of op de hoogte blijven van alle ins en outs op het gebied van retailinnovatie? Stuur dan een e-mail naar cmi@hva.nl of volg het Retail Innovation Platform, waar kennis wordt gedeeld over onderzoeken binnen retailinnovatie van maar liefst 15 hogescholen en universtiteiten. Ze hebben ook een Linkedin en Twitter pagina.
Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring
Reacties