Home > Publicaties > Marketplace Monitor: onderzoek online marktplaatsen

Marketplace Monitor: onderzoek online marktplaatsen

18 maart 2021 | Onderzoek
Jesse Weltevreden

Meer dan de helft (54%) van alle nieuwe online productaankopen wordt via marktplaatsen gedaan. Dit betekent dat minder dan de helft van alle online aankopen bij webwinkels plaats vindt. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders.

Films, muziek en boeken
Het totale marktaandeel van online marktplaatsen voor de aankoop van nieuwe producten bedraagt 54%. Binnen de productcategorie films, muziek en boeken (80%) worden de meeste online aankopen via marktplaatsen gedaan. Voor de categorieën sport/spel/hobby en elektronica bedragen de aandelen respectievelijk 65% en 63%. Binnen de categorie voeding, verzorgings- en schoonmaakproducten (26%) wordt het minst besteld via online marktplaatsen.

Online warenhuizen populairst
Van alle typen marktplaatsen zijn online warenhuizen het populairst. 94% van alle online shoppers heeft hier weleens iets gekocht. De populairste voor online aankopen zijn bol.com (87%), Wehkamp.nl (39%), AliExpress.com (39%), Blokker.nl (32%) en Amazon.com (27%). Online marktplaatsen voor advertenties en veilingen (63%), fashion (53%) en deals en aanbiedingen (49%) volgen op aanzienlijke afstand van online warenhuizen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gemak is belangrijkste motief
Online shoppers kiezen hun marktplaatsen voornamelijk uit op basis van de grootte van het aanbod (28%). Andere doorslaggevende factoren zijn lagere prijzen (23%), hogere mate van betrouwbaarheid (22%), makkelijker in gebruik (22%) en goede bezorgopties (21%). Minder belangrijk in het keuzeproces zijn de informatievoorziening (3%), garantievoorwaarden (3%) en kwaliteit van de producten (3%).

De resultaten in dit persbericht komen uit de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over online marktplaatsen in Nederland. In het onderzoek zijn 6.936 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd die in de afgelopen 3 maanden producten of diensten via het internet hebben gekocht.

Naar de Marketplace Monitor
Jesse Weltevreden
Jesse Weltevreden is Research Director van de E-commerce Foundation, een internationale non-profit organisatie - geïnitieerd door de nationale e-commerce verenigingen en e-commerce bedrijven wereldwijd - die belangrijke feiten en onderzoek op het gebied van e-commerce levert. Jesse is ook Professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam. Als Research Director en manager van de onderzoeksgroep Digital Commerce coördineert hij en draagt bij aan (kwantitatieve) onderzoeksprojecten van de E-commerce Foundation. Jesse heeft veel gepubliceerd over de gevolgen van e-commerce voor het gedrag van de consument, de detailhandel, en mobiliteit, zowel nationaal als internationaal. Zijn huidige onderzoeksprojecten richten zich op crossborder e-commerce in Europa, digitale transformatie in de retail sector en zakelijke tussenkomst bij consumer-to-consumer online interacties.
HULP BIJ ONDERZOEK
Jesse is veelzijdig inzetbaar op veel terreinen, studenten kunnen met vrijwel elke onderzoeksvraag bij Jesse terecht: kwalitatief, kwantitatief, social media data, website data en geo data onderzoek.
TOOLS
Jesse kan helpen bij vragen over: Coosto | Qualtrics | SPSS | Tableau | CMI Catchment Area Tool | CMI Crow Flies Distance | CMI Geo Location Finder | CMI Google Places Tool | CMI Language Detection Tool | CMI Road Distance Tool | CMI Text Cleaning Tool | CMI Twitter Scraper.

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X