Home > Publicaties > Effect van productprijzen op consumentenrecensies

consumentenrecensies

Effect van productprijzen op consumentenrecensies

15 augustus 2018 | Artikel
Frederik Situmeang

Onze collega Frederik Situmeang presenteerde onlangs op de Annual Meeting van de Academy of Management in Chicago, zijn onderzoek naar het effect van productprijzen op consumentenrecensies. Hierbij keek hij naar de  negativiteit en positiviteit (sentiment) van consumenten in hun productrecensies, maar ook hoe actief of passief zij deze gevoelens uiten (assertiviteit). In het onderzoek zijn nieuwe tools en methoden ontwikkeld voor het verzamelen van gegevens. Deze innovatieve technieken zijn ook beschreven in het artikel en kunnen ook voor ander onderzoek naar gedrag van online consumentenrecensies verder worden ontwikkeld. Download hier de presentatie!

Aanpak onderzoek consumentenrecensies

Met web crawl technieken is een grote dataset uit de Google Play Store gehaald. Hierna hebben de onderzoekers een machine learning-tool ontwikkeld om onderwerpen uit productrecensies te identificeren en assertiviteit en sentimenten uit de beoordelingsteksten te kwantificeren.

Resultaten

De resultaten geven aan dat prijsmodellen van invloed zijn op het sentiment (negatief of positief), de assertiviteit (actief of passief uiten van sentiment) en onderwerpen van recensies. Het wegnemen van betalingsverplichtingen voorafgaand aan de aankoop, heeft een positief effect op het algemene en prijsgevoelige consumentensentiment en vermindert de assertiviteit. Deze resultaten onthullen nieuwe effecten van prijsmodellen op de aard van consumentenrecensies van producten en vormen een basis voor toekomstig onderzoek.

Frederik Situmeang

Frederik Situmeang is since August 2016 senior researcher and lecturer Online Marketing at the Hogeschool van Amsterdam (HvA). He is affiliated with the Centre for Applied Research on Economics & Management, Professorship Digital Commerce of the HvA. He is also affiliated with the Centre for Market Insights of the HvA.

His PhD research at the University of Amsterdam was about the influence of online reviews, written by ordinary consumers and by expert critics, on organizational strategy and product performance. During his PhD, he won the PREBEM award for the best research paper in Marketing.

From August 2013 until July 2016, he was a lecturer and researcher at the University of Amsterdam. There he continued on his research projects on online reviews, and expanded his research profile to also include product development project management. One of his research has won various awards and nominations at several conferences (Most Inspiring paper at EURAM, IPMA-PMI Best research paper, and INGroup Best research paper).

Through all his research, he employed quantitative research techniques with strong interests towards Big Data.

He has affiliations with the University of Amsterdam, and an international tie with Del Institute of Technology in Indonesia, to bridge an international collaboration in research and education between the two universities.

PUBLICATIONS

FBI Situmeang, MAAM Leenders, NM Wijnberg. 'History matters: The impact of reviews and sales of earlier versions of a product on consumer and expert reviews of new editions.' European management journal 32 (1), 73-83.

FBI Situmeang, M AAM Leenders, N M. Wijnberg. 'The good, the bad and the variable: How evaluations of past editions influence the success of sequels.' European Journal of Marketing 48 (7/8), 1466-1486.

FBI Situmeang, G Gemser, NM Wijnberg, MAAM Leenders. 'Risk-taking behavior of technology firms: The role of performance feedback in the video game industry.' Technovation.

HULP BIJ ONDERZOEK

Heb jij hulp nodig bij je onderzoeksopzet, theoretisch kader, kwalitatief onderzoek, kwantitatief onderzoek of data-analyse? Frederik is veelzijdig inzetbaar op veel terreinen, studenten kunnen met vrijwel elke onderzoeksvraag bij Frederik terecht: kwantitatief, social media data, website data en geo data onderzoek.

TOOLS

Frederik kan helpen bij vragen over: Coosto | Qualtrics | SPSS | Tableau | CMI Catchment Area Tool | CMI Crow Flies Distance | CMI Geo Location Finder | CMI Google Places Tool | CMI Language Detection Tool | CMI Road Distance Tool | CMI Text Cleaning Tool | CMI Twitter Scraper | SentiStrenght | TLAb.

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
Winkelwagen
There are no products in the cart!
0
X