Home > Publicaties > Datavisualisatie in Tableau; aan de slag!

datavisualisatie cross border 1

Datavisualisatie in Tableau; aan de slag!

12 juni 2018 | Blog
Daniëlle de Boer

Hoewel rapportages nog steeds populair zijn, heb je tegenwoordig tal van andere mogelijkheden voor datavisualisatie en het presenteren van resultaten. Omdat afbeeldingen makkelijk en snel te begrijpen zijn, kiest men er steeds vaker voor om data visueel aantrekkelijk te maken. Een programma dat hier vaak voor gebruikt wordt is Tableau. Dit is een tool waarmee je data kunt analyseren en visualiseren. Ook ik gebruik dit programma bij het CMI regelmatig voor bepaalde projecten.

Datavisualisatie eng?

Data maakt studenten en niet-studenten vaak een beetje angstig. Tableau is een gebruiksvriendelijk en inzichtelijk programma die je angsten wegneemt. Dus voor studenten die bij het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam komen binnenlopen met de vraag: “Ik hoef toch geen SPSS te gebruiken?!”. Dat klopt! Tableau doet namelijk alle berekeningen voor je en maakt ook nog eens de bijbehorende grafieken. Handig hè?

Interactief dashboard

Omdat het steeds belangrijker wordt dat data aantrekkelijk wordt weergegeven, heeft het CMI er voor gekozen om voor het onderzoek naar Crossborder E-Commerce niet te presenteren in een standaard rapport, maar in dit interactieve dashboard. Door middel van Tableau heb ik alle data van dit onderzoek niet in lange teksten en grote tabellen gepresenteerd, maar in een visueel aantrekkelijk en interactief dashboard.

datavisualisatie cross border 1datavisualisatie cross border 1datavisualisatie cross border 1

Stappenplan datavisualisatie

Wil je jouw data ook in een dashboard presenteren? Hieronder enkele stappen en tips om je eigen dashboard te maken:

  1. Bedenk van tevoren wat je wilt laten zien

Als je vooraf weet wat je wilt laten zien, kun je gerichter je data verzamelen en voorbereiden, voordat je in Tableau aan de slag gaat. Zo loop je minder snel tegen problemen aan, mis je geen data en kun je sneller werken.

  1. Keep it simple

Bedenk goed wat je wilt vertellen en vraag jezelf af of iemand die niet bekend is met het onderzoek je verhaal ook in één oogopslag begrijpt.

  1. Gebruik de juiste grafiek bij de juiste vraag.

Ondanks dat je een plan hebt opgesteld hoe een grafiek eruit moet zien, kan het zijn dat de beoogde grafiek niet duidelijk genoeg jouw verhaal vertelt. Bij geografische data kan je heel makkelijk een landkaartje maken, maar je kunt er ook voor kiezen om specifiek data te presenteren van de top 5 best presterende landen. Gelukkig kun je in Tableau met je data blijven spelen totdat je blij bent met het eindresultaat.

  1. Gebruik kleuren strategisch

Zorg dat je door middel van kleur accenten legt. Hierdoor wordt de aandacht van de kijker naar de juiste data geleid.

  1. Maak je dashboard interactief

Wat grafieken uit Tableau zo anders maakt dan de standaard grafieken uit Excel is de interactiviteit. Door middel van filters kun je de gebruiker zelf de data laten filteren waar ze in geïnteresseerd zijn. Zo is de één geïnteresseerd in vrouwen met een voorkeur voor online shoppen, terwijl de ander geïnteresseerd is in de resultaten voor specifiek mannen.. Informeer de kijker ook dat ze zelf kunnen ‘spelen’ met de data.

Inspiratie opdoen voor datavisualisatie?

Het is goed om te weten dat er in Tableau oneindig veel mogelijkheden zijn. Met één dataset zullen 2 verschillende mensen 2 totaal verschillende dashboards maken. Er is geen goed of fout en je maakt zelf de keuze hoe je de data wilt presenteren en waar jij de nadruk op wilt leggen. In de Tableau community zijn veel dashboards te vinden over heel veel onderwerpen. Mocht je inspiratie zoeken over de mogelijkheden van Tableau en de verschillende type grafieken en dashboards, neem dan eens een kijkje bij Tableau Viz of the Day. In deze galerij wordt elke dag een dashboard in het zonnetje gezet, omdat ze leuke data bevatten, er mooi uitzien of omdat ze interessante manieren hebben gevonden om data te presenteren. Ons eigen Cross-border E-Commerce dashboard heeft zo ook een keer de Viz of the Day gewonnen, waardoor deze inmiddels al meer dan 10.000 views heeft gehad. Op deze manier worden de onderzoeksresultaten makkelijker en leuker inzichtelijk gemaakt voor elk publiek!

Nieuwsgierig geworden naar ons Cross-border E-Commerce dashboard en al onze andere Tableau dashboards? Zie hier al onze dashboards van verschillende kleine, maar ook grote onderzoeken! Voor vragen over datavisualisatie in Tableau kun je contact opnemen met Daniëlle de Boer, onderzoeker bij het Centre for Market Insights.

Daniëlle de Boer
Daniëlle is junior onderzoeker bij het Centre for Market Insights. Ze houdt zich dagelijks bezig met het verzamelen, analyseren en visualiseren van onderzoeksdata. Door haar opleiding Communicatiewetenschap en Master Political Communication heeft ze veel kennis en ervaring opgedaan binnen de onderzoekswereld en werkt ze nu met veel plezier mee aan verschillende soorten onderzoeken.HULP BIJ ONDERZOEKJe kunt bij Daniëlle terecht voor vragen over het verzamelen van data via online tools, het analyseren van de gegevens in bijvoorbeeld SPSS en het visualiseren ervan in Tableau.TOOLS Daniëlle kan helpen bij vragen over: Qualtrics, Next Analytics, de CMI Twitter Scraper, SimilarWeb, Coosto, SentiStrength, Web Scraping, SPSS en Tableau. 

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X