Home > Publicaties > Mapping e-Marketplaces in Africa

Mapping e-Marketplaces in Africa

19 januari 2021 | Onderzoek
Jesse Weltevreden

Hier delen wij het laatste rapport van het International Trade Centre en de Hogeschool van Amsterdam over online marktplaatsen in Afrika. Verwacht wordt dat e-commerce in Afrika een bron van versnelde economische groei kan zijn die kansen biedt aan kleine en grote bedrijven. Geschat wordt dat in 2022 de omvang van de e-commerce markt in Afrika ongeveer 22 miljard bedraagt, maar gegevens over lokale online platformen zijn moeilijk te verkrijgen of onvolledig. Daarom hebben het International Trade Centre (ITC) en het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam hun krachten gebundeld en een brede inventarisatie gedaan van de stand van zaken van online platformen in Afrika.

Africa Marketplace Explorer (online tool)
In april 2020 werd in het kader van dit onderzoek al de Africa Marketplace Explorer gelanceerd tijdens een webinar op de UNCTAD E-week 2020, die je hier kan terugkijken. Dit is een online analytische tool die voor iedereen beschikbaar is en waar feiten en cijfers over meer dan 630 in Afrika actieve online platformen visueel in kaart zijn gebracht. Geïnteresseerden kunnen op interactieve wijze kennis vergaren over het online platformen landschap in 58 Afrikaanse landen.

Rapport ‘Mapping e-Marketplaces in Africa’
Op basis van data en analyses die beschikbaar zijn in deze Africa Marketplace Explorer, wordt het onderzoek aangevuld met gegevens over Afrika’s ecommerce ecosysteem en casestudies van de grootste Afrikaanse marktplaatsen in een uitgebreid rapport. Dit rapport biedt inzichten voor zowel beleidsmakers als ondernemers. Een van de conclusies uit het rapport; de handel is nog steeds in opkomst in Afrika – de 631 online marktplaatsen van het continent hebben in 2019 2,17 miljard bezoeken geregistreerd, slechts 8% van het verkeer op Amazon. Slechts 10 landen, waaronder Zuid-Afrika, Egypte, Nigeria en Algerije, zijn verantwoordelijk voor 94% van alle online zaken in Afrika, terwijl het consumentenverkeer op online marketplaces in Afrika in 2017-19 met 5% is gedaald.

Onderzoekers van het Centre for Market Insights die hieraan gewerkt hebben zijn: Jesse Weltevreden, Esther Mooiman, Selmar Meents en Sara Lone

Download rapport
Jesse Weltevreden
Jesse Weltevreden is Research Director van de E-commerce Foundation, een internationale non-profit organisatie - geïnitieerd door de nationale e-commerce verenigingen en e-commerce bedrijven wereldwijd - die belangrijke feiten en onderzoek op het gebied van e-commerce levert. Jesse is ook Professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam. Als Research Director en manager van de onderzoeksgroep Digital Commerce coördineert hij en draagt bij aan (kwantitatieve) onderzoeksprojecten van de E-commerce Foundation. Jesse heeft veel gepubliceerd over de gevolgen van e-commerce voor het gedrag van de consument, de detailhandel, en mobiliteit, zowel nationaal als internationaal. Zijn huidige onderzoeksprojecten richten zich op crossborder e-commerce in Europa, digitale transformatie in de retail sector en zakelijke tussenkomst bij consumer-to-consumer online interacties.
HULP BIJ ONDERZOEK
Jesse is veelzijdig inzetbaar op veel terreinen, studenten kunnen met vrijwel elke onderzoeksvraag bij Jesse terecht: kwalitatief, kwantitatief, social media data, website data en geo data onderzoek.
TOOLS
Jesse kan helpen bij vragen over: Coosto | Qualtrics | SPSS | Tableau | CMI Catchment Area Tool | CMI Crow Flies Distance | CMI Geo Location Finder | CMI Google Places Tool | CMI Language Detection Tool | CMI Road Distance Tool | CMI Text Cleaning Tool | CMI Twitter Scraper.

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X