Home > Publicaties > Strategische oriëntatie en digitale marketing tactics in cross-border e-commerce

Strategische oriëntatie en digitale marketing tactics in cross-border e-commerce

12 november 2020 | Artikel
Sjoukje Goldman

Het eerste artikel van promovendus Sjoukje Goldman is gepubliceerd in het Small International Business Journal. Dit is de eerste van de drie die de komende jaren zullen volgen. Het promotie-onderzoek loopt tot juli 2022. Het artikel is reeds online gepubliceerd, maar nog niet openbaar. Na plaatsing in één van de issues van het journal valt het artikel onder het open access beleid van de Hogeschool van Amsterdam en kan het door iedereen gelezen worden. Tot die tijd is het artikel op te vragen bij Sjoukje Goldman via [email protected]

In dit onderzoek is gekeken naar de impact van strategische oriëntaties, als onderdeel van de bedrijfsstrategie, op de inzet van digitale marketing tactics in buitenlandse markten en op de omzet in buitenlandse markten op het gebied van cross-border e-commerce. Goldman maakt hierbij bovendien een vergelijking tussen webwinkels die gestart zijn in een ontwikkelde e-commerce markt versus webwinkels die gestart zijn in opkomende e-commerce markten.

Aan het onderzoek hebben 446 kleine en middelgrote webwinkeliers meegedaan uit 20 Europese landen. Daaruit blijkt dat een buitenlandse marktoriëntatie als onderdeel van de marketingstrategie direct zorgt voor een hogere inzet van digitale marketing tactieken in cross-border e-commerce. Voor webwinkels uit ontwikkelde e-commerce markten is het belangrijk om een groeistrategie te hanteren, mogelijk gaat anders de aandacht teveel uit naar de lokale e-commerce in eigen land en minder naar het groeipotentieel over de grens. Voor webwinkels uit opkomende e-commerce markten is het belangrijk om niet teveel focus te leggen op een klantgerichte marketingstrategie. Een dergelijke focus zorgt zelfs voor een lagere inzet van die digitale marketingtactieken, terwijl die inzet juist zorgt voor betere bedrijfsresultaten.

Lees hier het abstract
Sjoukje Goldman

Sjoukje Goldman werkt sinds september 2014 als docent onderzoeker bij het lectoraat Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze is sinds september 2009 werkzaam als docent strategische marketing bij de opleiding Commerciële Economie.

Sjoukje heeft een master of science in marketing. Haar expertise betreft cross-border e-commerce en online consumentengedrag.

Sjoukje maakt tevens deel uit van de expertgroep Cross-border e-commerce van het landelijke onderzoeksprogramma Shopping Tomorrow.

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X