Home > Publicaties > Strategische oriëntatie en digitale marketing tactics in cross-border e-commerce

Strategische oriëntatie en digitale marketing tactics in cross-border e-commerce

12 november 2020 | Artikel
Sjoukje Goldman

Het eerste artikel van promovendus Sjoukje Goldman is gepubliceerd in het Small International Business Journal. Dit is de eerste van de drie die de komende jaren zullen volgen. Het promotie-onderzoek loopt tot juli 2022. Het artikel is reeds online gepubliceerd, maar nog niet openbaar. Na plaatsing in één van de issues van het journal valt het artikel onder het open access beleid van de Hogeschool van Amsterdam en kan het door iedereen gelezen worden. Tot die tijd is het artikel op te vragen bij Sjoukje Goldman via s.p.k.goldman@hva.nl

In dit onderzoek is gekeken naar de impact van strategische oriëntaties, als onderdeel van de bedrijfsstrategie, op de inzet van digitale marketing tactics in buitenlandse markten en op de omzet in buitenlandse markten op het gebied van cross-border e-commerce. Goldman maakt hierbij bovendien een vergelijking tussen webwinkels die gestart zijn in een ontwikkelde e-commerce markt versus webwinkels die gestart zijn in opkomende e-commerce markten.

Aan het onderzoek hebben 446 kleine en middelgrote webwinkeliers meegedaan uit 20 Europese landen. Daaruit blijkt dat een buitenlandse marktoriëntatie als onderdeel van de marketingstrategie direct zorgt voor een hogere inzet van digitale marketing tactieken in cross-border e-commerce. Voor webwinkels uit ontwikkelde e-commerce markten is het belangrijk om een groeistrategie te hanteren, mogelijk gaat anders de aandacht teveel uit naar de lokale e-commerce in eigen land en minder naar het groeipotentieel over de grens. Voor webwinkels uit opkomende e-commerce markten is het belangrijk om niet teveel focus te leggen op een klantgerichte marketingstrategie. Een dergelijke focus zorgt zelfs voor een lagere inzet van die digitale marketingtactieken, terwijl die inzet juist zorgt voor betere bedrijfsresultaten.

Lees hier het abstract
Sjoukje Goldman

Dr. Sjoukje Goldman is hoofddocent duurzame marketing en werkt sinds september 2014 bij de opleiding commerciële economie. 

Sjoukje doet onderzoek naar duurzame business modellen en duurzaam consumenten gedrag. Ze neemt deel aan de expertgroep “circulair shoppen in 2030” van het landelijke programma Shopping Tomorrow en van de werkgroep “circulariteit en duurzaamheid” van het Retail Innovatie Platform.

Sjoukje geeft les over duurzame marketing in de master’s Global Sustainable Business Management en Digital Driven Business. Ze is onderdeel van het ontwikkelteam van de Master Economische Transformatie en coördineert de minor De Duurzame economie: goed werk in nieuwe businessmodellen.

Reacties

Geef een reactie op deze publicatie

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
Winkelwagen
There are no products in the cart!
0
X