Door online concurrentie en het veranderende consumentengedrag worden retailers uitgedaagd om moeilijke tijden door te komen. Tegelijkertijd groeit het aanbod van innovatieve "retailoplossin...
Peekd is een benchmark tool waarmee je inzicht krijgt in de gemiddelde online performances van bedrijven uit branches naar keuze. De benchmark is mogelijk per branche en per land (veel landen zijn al beschikbaar) en biedt een breed scala aan metrics, zoals prestaties van websites, webshops, online kanalen, transacties, conversie ratio’s, inzichten in Google Ads & Shopping, paid en organic search, Display ads, doelgroepinformatie. Je kunt Peekd koppelen aan Google Analytics. Met Peekd maken bedrijven gebruik van de kracht van data en zetten de tool in om hun online prestaties te optimaliseren.
Reserveren verplicht
Fectar is een tool om virtuele AR & VR toepassingen te creëren, delen en publiceren. Fectar Studio is een innovatieve AR/VR-bouwtool voor alle ervaringsniveaus. Je kan o.a. gratis 3D-sjablonen gebruiken (voor beginners) of geanimeerde interactieve 3D omgevingen ontwikkelen met behulp van Unity asset bundels (voor pro’s). Meer informatie en toegang tot deze tool kan je opvragen via Selmar Meents (s.meents@hva.nl) en Tibert Verhagen (t.verhagen@hva.nl).
Envato Elements is een platform voor het aanschaffen van stock-materiaal en designs voor het gebruik van ontwerpprojecten. Denk aan Stock video’s, video-, grafische- en presentatietemplates, sound effects, foto’s, lettertypes en add-ons. Het CMI heeft een abonnement bij Envato Elements om o.a. te gebruiken bij het ontwerpen van AR/VR experiences. (Tvori is de tool waar die VR experiences ontwikkeld kunnen worden.) Voor meer informatie en toegang tot deze tool kan je terecht bij Selmar Meents (s.meents@hva.nl), Tibert Verhagen (t.verhagen@hva.nl) of Michelle Straver (m.c.g.straver@hva.nl).
Tvori is een intuïtieve animatietool waarmee je zonder 3d-animatie ervaring snel en gemakkelijk een prototype kan maken voor VR-experiences voor op de beschikbare Oculus Quest brillen die het CMI beschikbaar heeft. Je kan in de tool samenwerken aan VR-animaties. Gebruik fotogrammetrie om real-world ruimtes te scannen, importeer de output als een 3D model, introduceer UI in de ruimte en geanimeerde objecten, wijs de “digitale content” toe aan de AR laag, exporteer het project als USD. Verken verschillende lay-outs met behulp van de rijke bibliotheek van vooraf gemaakte UI-activa. Verander kleuren, materialen en transparanties om verschillende looks te testen. Voeg tekst en pictogrammen toe om uw ontwerpen compleet te maken en innovatieve en meer meeslepende gebruikersinterfaces te creëren. Maak uw scène, simuleer gebruikersinteracties met de intuïtieve animatietijdlijn, exporteer de creatie als geanimeerde FBX, importeer in Unity om uw workflow voort te zetten. Voor meer informatie over deze tool en het gebruik ervan, neem je contact op met Tibert Verhagen (t.verhagen@hva.nl) of Selmar Meents (s.meents@hva.nl).
De datasets van DOTS DataSampler zijn dé oplossing voor docenten en professionals die op zoek zijn naar realistische testsets. Deze tool is bedoeld voor HvA-docenten, een inlog kan opgevraagd worden bij Frederik Situmeang of Jesse Weltevreden.
Met deze tool kan je van elke website achterhalen welke webtechnologieën ze gebruiken. Bijvoorbeeld informatie over het contentmanagement systeem, shopping carts, analytics, hosting provider etc. Voor meer informatie over deze tool en het gebruik ervan, neem je contact op met Jesse Weltevreden (j.w.j.weltevreden@hva.nl)
Verkrijg betrouwbare en gestructureerde gegevens van elke website. Voor meer informatie over, ondersteuning voor en inloggen op deze tool kan je terecht bij Rob Loke (r.e.loke@hva.nl).
Met SpotOpp kun je snel en eenvoudig een volledige strategische marketinganalyse uitvoeren. Bedrijven die een overname willen doen, hun sales willen uitbreiden naar nieuwe markten, een nieuw product willen lanceren, of bijvoorbeeld funding zoeken, moeten een goed inzicht hebben in de markt en hun fit. Wil je geen weken bezig zijn met controleren of je alle factoren wel hebt meegenomen en het uitwerken van de resultaten in spreadsheets en documenten, dan is SpotOpp wat voor jou. De tool leidt je eenvoudig door een externe en interne analyse en geeft inzicht in de potentie van elke product-markt-combinatie. De input wordt verzameld door middel van multiple-choice vragenlijsten waardoor je niets vergeet en alle combinaties optimaal kunt vergelijken.
ONDERSTEUNING Je vraagt je SpotOpp licentie aan met het aanvraagformulier. Voor ondersteuning kun je terecht bij de uitgebreide supportomgeving met instructievideo’s. Daarnaast kun je ook ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centre for Market Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over SpotOpp. Onze expert op dit programma is Jesse Weltevreden. Zie de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Met deze tool kan je posts en statistieken van bedrijven downloaden van alle bekende social media kanalen. Hiermee kan je een gemakkelijke analyse over zowel je eigen als andere kanalen uitvoeren. Ideaal voor een benchmarkonderzoek. Daarnaast is het een ideale alles-in-1 tool, waarmee je naast de analyse, ook berichten schrijven, plannen, plaatsen en waarmee je goed kan inspelen op interactie met je doelgroep.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centre for Market Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over Fanpage Karma. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden, Tessa Welmers en Mayke Steeman.
Moz is een toonaangevende SEO analytics tool om je prestaties in zoekmachines te verbeteren en zo meer bezoekers naar een website te trekken. Je krijgt inzicht in de belangrijkste keywords, monitort je positie in zoekmachines, krijgt tips om je website te optimaliseren en vindt mogelijkheden voor linkbuilding. En deze data draai je met gemak om in overzichtelijke rapportages.
ONDERSTEUNING Wij hebben vanuit het CMI deze kennisclip opgenomen die je op weg helpt om aan de slag te gaan met (de keywordplanner van) Moz. Verder kun je ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centre for Market Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over MOZ. Onze experts op dit programma zijn Leontine van Geffen, Cindy Rip, Jesse Weltevreden en Tessa Welmers. Ziede agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
SEMrush is een alles-in-1 marketing tool voor digital marketing professionals. Op één plek komt de belangrijkste informatie over de prestaties van je website, online kanalen en concurrenten samen. Met eindeloos veel data en handige tools krijg je inzicht in SEO-prestaties, social engagement, de effectiviteit van je campagnes en ontdek je nieuwe content mogelijkheden.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centre for Market Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over SEMRUSH. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden, Tessa Welmers en Mayke Steeman. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Woorank is een online tool die real time reviews van websites genereert. De uitgebreide analyse levert waardevolle inzichten op om een website te verbeteren op het gebied van ranking en visibiliteit door onder andere de inzet van SEO, Social Media en Usability. Ook is het mogelijk om concurrerende websites met elkaar te vergelijken. Ga naar www.woorank.com voor meer informatie over deze tool.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centre for Market Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over Woorank. Onze experts op dit programma zijn Tessa Welmers en Mayke Steeman. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
Web Data Extractor is een bulk scraper, die ‘scraped’ onder andere email adressen en telefoonnummers van websites.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centre for Market Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de webscraping tools. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden en Frederik Situmeang. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
We hebben diverse tools waarmee je data van websites, bijvoorbeeld adressen, informatie over producten, prijzen, reviews, etcetera kunt importeren naar excel voor verdere analyse. Deze tools zijn vooral handig als je heel veel relevante data op (een) website(s) staat die je nodig hebt voor je onderzoek. We hebben ook een google maps scraper.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de webscraping tools. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden en Frederik Situmeang. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
Met SimilarWeb kun je de top van meest populaire websites bekijken via SimilarWeb metrics – ranking, traffic en engagement statistieken. SimilarWeb beschikt ook over een geavanceerde tool om webtraffic van een willekeurige website mee te schatten.
ONDERSTEUNING SimilarWeb heeft een uitgebreide supportomgeving met instructie video’s. Ook hebben wij vanuit het CMI deze kennisclip opgenomen die je op weg helpt om aan de slag te gaan met Similarweb.
Je kunt daarnaast ook ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centre for Market Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over SimilarWeb. Onze experts op dit programma zijn Tessa Welmers, Aldo Bloemhoff en Leontine van Geffen. Zie ook de agenda, voor wanneer hij spreekuur heeft.
Reserveren verplicht
Met NEXT Analytics kunt je gegevens (info, posts, comments) van Google Analytics, Facebook, Twitter en YouTube importeren naar excel.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over Next Analytics. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden en Frederik Situmeang. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
NodeXL Pro biedt geavanceerde functies voor het importeren van social media data, het berekenen van social network statistieken, sentiment-analyse en het publiceren van rapporten.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over NodeXL Pro. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden en Frederik Situmeang. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
QDA Miner is een eenvoudig kwalitatieve data analyse tool voor het coderen, annoteren, opvragen en analyseren van verzamelingen documenten en afbeeldingen. De tool kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor het analyseren van interviews of transcripties van focusgroepen, juridische documenten, tijdschriftartikelen, toespraken, zelfs hele boeken, maar ook tekeningen, foto’s, schilderijen en andere vormen van visuele documenten.
De integratie met SimStat, een statistische data-analyse tool, en WordStat, een kwantitatieve inhoudsanalyse en text mining module, geeft een ongekende flexibiliteit voor het analyseren van tekst.
ONDERSTEUNING Research Suite Pro heeft een uitgebreide supportomgeving met instructie video’s.
Je kunt daarnaast ook ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over Research Suite Pro. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden en Frederik Situmeang. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
WordStat is een flexibele en eenvoudige tekstanalyse tool om snel inzicht te krijgen in thema’s en trends. De integratie met SimStat, een statistische data-analyse tool, en QDA Miner, kwalitatieve data analyse tool, geeft een ongekende flexibiliteit voor het analyseren van tekst.
ONDERSTEUNING Research Suite Pro heeft een uitgebreide supportomgeving met instructie video’s.
Je kunt daarnaast ook ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over Research Suite Pro. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden en Frederik Situmeang. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
Simstat verder gaat dan alleen statistische analyse. Het biedt speciale output functies en een eigen scripting taal om statistische analyses te automatiseren en om kleine applicaties te maken. Er zijn interactieve tutorials met multimedia-mogelijkheden, evenals computerondersteunde interviewtechnieken.
ONDERSTEUNING Research Suite Pro heeft een uitgebreide supportomgeving met instructie video’s.
Je kunt daarnaast ook ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over Research Suite Pro. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden en Frederik Situmeang. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
Met de CMI Catchment Area Tool kun je het verzorgingsgebied voor een bepaalde locatie bepalen: wat zijn de adressen en postcodes op bijvoorbeeld 5 minuten loopafstand van jouw locatie.
Voorbeeld: Een grote retailer wil een nieuwe winkel openen in Amsterdam. Optie 1 is in de Bijlmer, optie 2 is in de Wibautstraat en optie 3 is in Banne Buiksloot in Noord. Het bedrijf wil weten wat de marktpotentiëlen zijn voor die drie locaties. Hiervoor kan de CMI Catchment Area Tool gebruikt worden: je bepaalt hiermee de postcodes die op 5 minuten loopafstand, fietsafstand en rijafstand van drie locaties liggen. Met die info kun je achterhalen hoeveel mensen in deze postcodes wonen; hoeveel daarvan families zijn; hoeveel man, vrouw; hoeveel kinderen, etc. Aan de hand daarvan kun je een advies uitbrengen. In welk gebied heb je het grootste bereik, en wat voor type mensen bereik je daar over het algemeen dat heeft weer invloed op het type product dat je op die locatie wilt aanbieden. In noord wonen veel families, immigranten; in zuidoost heel gemêleerd, een wat lager inkomensniveau, daar wil je meer goedkopere producten, huishoudelijke producten voor jonge families aanbieden, etc.
Voordat je deze tool gebruikt, kun je de CMI Geo Location Finder gebruiken om de latitude en longitude van de te onderzoeken locatie te bepalen.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de CMI Catchment Area Tool. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
Met de CMI Road Distance Tool kun je de kortste afstand tussen twee punten over de weg berekenen.
Voorbeeld: Als je efficiëntie van de bevoorradingsketen van een bedrijf wilt onderzoeken, dan kun je deze tool gebruiken om de rijafstand te bepalen tussen de verschillende distributiecentra en de winkels. Waar moeten we ons nieuwe distributiecentrum bouwen? Dan bepaal je met deze tool de rijafstand en kun je de beste locatie bepalen.
Voordat je deze tool gebruikt, kun je de CMI Geo Location Finder gebruiken om de latitude en longitude van de te onderzoeken locatie te bepalen.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de CMI Road Distance Tool. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
Met de CMI Crow Flight Distance tool kun je de kortste afstand tussen twee punten (op een kaart, ongeacht de grillen van de tussenliggende terrein) berekenen. “Crow Flight” staat voor “Hemelsbreed” of “in een rechte lijn”.
Voorbeeld: als we een nieuwe fabriek willen bouwen of een concertzaal, dan kun je bepalen welk gebied, bijvoorbeeld alles op 5 km afstand, daar last of hinder van ondervindt. Als je dat gebied hebt afgebakend, kun je bepalen hoeveel mensen daar wonen en op die manier bepalen wat de beste locatie zou zijn.
Voordat je deze tool gebruikt, kun je de CMI Geo Location Finder gebruiken om de latitude en longitude van de te onderzoeken locatie te bepalen.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de CMI Crow Flight Distance Tool. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de CMI Geo Location Finder. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
Coosto geeft inzicht in social media data. Analyseer trends via berichten van social netwerksites, blogs, fora, (online en offline) nieuwssites, radio en televisie. Monitor merkreputatie via social media sentiment en analyseer de onderliggende opinies, problemen en behoeften. Coosto biedt ook de mogelijkheid om marketingcampagnes op verschillende social media te plannen en te publiceren en klanten via alle social media op een snelle en effectieve manier te woord te staan.
ONDERSTEUNING Coosto heeft een uitgebreide supportomgeving met diverse instructie video’s (alleen beschikbaar wanneer ingelogd op de PC in het CMI).
Je kunt daarnaast ook ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over Coosto. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden, Frederik Situmeang en Han Boels. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
Deze tool heb je nodig voordat je TLAB gaat gebruiken. Hiermee kun je je tekstbestanden opschonen en speciale karakters verwijderen die de functie van TLAB verstoren.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de CMI Text Cleaning Tool. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
Met de Google Places Tool kun je een lijst met hotels, bioscopen, restaurants, bepaald type winkels binnen een bepaald gebied uitdraaien
Voorbeelden: als een hotelketen een nieuw hotel wil openen in Amsterdam, dan kun je met deze tool onderzoeken op welke locatie de meest mogelijke faciliteiten/voorzieningen in de buurt heeft. Of als een grote bank een nieuw kantoor wil openen op een bepaalde locatie, dan kun je met de tool kijken wat de concurrentie in een bepaald gebied is.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de CMI Google Places Tool. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
SentiStrenght is een automatische sentiment analyse tool die met grote nauwkeurigheid tot 16.000 sociale webteksten per seconde kan verwerken. De tool is in verschillende talen beschikbaar.
SentiStrength schat de kracht van positief en negatief sentiment in korte teksten, ook bij informeel taalgebruik. De tool rapporteert twee sentiment sterktes: -1 (Niet negatief) tot -5 (extreem negatief) 1 (niet positief) tot 5 (zeer positief)
SentiStrength kan ook binair (positief/negatief), drie variabelen (positief / negatief / neutraal) en op schaal (-4 tot +4) resultaten leveren.
Je kunt de output van T-LAB in SentiStrenght onderzoeken om het sentiment bij de thema’s/frequente woorden te bepalen.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over SentiStrength. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
T-LAB is een tool voor tekst analyse, van interviews tot artikelen, open antwoorden uit enquêtes, twitter berichten, boeken, etc. Teksten uit alle talen kunnen geanalyseerd worden en diverse documenttypen worden ondersteund (.txt, .doc, .docx, .pdf, .rtf, .html, .xls, .xlsx, .csv, .mdb, .accdb.).
Met de tool kun je frequente woorden/thema’s uit teksten identificeren. We kunnen bij een reclamecampagne bijvoorbeeld tweets verzamelen, de output gaat in T-LAB en die bepaalt de thema’s, de frequent genoemde woorden en de connectie tussen de woorden.
Voorbeeld: Een grote retailer wordt vaak genoemd in combinatie met rookworst, leuke spulletjes, kinderkleding, etc. Waar praten de mensen het vaakst over in combinatie met de bedrijfsnaam?
Voordat je met T-LAB aan de slag gaat is het raadzaam eerst de CMI Text Cleaning Tool te gebruiken. Hiermee kun je je tekstbestanden opschonen en speciale karakters verwijderen die de functie van TLAB verstoren.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de T-LAB. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
Met de CMI Language Detection Tool kun je binnen enkele seconden van een groot aantal teksten de taal vaststellen. Dit is bijvoorbeeld handig als je met SentiStrenght een sentimentsanalyse van social media berichten wilt doen. Voor een goede sentimentsanalyse moeten alle berichten in dezelfde taal zijn (bijvoorbeeld in het Nederlands heeft de term “rare” een negatieve lading, terwijl het in het Engels een neutraal woord is). De CMI Language Detection Tool kan de belangrijkste wereldtalen detecteren. De tool geeft de twee meest voorkomende talen in een bericht weer. Dit is handig in situaties wanneer een bericht of tekst meerdere talen bevat, wat zeker in het Nederlands ook wel regelmatig gebeurt (bijvoorbeeld “Oh my God, wat is het weekend snel gegaan!”). Daarnaast geeft de tool de kans weer dat de tekst in een bepaalde taal geschreven is.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de CMI Language Detection Tool. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
Het statistische programma “R” kun je bijvoorbeeld gebruiken om de relatie tussen twee factoren te bepalen. Denk aan de impact van een reclameactie op de verkoop; de impact van het geven van korting op de koopbereidheid van de consument. De resultaten kunnen worden gebruikt om te rechtvaardigen bijvoorbeeld voor wat voor soort reclameactie je kiest.
Voorbeeld: Een grote retailer wil een reclameactie doen en kan kiezen voor een korting voor een bepaalde tijd; twee halen één betalen; tweede product voor 50%. Je onderzoekt onder consumenten waar de voorkeur naar uitgaat, en na een analyse in R kun je een gedegen advies uitbrengen met welke strategie de retailer door zou moeten gaan.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over R. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Er zijn ook uitgebreide communities die handleidingen en voorbeelden online beschikbaar hebben of trainingen organiseren.
Reserveren verplicht
Stata is de meest complete statistische software. Het programma bundelt een volledig pakket met statistische en grafische functies, opties voor datamanagement en een programmeertaal. Een gebruiksvriendelijke tool, die focust op de gegevens en niet op hoe je de software dient te gebruiken. Het taalgebruik van het programma is eenvoudig en je hebt het snel onder de knie.
Voorbeeld met paneldata: een grote retailer heeft verschillende filialen; in winkel A is geen reclameactie, in winkel B 2 halen 1 betalen, in winkel C 50% korting en in winkel D tweede product 50%. Dan kun je op een aantal dagen de verkopen bijhouden en de veranderingen in aantal bezoeken tussen winkels en over de tijd onderzoeken. Dit soort analyses zijn makkelijker uit te voeren met STATA dan met SPSS.
ONDERSTEUNING
Stata heeft een kanaal op YouTube met diverse filmpjes over hoe bepaalde analyses uitgevoerd kunnen worden.
Daarnaast kun je ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over STATA. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
Met de CMI Twitter Scraper kun je van elk Twitteraccount alle tweets downloaden. Daarnaast kun je alle tweets waarin een bepaalde zoekterm voorkomt downloaden. Ook kun je de periode instellen waarvan je de tweets wilt hebben. Per zoekopdracht kun je maximaal 10.000 tweets downloaden.
ONDERSTEUNING Je kunt ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over de CMI Twitter Scraper. Onze experts op dit programma zijn Frederik Situmeang en Jesse Weltevreden. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Reserveren verplicht
Eenvoudige analyseren voor iedereen. Met Tableau analyseer en visualiseer je data in enkele minuten. Een zeer intuïtieve, gebruiksvriendelijke tool, van Excel tot Big data. Maak slimme dashboards en deel je resultaten met enkele muisklikken. Tableau is wereldleider op het gebied van datavisualisatie- en visuele analyse software.
ONDERSTEUNING Tableau heeft een uitgebreide supportomgeving met instructie video’s. Ook hebben wij vanuit het CMI deze (basis) kennisclip opgenomen die je op weg helpt om aan de slag te gaan met Tableau.
Je kunt daarnaast ook ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centre for Market Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over Tableau. Onze experts op dit programma zijn Esther Mooiman, Jesse Weltevreden, Anne Risselada en Iris Hagemans. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren geven.
Reserveren verplicht
Voor je onderzoek een online enquête uitzetten? Met Qualtrics kun je relatief eenvoudig online enquêtes ontwerpen en afnemen. Alle FBE-studenten en -medewerkers kunnen gratis gebruik maken van deze software.
Met Qualtrics kunnen zowel eenvoudige als complexe vragenlijsten worden gebouwd en afgenomen. Er zijn diverse mogelijkheden wat betreft de structuur en het type vragen. De resultaten worden helder weergegeven en zijn eenvoudig te exporteren naar onder andere Excel of SPSS.
Qualtrics heeft een moderne en duidelijke (Engelstalige) gebruikersomgeving, wat het werken met Qualtrics heel intuïtief en eenvoudig maakt. Qualtrics is geschikt voor enquêtes in alle talen. Een HvA template is beschikbaar in het Nederlands en Engels.
ACCOUNT Je kunt direct inloggen met je HvAID, je hoeft dus geen account aan te maken. Inloggen kan via: hva.qualtrics.com
ONDERSTEUNING Qualtrics heeft een uitgebreide supportomgeving waarin je de verschillende stappen bij het opstellen, uitzetten of analyseren kunt doorlopen aan de hand van instructie video’s.
Je kunt daarnaast ook ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centrum for Marketing Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over Qualtrics. Onze experts op dit programma zijn Jesse Weltevreden, Saskia Stoker, Tibert Verhagen en Anne Risselada. Zie ook de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Technische ondersteuning is te verkrijgen via iv.fbe@hva.nl .
SPSS Statistics helpt het analytische proces vorm te geven. Vanaf de planning en dataverzameling tot aan de analyse, rapportages en uiteindelijke opvolging. Diverse geïntegreerde modules bieden specialistische statistische mogelijkheden om markten te onderzoeken, onderzoeksgegevens te interpreteren en de juiste beslissingen te nemen.
ONDERSTEUNING SPSS heeft een uitgebreide supportomgeving met instructie video’s. Ook hebben wij in onze kennisbank uitleg en videos opgenomen over diverse statistische toetsen en analyses.
MAXQDA is een zeer geschikt programma voor het analyseren van kwalitatieve data zoals tekst (interview transcripten en andere documenten). Hiermee is het mogelijk om tekst in te voeren en hiermee woordenlijsten te genereren, stukken tekst te categoriseren en te coderen en analyses uit te voeren. Het weergeven van de resultaten van kwalitatief onderzoek kan met een logboek (bijv. in tabelvorm), een mindmap, boomdiagram, event chart, afbeelding, etc.
MAXQDA is beschikbaar voor alle studenten en medewerkers via de HvA Citrix omgeving.
ONDERSTEUNING MAXQDA heeft een uitgebreide supportomgeving waarin je de verschillende onderdelen van het programma kunt doorlopen aan de hand van instructie video’s. Ook hebben wij vanuit het CMI deze kennisclip opgenomen die je op weg helpt om aan de slag te gaan met MAXQDA.
Je kunt daarnaast ook ondersteuning krijgen tijdens één van de spreekuren in het HvA Centre for Market Insights (CMI). Hier kun je terecht met al je vragen over MAXQDA. Onze experts op dit programma zijn Daphne Hagen,Tessa Welmers-Fijn van Draat en Aldo Bloemhoff. Zie de agenda, voor wanneer zij spreekuren hebben.
Om de concurrentie het hoofd te bieden en om verder te kunnen groeien, zullen Nederlandse webwinkels de komende jaren meer moeten ...
Sjoukje Goldman 09 Jun 2017 | Blog
Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring