Samen investeren in succesvolle winkelgebieden

Posted on: september 3rd, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

Vandaag op het Retailagenda Zomercongres is de nieuwe publicatie: ‘Samenwerken aan succesvolle winkelgebieden’ gepresenteerd. Dit is een samenvatting met de lessons learned uit het onderzoek van expertgroep Future Retail City Center van Shopping Tomorrow. Download hier de publicatie van de Retailagenda en hieronder meer informatie over het onderzoek!

Introductie
Veel gemeenten werken met winkeliers, vastgoedontwikkelaars en beleggers aan een gezamenlijke lokale aanpak om het winkelgebied toekomstbestendig te maken. In vrijwel alle Nederlandse binnensteden zijn nu dan ook collectieven actief die via (marketing)interventies de consumententrekkracht en de verblijfswaarde van het winkelgebied willen verhogen. Ook in omringende landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, België en Duitsland, is sprake van een
vergelijkbaar urgentiebesef, gepaard aan collectieve interventies om de aantrekkelijkheid en vitaliteit van stadscentra te verbeteren.

Maar welke interventies hebben (op lange termijn) de meeste toegevoegde waarde voor (de stakeholders van) de binnenstad? Dat is een vraag waarop veel collectieven in binnen-en buitenland een antwoord zoeken. De expertgroep Future Retail City Center van Shopping Tomorrow wil collectieven in binnensteden helpen deze vraag te beantwoorden. De groep heeft onderzoek verricht naar zowel nationale als internationale best (en worst) practices van interventies. De beschrijvingen van de cases zijn te vinden in de bluepaper Future retail city center.

Aan dit onderzoek hebben, onder regie van de Hogeschool van Amsterdam en INretail, dertig
experts uit België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk gewerkt. Het onderzoek is mede mogelijk
gemaakt door ClickNL, INretail, de Kamer van Koophandel, de Retailagenda, Platform de Nieuwe
Winkelstraat en de Hogeschool van Amsterdam.

Bluepaper: Future Retail City Centre

Posted on: april 26th, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

In vrijwel alle Nederlandse binnensteden zijn lokale stakeholders gezamenlijk actief om meer consumenten te trekken en de verblijfswaarde van het winkelgebied te verhogen. De manier waarop kan nogal variëren, van bijvoorbeeld een ruimtelijke of juridische tot een beleidsmatige of financiële aanpak. Maar iedereen worstelt daarbij met de vraag welke aanpak en plannen daadwerkelijk rendement op leveren op de korte of lange termijn.

De Expertgroep Future Retail City Centre van Shopping Tomorrow heeft dit vraagstuk opgepakt en is een onderzoek gestart. Het resultaat wordt samengevat in deze praktische bluepaper met goede en minder geslaagde praktijkvoorbeelden uit binnen-en buitenland die steden kunnen helpen weloverwogen keuzes te maken uit het brede scala van mogelijkheden.

Download de bluepaper hier! 

Handboek Het Verbonden Winkelgebied

Posted on: april 17th, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

Handboek Het Verbonden Winkelgebied is een publicatie van ons afgeronde onderzoek ‘Collectief Online’. Een onderzoek naar de effectiviteit van collectieve marketing voor winkelgebieden. Ondernemers, gemeentes en andere stakeholders werken steeds vaker collectief samen om het winkelgebied toekomstbestendig te maken. De marketing van het winkelgebied is daarbij een belangrijk thema, waarbij online een steeds prominentere rol gaat spelen binnen de totale strategie. In de praktijk zijn maar weinig van deze collectieven echt succesvol in de digitale marketing van hun winkelgebied. Naar aanleiding hiervan is ‘Handboek Het Verbonden Winkelgebied’ gepubliceerd.

Aanleiding handboek Verbonden Winkelgebied

Met het handboek Verbonden Winkelgebied willen we collectieven, centrummanagers, ondernemers en andere partijen helpen met het opzetten van een duurzame digitale marketingstrategie van hun winkelgebied en om deze effectief in te zetten. Dit handboek geeft praktische handvatten voor het ontwikkelen van effectieve online kanalen en digitale marketingactiviteiten en dient als aanvulling op een algemene collectieve marketingstrategie.

Na het lezen van dit handboek kunt u:

  • Een effectieve en onderbouwde collectieve marketingstrategie ontwikkelen.
  • Marketingkanalen en -activiteiten kiezen die meerwaarde hebben in de ogen van consumenten.
  • Het collectief zo laten functioneren dat het de effectiviteit van de marketing van het winkelgebied vergroot.
  • Inspiratie opdoen aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden.

 

Download het Handboek Verbonden Winkelgebied hier! 

De kracht van collectieve marketing voor winkelgebieden

Posted on: december 2nd, 2017 by Centre for Market Insights No Comments

Deze uitgave bevat de eerste resultaten van het tweejarig onderzoeksproject ‘Collectief Online’, over hoe online marketingactiviteiten het fysieke winkelgebied kunnen versterken. Een uitgave ter gelegenheid van het Seminar ‘De Kracht van Collectieve Marketing voor Winkelgebieden’ op 8  juni 2016. Dit is een uitgave van de Hogeschool van Amsterdam. Dit project is inmiddels afgerond en heeft interessante resultaten opgeleverd, waaronder het Handboek Verbonden Winkelgebied. 

Voor de volledige resultaten, het terugkijken van het seminar of meer informatie over dit onderzoek kijk je op: www.collectiefonline.com 

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X