Crossborder Event 2018

Posted on: september 13th, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

Op donderdag 6 september 2018 presenteerde onze promovendus Sjoukje Goldman een combinatie van onderzoeksresultaten over strategie en succes in cross-border e-commerce op het cross-border event 2018. In haar presentatie gaat Sjoukje in op hoe lokalisatie van marketingactiviteiten en website elementen bijdragen aan verschillende bedrijfsprestaties. In deze presentatie staat ook de case Under Armour waarin studenten in opdracht voor Under Armour Europe op zoek gaan naar specifieke landen informatie op basis waarvan ze advies geven hoe de lokalisatie in het land optimaal ingezet kan worden. Cross-border e-commerce is serious business en met behulp van een goede desk-research kun je al heel veel informatie achterhalen. Je kan de presentatie hier downloaden!

Naast deze presentatie gaf ze over dit onderwerp onlangs ook een interessant interview in Twinkle Magazine, dat lees je hier.

Effect van productprijzen op consumentenrecensies

Posted on: augustus 15th, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

Onze collega Frederik Situmeang presenteerde onlangs op de Annual Meeting  van de Academy of Management in Chicago, zijn onderzoek naar het effect van productprijzen op consumentenrecensies. Hierbij keek hij naar de  negativiteit en positiviteit (sentiment) van consumenten in hun productrecensies, maar ook hoe actief of passief zij deze gevoelens uiten (assertiviteit). In het onderzoek zijn nieuwe tools en methoden ontwikkeld voor het verzamelen van gegevens. Deze innovatieve technieken zijn ook beschreven in het artikel en kunnen ook voor ander onderzoek naar gedrag van online consumentenrecensies verder worden ontwikkeld.  Download hier de presentatie!

Aanpak onderzoek consumentenrecensies

Met web crawl technieken is een grote dataset uit de Google Play Store gehaald. Hierna hebben de onderzoekers een machine learning-tool ontwikkeld om onderwerpen uit productrecensies te identificeren en assertiviteit en sentimenten uit de beoordelingsteksten te kwantificeren.

Resultaten

De resultaten geven aan dat prijsmodellen van invloed zijn op het sentiment (negatief of positief), de assertiviteit (actief of passief uiten van sentiment) en onderwerpen van recensies. Het wegnemen van betalingsverplichtingen voorafgaand aan de aankoop, heeft een positief effect op het algemene en prijsgevoelige consumentensentiment en vermindert de assertiviteit. Deze resultaten onthullen nieuwe effecten van prijsmodellen op de aard van consumentenrecensies van producten en vormen een basis voor toekomstig onderzoek.

Succesvol zijn in cross-border ecommerce

Posted on: juni 7th, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

Onze promovendus Sjoukje Goldman presenteerde zondag 27 mei haar eerste werk van haar PhD-onderzoek over Cross-Border E-commerce tijdens EMAC 2018 in Glasgow. In dit onderzoek is er gekeken naar de oorzaak van verschillen in succes in cross-border e-commerce tussen webwinkels in het MKB segment. De belangrijkste uitkomst is dat succes in cross-border e-commerce sterk afhankelijk is van de mate van oriëntatie van de webwinkel op andere landen. Kennis van de lokale markt is essentieel en heeft een positieve invloed op het inzetten van communicatiemiddelen (zoals SEO en SEA). De volledige presentatie vind je hier.

Meer weten over het onderzoek of nog tips & tricks voor Sjoukje? Neem dan contact met haar op.

Presentatie onderzoeksresultaten “Área Metropolitana do Porto”

Posted on: april 26th, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

De Hogeschool van Amsterdam deed onderzoek naar het ecosysteem voor ondernemers van de “Área Metropolitana do Porto”, oftewel de metropoolregio Porto. Het doel van het onderzoek was om de externe percepties over de regio te achterhalen en op basis van deze bevindingen samen met stakeholders een roadmap te maken om de internationale positie en aantrekkelijkheid voor ondernemers van de metropoolregio te verbeteren. Dit onderzoek bestond uit een social media analyse van start-up en scale-up organisaties uit 5 grote steden in Europa, interviews met lokale stakeholders en een survey onder start-ups and scale-ups. Afgelopen week werden de resultaten gepresenteerd in Porto.

Bekijk hier de presentatie! 

International Days 2018

Posted on: maart 27th, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

Voor de FBE International Days 2018 heeft CMI onderzoeker Sjoukje Goldman een presentatie gegeven over de wisselwerking tussen onderzoek uitgevoerd door het Centre for Market Insights (CMI) en het curriculum van onze Digital Marketing Studenten. In haar presentatie legt Sjoukje Goldman uit hoe er onderzoek gedaan is door het CMI naar de huidige stand van zaken van cross-border e-commerce in Europa. De resultaten van dit onderzoek, inclusief de kennis die is opgedaan over cross-border e-commerce, is verwerkt in het curriculum van de 2e jaars studenten Digital Marketing. Bovendien zijn er diverse studenten van de opleiding Commerciële Economie met succes afgestudeerd op onderwerpen gerelateerd aan cross-border e-commerce, waarbij ze gebruik maakten van de data die door het CMI verzameld is of van de deelname van Sjoukje Goldman aan de cross-border expertgroep van het landelijke onderzoeksprogramma Shopping Tomorrow.

Bekijk de presentatie hier!

Marketing activitities town centre partnerships: from mismatch to perfect fit?

Posted on: oktober 3rd, 2017 by Centre for Market Insights No Comments

Hoe kunnen collectieven hun digitale marketingactiviteiten beter laten aansluiten op de wensen van consumenten? Deze presentatie geeft praktische oplossingen over hoe collectieven hun digitale marketingactiviteiten effectiever kunnen inzetten. Deze oplossingen worden ondersteund door cijfers uit ons onderzoek.

Download de (engelstalige) presentatie hier!

Meer informatie over ons tweejarig onderzoek ‘Collectief Online’; een onderzoek naar de effectiviteit van collectieve marketing voor winkelgebieden, vind je hier!

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X