Effect van productprijzen op consumentenrecensies

Posted on: augustus 15th, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

Onze collega Frederik Situmeang presenteerde onlangs op de Annual Meeting  van de Academy of Management in Chicago, zijn onderzoek naar het effect van productprijzen op consumentenrecensies. Hierbij keek hij naar de  negativiteit en positiviteit (sentiment) van consumenten in hun productrecensies, maar ook hoe actief of passief zij deze gevoelens uiten (assertiviteit). In het onderzoek zijn nieuwe tools en methoden ontwikkeld voor het verzamelen van gegevens. Deze innovatieve technieken zijn ook beschreven in het artikel en kunnen ook voor ander onderzoek naar gedrag van online consumentenrecensies verder worden ontwikkeld.  Download hier de presentatie!

Aanpak onderzoek consumentenrecensies

Met web crawl technieken is een grote dataset uit de Google Play Store gehaald. Hierna hebben de onderzoekers een machine learning-tool ontwikkeld om onderwerpen uit productrecensies te identificeren en assertiviteit en sentimenten uit de beoordelingsteksten te kwantificeren.

Resultaten

De resultaten geven aan dat prijsmodellen van invloed zijn op het sentiment (negatief of positief), de assertiviteit (actief of passief uiten van sentiment) en onderwerpen van recensies. Het wegnemen van betalingsverplichtingen voorafgaand aan de aankoop, heeft een positief effect op het algemene en prijsgevoelige consumentensentiment en vermindert de assertiviteit. Deze resultaten onthullen nieuwe effecten van prijsmodellen op de aard van consumentenrecensies van producten en vormen een basis voor toekomstig onderzoek.

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X