Een webshopovername, hoe werkt dat?

Posted on: december 10th, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

Een webwinkel starten is niet heel ingewikkeld, voor een paar tientjes per maand heb je al een professionele webshop. Maar om je business dan ook nog succesvol te maken is een lastiger verhaal. De concurrentie van (tienduizenden) webwinkels in Nederland is enorm, hoe onderscheid je jouw webshop van al die anderen? Een webshopovername biedt in deze markt dan mooie kansen. Bestaande webshops hebben de nodige ervaring, de opstartproblemen zijn achter de rug en ze draaien zelfs omzet. Maar hoe pak je de koop of verkoop van zo’n webshop aan? Hoe moet je je voorbereiden? Welke stappen moet je ondernemen en wat mag je absoluut niet vergeten? Hoe communiceer je met de (ver)kopers? En zijn er nog juridische en financiële gevolgen bij de aan- of verkoop?

Webshopovername  Handboek

Al deze vragen worden beantwoord in het onlangs verschenen Webshopovername Handboek van Ben Koppenens, Sander Scholten en Dirkjan Vis. Een handboek voor mensen die een webshop willen kopen of verkopen. Het boek neemt lezers mee door het proces van een succesvolle (ver)koop van je webwinkel en is officieel uitgereikt aan Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org en te koop via deze website. Liever alvast een kijkje nemen? Blader dan door het inkijkexemplaar.

Succes van webwinkels in Nederland
Het Centre for Market Insights heeft vier jaar geleden een onderzoek uitgevoerd naar de succes- en faalfactoren van webwinkels in Nederland. In het Webshopovername Handboek hebben Danielle de Boer en Jesse Weltevreden van het Centre for Market Insights daarom het eerste hoofdstuk geschreven over het succes van webwinkels in Nederland. Hoe succesvol zijn de webshops en wat zijn redenen om te stoppen?  Hieronder een kort filmpje over de kenmerken van een succesvolle webwinkel en het eindrapport van dit onderzoek. Een tipje van de sluier uit het eerste hoofdstuk van het handboek: met name ondernemers van de grotere en succesvolle webwinkels blijken open te staan voor een bedrijfsovername.

 

Effect van productprijzen op consumentenrecensies

Posted on: augustus 15th, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

Onze collega Frederik Situmeang presenteerde onlangs op de Annual Meeting  van de Academy of Management in Chicago, zijn onderzoek naar het effect van productprijzen op consumentenrecensies. Hierbij keek hij naar de  negativiteit en positiviteit (sentiment) van consumenten in hun productrecensies, maar ook hoe actief of passief zij deze gevoelens uiten (assertiviteit). In het onderzoek zijn nieuwe tools en methoden ontwikkeld voor het verzamelen van gegevens. Deze innovatieve technieken zijn ook beschreven in het artikel en kunnen ook voor ander onderzoek naar gedrag van online consumentenrecensies verder worden ontwikkeld.  Download hier de presentatie!

Aanpak onderzoek consumentenrecensies

Met web crawl technieken is een grote dataset uit de Google Play Store gehaald. Hierna hebben de onderzoekers een machine learning-tool ontwikkeld om onderwerpen uit productrecensies te identificeren en assertiviteit en sentimenten uit de beoordelingsteksten te kwantificeren.

Resultaten

De resultaten geven aan dat prijsmodellen van invloed zijn op het sentiment (negatief of positief), de assertiviteit (actief of passief uiten van sentiment) en onderwerpen van recensies. Het wegnemen van betalingsverplichtingen voorafgaand aan de aankoop, heeft een positief effect op het algemene en prijsgevoelige consumentensentiment en vermindert de assertiviteit. Deze resultaten onthullen nieuwe effecten van prijsmodellen op de aard van consumentenrecensies van producten en vormen een basis voor toekomstig onderzoek.

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X