Afstudeeropdracht data-analyse voor Laan35

Posted on: december 2nd, 2019 by Centre for Market Insights No Comments

Voor deze afstudeeropdracht werk je via het HvA Centre for Market Insights aan een onderzoek voor onze opdrachtgever Laan35. Laan35 is een adviesbureau dat bouwkundige onderhoudsplanningen en begrotingen opstelt. Kundige vastgoedinspecteurs controleren de conditie van een (woning)complex en stellen aan de hand van de visuele inspectie een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) op. Laan 35 werkt in opdracht van gemeentes, woningbouwcorporaties en Verenigingen van Eigenaren (VvE).

Laan35 is een zeer jong en sterk groeiend bedrijf; er werken momenteel 12 medewerkers die bijna allemaal onder de 30 jaar zijn. De focus ligt op kwaliteit en groei waarbij ze klanten zo goed mogelijk ondersteunen in het beheren van hun vastgoed.

Afstudeeropdracht

Laan35 stelt offertes op aan de hand van het aantal uren dat ze verwachten kwijt te zijn aan een potentiële opdracht. Deze offertes zijn gebaseerd op verschillende kenmerken van het te inspecteren vastgoed. Laan 35 wil dit proces optimaliseren en waar mogelijk ook automatiseren met behulp van data-analyse. Deze data-analyse, en de conclusies daaruit, is het hoofddoel van jouw  afstudeeronderzoek.

Veel eigenschappen van de (goedgekeurde) offertes worden vastgelegd in een database. Dit is een rijke database waarop data-analyse toegepast kan worden. Zo wil Laan35 bijvoorbeeld graag weten welk type offertes relatief vaak leiden tot een opdracht en waarom bepaalde type opdrachten over- of onderschreven worden qua aantal uren.

Met behulp van jouw analyse kan het offertetraject worden gestandaardiseerd en kan er meer gestuurd worden op resultaat. Omdat zowel geoffreerde uren als werkelijk besteedde uren en specifieke werkzaamheden bij worden gehouden in de database, is er veel statistische informatie beschikbaar voor een gedegen onderzoek. Wij dagen jou uit deze data te onderzoeken en Laan35 te adviseren! Jij gaat (onder begeleiding van experts van CMI en Laan35) bepalen welke factoren belangrijk zijn voor het opstellen van een offerte en daarbij denk je (samen met ons) na over een manier waarop dit begrijpelijk te presenteren en/of te automatiseren is.

WIE WIJ ZOEKEN

Voor deze afstudeerplek is het belangrijk dat je zowel analyseren als presenteren van data interessant vindt.

– Je bent analytisch en hebt affiniteit met data analyse, bekend met regressieanalyse en SPSS.
– Je hebt ervaring met Tableau en/of andere visualisatie tools.
– Je bent communicatief en sociaal vaardig
– Je bent vanaf februari 2020 beschikbaar, eerder beginnen kan ook!
– Je hebt een vlotte pen

WAT WIJ BIEDEN
Een uitdagende fulltime stage, waarbij je structureel kan bijdragen aan de bedrijfsvoering van een energiek, jong en groeiend bedrijf. Daarnaast heb je twee werkplekken tot je beschikking. Zo zit je bij de opdrachtgever Laan35 ( een nieuwe locatie bij de NDSM werf in Amsterdam-Noord) en daarnaast kan je ook werken op het Centre for Market Insights (een plek op de LOCATIE HVA WIBAUTHUIS (06A42)). Op beide werkplekken zijn experts aanwezig die je kunnen helpen bij de analyse van de data. Bedrijfsbegeleiding zal plaatsvinden via het Centre for Market Insights.

INTERESSE?
Enthousiast geworden over deze stage? Stuur je motivatie en CV t.a.v. Anne Risselada naar [email protected]!

Afstudeeropdracht: onderzoek succesfactoren NL webwinkels op Duitse e-commerce markt

Posted on: november 1st, 2019 by Centre for Market Insights No Comments

Het Lectoraat Digital Commerce doet onderzoek naar de succes en faalfactoren van webwinkels in cross-border e-commerce. De aanleiding voor dit onderzoek is dat cross-border e-commerce wereldwijd in omvang toeneemt. Vanuit de wetenschap en de praktijk is er al één en ander bekend over succes- en faalfactoren in cross-border e-commerce. Eén van de belangrijkste bevindingen daaruit is er veel kennis van een land nodig is om inzichtelijk te krijgen hoe een webwinkel succesvol kan zijn in dat land.

Er is in 2016 een grootschalig onderzoek uitgevoerd door het CMI waarin 31 Europese landen zijn opgenomen. Hoewel dat onderzoek veel informatie heeft opgeleverd, geeft het geen antwoord op landen-specifieke vragen. Bijvoorbeeld op vragen over de Duitse e-commerce markt: zijn Nederlandse webwinkels succesvol op de Duitse e-commerce markt? Waarom wel of waarom niet? Ook aangezien het feit dat Duitsland een belangrijke handelspartner voor Nederland is en men snel gemotiveerd is daar naartoe te expanderen. Deze afstudeeropdracht heeft tot doel om een antwoord te vinden op deze vragen.

DE AFSTUDEEROPDRACHT

De ADVIESVRAAG voor deze opdracht luidt: wat zijn de succes- en faalfactoren van Nederlandse webwinkeliers op de Duitse e-commerce markt?  Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is er ruimte voor een afstudeerder die deze vraag oppakt met behulp van kwantitatief onderzoek (er is een tweede afstudeerder die deze vraag oppakt met kwalitatief onderzoek).

Voor het kwantitatieve onderzoek kan gebruik gemaakt worden van data die in de periode 2015 – 2016 door het lectoraat verzameld is. Deze data is verouderd, dus een update is noodzakelijk en ook een aanvulling. De keuze ten aanzien van de update én de aanvulling is iets wat we in gezamenlijk overleg bepalen. Wij verwachten dat je daarin actief participeert en na een vooronderzoek met suggesties komt.
De begeleiding bij deze opdracht is een samenwerking tussen Alexander Lamprecht en Sjoukje Goldman. Alexander Lamprecht is werkzaam als online marketeer, frequent blogger voor Emerce, van origine Duits en met veel kennis van de Duitse markt. Sjoukje Goldman werkt als onderzoeker bij het lectoraat Digital Commerce en is gespecialiseerd in cross-border e-commerce. De afronding van de afstudeeropdracht bestaat uit het schrijven van een blog voor Emerce in samenwerking met Alexander Lamprecht. De resultaten van de onderzoeken zullen tevens gepubliceerd worden op de website van het CMI.

WAT VERWACHTEN WE VAN JE:
• Aan de hand van reeds bestaande database van websites van Nederlandse en Duitse webwinkeliers ga je kijken of de data nog actueel is, vul je deze data aan en verbeter je de data op basis van inzichten uit je theoretisch kader
• Ga je de kwaliteit van de website(s) in kaart brengen op basis van vooraf vastgelegde criteria • Ga je met behulp van inzichten over de Duitse e-commerce markt in kaart brengen in welke mate deze websites voldoen aan de standaarden van de Duitse e-commerce markt
• Ga je het succes van de website(s) in kaart brengen aan de hand van die geïnteresseerd zijn in bezoekersdata uit Similar Web.
• Daarna trek je conclusies over de succes en faalfactoren van de websites van Nederlandse webwinkeliers op de Duitse e-commerce markt
• Op basis van de conclusies kom je met een advies voor Nederlandse webwinkeliers de het verbeteren van de effectiviteit van de website op de Duitse e-commerce markt. Het onderzoek zal bestaan uit inventarisatie van de mate van aanpassing van de website op de Duitse e-commerce markt, evaluatie van bezoekersaantallen en overige online- en deskresearch. Op basis van de resultaten van het onderzoek ga je analyses maken en conclusies trekken. Op basis van de conclusies kom je met een strategisch advies voor Nederlandse webwinkeliers m.b.t. uitbreiden naar de Duitse e-commerce markt.

WAT VRAGEN WE:
• Dat je accuraat en nauwkeurig werkt
• Dat je kunt werken met deadlines: je zult in staat moeten zijn om grote hoeveelheden data te verwerken en eveneens te analyseren met adequate programma’s
• Affiniteit met kwantitatief onderzoek
• Dat je afstudeert bij de opleiding Commerciële Economie van de Hogeschool van Amsterdam
• Aanwezigheid op het CMI (HvA) van ca 3 dagen per week.
• Affiniteit met Duitsland
• Beheersing van de Duitse taal is een pré maar geen vereiste

WAT BIEDEN WE:

• Begeleiding op het gebied van het opzetten en analyseren van case studies en schrijven onderzoeksrapport
• Kennisdeling over wat we weten over de Duitse e-commerce markt en toegang tot ons netwerk
• Unieke mogelijkheid om bij te dragen aan het wetenschappelijke discussie rondom cross-border e-commerce
• Een kansrijke uitgangspositie om een baan te veroveren in het cross-border e-commerce landschap
• Mogelijkheid om je afstudeerrapport in de Engelse taal te schrijven (deze keuze mag je zelf maken)
• Unieke mogelijkheid om mee te werken aan een blog voor Emerce, een publicatie die je kunt vermelden op je CV

INTERESSE? Enthousiast geworden over deze stage? Stuur je motivatie en CV t.a.v. Sjoukje Goldman naar [email protected]!

Stage Digital Marketing

Posted on: juni 5th, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

Het Centre for Market Insights biedt van september 2019 t/m maart 2020 een meewerkstage digital marketing! Als innovatief onderzoekscentrum helpt het HvA Centre for Market Insights studenten en bedrijven om betere marketingbeslissingen te nemen door data te vertalen naar heldere inzichten. Denk aan het verzamelen, analyseren en visualiseren van (online) data voor bijv. een social media scan en concurrentieanalyse of voor het analyseren van klanteninformatie. Maar ook benchmarkonderzoek en big data analyse mogen niet ontbreken.

Functieomschrijving
In deze functie ondersteun jij de Project Manager van het Centre for Market Insights met de online marketing. Jij houdt je met name bezig met SEO, content- en social media beheer. Dit gaat om zowel interne communicatie (binnen de HvA richting studenten en docenten) als externe communicatie (richting het bedrijfsleven). Je bedenkt creatieve manieren om informatie te verzamelen en zet dit om in unieke content, zodat er een continue stroom is aan relevante informatie op de website en de social media kanalen. Denk aan het schrijven van blogs, nieuwsitems, nieuwsbrieven en direct mailings. Ondersteuning bij een event, het opzetten van interne acties of het schrijven van wervende teksten voor onderzoeksbijbanen, is ook onderdeel van je werkzaamheden.

Verder zorg jij dat de website geoptimaliseerd wordt om beter gevonden te worden in de zoekmachines, zodat er meer traffic naar de website wordt gegenereerd. Kennis en affiniteit van analytics, SEO en digital marketing is dan ook een must.

STAGEOPDRACHT
Om meer traffic van buiten de HvA naar de website te genereren, ga je aan de slag met Google Analytics. Je analyseert de data en kijkt waar kansen liggen om een hogere ranking in de zoekmachines te krijgen. Ook doe je onderzoek maar de effectiviteit van de social media kanalen, wat is de beste timing van het plaatsen van content? Zijn er wellicht andere kanalen die belangrijk zijn om te gebruiken? Hoe genereren we meer volgers op LinkedIn?

WIE WIJ ZOEKEN

– Je bent ondernemend, ambitieus en gek op online marketing
– Je volgt een opleiding in de richting van Commerciële Economie
– Je hebt ervaring met SEO en Analytics
– Je bent communicatief en sociaal vaardig
– Je bent beschikbaar vanaf februari 2019
– Je hebt een vlotte pen

WAT WIJ BIEDEN
Een uitdagende stage, waarvan je minimaal 1 dag in de week thuis aan je opdracht kan werken. Je werkt op een dynamische en informele plek op de locatie HvA Wibauthuis (06A42). Je ontvangt een stagevergoeding van €350,- per maand en een inspirerende plek waar je veel kennis op kan doen over digital marketing en praktijkgericht onderzoek door de kennis en ervaring van het professionele onderzoeksteam.

INTERESSE?
Enthousiast geworden over deze stage? Stuur je motivatie en CV t.a.v. Mayke Steeman naar [email protected]!

Gezocht: Onderzoeksassistenten op oproepbasis!

Posted on: maart 7th, 2016 by Centre for Market Insights No Comments

Het HvA Center for Market Insights (CMI) zoekt enthousiaste CE studenten voor een pool van Onderzoeksassistenten. Wij hebben regelmatig studenten nodig die op oproepbasis onderzoekswerkzaamheden willen verrichten voor projecten van verschillende opdrachtgevers.

Over het CMI
Het CMI is een initiatief van de opleiding Commerciële Economie en het het lectoraat Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam. Het doel van het CMI is om CE studenten te helpen met al hun vragen op het gebied van marktonderzoek. Ook biedt het CMI studenten uitdagende onderzoeksprojecten en afstudeeropdrachten bij interessante bedrijven. Daarmee helpt het CMI jouw onderzoeksvaardigheden en daarmee jouw kansen op te arbeidsmarkt te vergroten.

De werkzaamheden
De werkzaamheden kunnen onder andere bestaan uit:
– Het afnemen van enquetes;
– Het doen van interviews;
– Passantentellingen en observaties;
– Website contentanalyse;
– Data entry en databewerking;
– Uitwerken van interview transcripten;
– Het uitvoeren van deskresearch.

Wat levert het op?
– Een aantrekkelijke financiële vergoeding (gemiddeld €10,- per uur);
– CV building;
– Leer de fijne kneepjes van het marktonderzoeksvak.

Wij zoeken studenten
– Met interesse in marktonderzoek;
– Commercieel en praktisch ingesteld;
– Nauwkeurig en analytisch sterk;
– Zelfstandig, proactief en communicatief stevig in je schoenen;
– Uitstekende kennis van Microsoft Office;
– Handig met analyse tools zoals SPSS en Excel;
– Uitstekende kennis van de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift;
– Flexibel inzetbaar.

Interesse?
Stuur je motivatiebrief en CV via onderstaand formulier. En wordt (vrijblijvend) lid van onze besloten FB-groep ‘CMI Onderzoekspool’ voor de meest actuele onderzoeksprojecten via deze link: https://www.facebook.com/groups/CMIpool

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X