2 afstudeeropdrachten: succesfactoren NL webwinkels op Duitse e-commerce markt

Posted on: mei 16th, 2019 by Centre for Market Insights No Comments

2 afstudeeropdrachten: onderzoek naar succesfactoren van Nederlandse webwinkels op de Duitse e-commerce markt

Het Lectoraat Digital Commerce doet onderzoek naar de succes en faalfactoren van webwinkels in cross-border e-commerce. De aanleiding voor dit onderzoek is dat cross-border e-commerce wereldwijd in omvang toeneemt. Vanuit de wetenschap en de praktijk is er al één en ander bekend over succes- en faalfactoren in cross-border e-commerce. Eén van de belangrijkste bevindingen daaruit is er veel kennis van een land nodig is om inzichtelijk te krijgen hoe een webwinkel succesvol kan zijn in dat land.

Er is in 2016 een grootschalig onderzoek uitgevoerd door het CMI waarin 31 Europese landen zijn opgenomen. Hoewel dat onderzoek veel informatie heeft opgeleverd, geeft het geen antwoord op landen-specifieke vragen. Bijvoorbeeld op vragen over de Duitse e-commerce markt: zijn Nederlandse webwinkels succesvol op de Duitse e-commerce markt? Waarom wel of waarom niet? Ook aangezien het feit dat Duitsland een belangrijke handelspartner voor Nederland is en men snel gemotiveerd is daar naartoe te expanderen.  Deze afstudeeropdracht heeft tot doel om een antwoord te vinden op deze vragen.

 

De afstudeeropdracht

De adviesvraag voor deze opdracht luidt: wat zijn de succes- en faalfactoren van Nederlandse webwinkeliers op de Duitse e-commerce markt?

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is er ruimte voor twee afstudeerders: één die deze vraag oppakt met behulp van kwantitatief onderzoek en één die deze vraag oppakt met kwalitatief onderzoek.

  1. Kwantitatieve benadering

Voor het kwantitatieve onderzoek kan gebruik gemaakt worden van data die in de periode 2015 – 2016 door het lectoraat verzameld is. Deze data is verouderd, dus een update is noodzakelijk en ook een aanvulling.

  1. Kwalitatieve benadering

Het kwalitatieve onderzoek zal bestaan uit case studies, waarbij een selectie gemaakt wordt van Nederlandse webwinkeliers die actief zijn op de Duitse markt waarmee interviews gehouden worden.

De begeleiding bij deze opdracht is een samenwerking tussen Alexander Lamprecht en Sjoukje Goldman. Alexander Lamprecht is werkzaam als online marketeer, frequent blogger voor Emerce, van origine Duits en met veel kennis van de Duitse markt (https://www.emerce.nl/auteurs/alexander-lamprecht). Sjoukje Goldman werkt als onderzoeker bij het lectoraat Digital Commerce en is gespecialiseerd in cross-border e-commerce (https://www.linkedin.com/in/sjoukjegoldman/). De afronding van de afstudeeropdracht bestaat uit het schrijven van een blog voor Emerce in samenwerking met Alexander Lamprecht. De resultaten van de onderzoeken zullen tevens gepubliceerd worden op de website van het CMI.

WAT VERWACHTEN WE VAN JE:

Opdracht met kwantitatief onderzoek

  • Aan de hand van reeds bestaande database van websites van Nederlandse en Duitse webwinkeliers ga je kijken of de data nog actueel is, vul je deze data aan en verbeter je de data op basis van inzichten uit je theoretisch kader
  • Ga je de kwaliteit van de website(s) in kaart brengen op basis van vooraf vastgelegde criteria
  • Ga je met behulp van inzichten over de Duitse e-commerce markt in kaart brengen in welke mate deze websites voldoen aan de standaarden van de Duitse e-commerce markt
  • Ga je het succes van de website(s) in kaart brengen aan de hand van die geïnteresseerd zijn in bezoekersdata uit Similar Web.
  • Daarna trek je conclusies over de succes en faalfactoren van de websites van Nederlandse webwinkeliers op de Duitse e-commerce markt
  • Op basis van de conclusies kom je met een advies voor Nederlandse webwinkeliers de het verbeteren van de effectiviteit van de website op de Duitse e-commerce markt.

Het onderzoek zal bestaan uit inventarisatie van de mate van aanpassing van de website op de Duitse e-commerce markt, evaluatie van bezoekersaantallen en overige online- en deskresearch. Op basis van de resultaten van het onderzoek ga je analyses maken en conclusies trekken. Op basis van de conclusies kom je met een strategisch advies voor Nederlandse webwinkeliers m.b.t. uitbreiden naar de Duitse e-commerce markt.

Opdracht met kwalitatief onderzoek

  • In kaart brengen van wat er reeds bekend is over succes en faalfactoren in de Duitse e-commerce markt
  • Vaststellen aan welke criteria de case studies moeten voldoen om onderdeel te kunnen zijn van het onderzoek
  • Case studies in kaart brengen door een grondige deskresearch en een goed voorbereid interview
  • Transcriberen van de afgenomen interviews
  • Analyse van de case studies met behulp van onder andere MAXQDA
  • Daarna trek je conclusies over de succes en faalfactoren van Nederlandse webwinkeliers op de Duitse e-commerce markt door overeenkomsten en verschillen op basis van de interviews inzichtelijk te maken
  • Op basis van de conclusies kom je met een advies voor Nederlandse webwinkeliers die geïnteresseerd zijn in de het verbeteren van de effectiviteit van de website op de Duitse e-commerce markt.

Het onderzoek zal bestaan uit inventarisatie van de contacten van Alexander Lamprecht en Sjoukje Goldman om te komen tot een selectie van goede case studies. Op basis van de verzamelde informatie ga je analyses maken en conclusies trekken. Op basis van de conclusies kom je met een strategisch advies voor Nederlandse webwinkeliers m.b.t. uitbreiden naar de Duitse e-commerce markt.

WAT VRAGEN WE (mbt. beide onderzoekstrajecten):

  • Dat je accuraat en nauwkeurig werkt
  • Dat je kunt werken met deadlines:
    • In het kader van kwalitatief onderzoek zal je veel op pad moeten voor interviews en het verwerken van interviews is een intensief proces.
    • M.b.t. kwantitatief onderzoek zal je in staat moeten zijn om grote hoeveelheden data te verwerken en eveneens te analyseren met adequate programma’s
  • Afhankelijk van het type onderzoek: Affiniteit met kwalitatief of kwantitatief onderzoek
  • Dat je afstudeert bij de opleiding Commerciële Economie van de Hogeschool van Amsterdam
  • Aanwezigheid op het CMI (HvA) van ca 3 dagen per week.
  • Affiniteit met Duitsland
  • Beheersing van de Duitse taal is een pré, vooral bij het kwantitatieve onderzoek, maar geen vereiste

WAT BIEDEN WE (mbt. beide onderzoekstrajecten):

  • Begeleiding op het gebied van het opzetten en analyseren van case studies en schrijven onderzoeksrapport
  • Kennisdeling over wat we weten over de Duitse e-commerce markt en toegang tot ons netwerk
  • Unieke mogelijkheid om bij te dragen aan het wetenschappelijke discussie rondom cross-border e-commerce
  • Een kansrijke uitgangspositie om een baan te veroveren in het cross-border e-commerce landschap
  • Mogelijkheid om je afstudeerrapport in de Engelse taal te schrijven (deze keuze mag je zelf maken)
  • Unieke mogelijkheid om mee te werken aan een blog voor Emerce, een publicatie die je kunt vermelden op je CV

INTERESSE?

Enthousiast geworden over deze stage? Stuur je motivatie en CV t.a.v. Sjoukje Goldman naar [email protected]!

Onderzoeksbijbaan: de ranglijst van grootste webwinkels in Nederland samenstellen

Posted on: maart 6th, 2019 by Centre for Market Insights No Comments

De Twinkle100 2019 wordt dit jaar voor de derde keer uitgevoerd door het CMI en daarvoor zijn we op zoek naar 4 analytische en volhardende studenten Commerciële Economie

DE GROOTSTE WEBWINKELS

De Twinkle100 biedt jaarlijks een overzicht van de 200 grootste online retailers en de 30 grootste online reisorganisaties van Nederland, gerangschikt naar omzet. Voor de Nederlandse e-commerce markt is de Twinkle100 in de loop der jaren een belangrijk naslagwerk geworden. Ook landelijke media halen de data vaak aan in hun artikelen. de Twinkle100 is een speciale uitgave van Twinkle, hét Nederlandse vakblad over digital commerce. Abonnees ontvangen het magazine tien keer per jaar. Daarnaast biedt Twinkle dagelijks nieuws, opinies, praktijkartikelen en achtergronden over e-commerce en connected stores op Twinklemagazine.nl.

WERKZAAMHEDEN

Je bent mede verantwoordelijk voor het verzamelen van alle data die de basis vormen voor de Twinkle100, waaronder omzetcijfers en overige bedrijfsgegevens. De twee belangrijkste werkzaamheden zijn:

  –   Het bijwerken van de database met bedrijfs- en contactgegevens in Excel ten behoeve van het versturen van een online enquête onder webwinkels (volledigheid)
  –   Het verzamelen van essentiële ontbrekende gegevens zoals bezorgmogelijkheden, betaalmethoden, omzetcijfers etc. per bedrijf door het uitvoeren van een website contentanalyse en deskresearch (Kamer van Koophandel gegevens en nieuwsbronnen)

WANNEER
De werkzaamheden zullen naar verwachting per student 35-50 uur in beslag nemen en vinden plaats tussen 18 maart en 29 maart 2019 en in een periode tussen eind mei en begin juni. De werkzaamheden kunnen vanuit huis gedaan worden. Voor een deel van de werkzaamheden word je geacht op de HvA (locatie Wibauthuis) aanwezig te zijn.

WIE WIJ ZOEKEN
Studenten die serieus, nauwkeurig, volhardend, kritisch, zelfstandig en analytisch zijn. Maar die ook een uitstekende beheersing hebben van de Nederlandse taal in woord en geschrift en het leuk vinden om data te verzamelen. Ook dienen de studenten beschikbaar te zijn in de aangegeven periodes.

WAT WIJ BIEDEN

   –    Je ontvangt een vergoeding van € 10,- per uur
   –    Een mooie referentie en uitbreiding op je CV
   –    Tot slot word je als mede samensteller vermeldt in de Twinkle100.

SOLLICITEREN
Stuur je motivatiebrief en CV vóór  14 maart 2019 naar [email protected] Voor inhoudelijke informatie kun je terecht bij Mayke Steeman of Jesse Weltevreden via [email protected] Gesprekken worden gevoerd in de week van 11 maart 2019.

Stage Digital Marketing

Posted on: juni 5th, 2018 by Centre for Market Insights No Comments

Het Centre for Market Insights biedt van februari t/m juni 2019 een meewerkstage digital marketing! Als innovatief onderzoekscentrum helpt het HvA Centre for Market Insights studenten en bedrijven om betere marketingbeslissingen te nemen door data te vertalen naar heldere inzichten. Denk aan het verzamelen, analyseren en visualiseren van (online) data voor bijv. een social media scan en concurrentieanalyse of voor het analyseren van klanteninformatie. Maar ook benchmarkonderzoek en big data analyse mogen niet ontbreken.

Functieomschrijving
In deze functie ondersteun jij de Project Manager van het Centre for Market Insights met de online marketing. Jij houdt je met name bezig met SEO, content- en social media beheer. Dit gaat om zowel interne communicatie (binnen de HvA richting studenten en docenten) als externe communicatie (richting het bedrijfsleven). Je bedenkt creatieve manieren om informatie te verzamelen en zet dit om in unieke content, zodat er een continue stroom is aan relevante informatie op de website en de social media kanalen. Denk aan het schrijven van blogs, nieuwsitems, nieuwsbrieven en direct mailings. Ondersteuning bij een event, het opzetten van interne acties of het schrijven van wervende teksten voor onderzoeksbijbanen, is ook onderdeel van je werkzaamheden.

Verder zorg jij dat de website geoptimaliseerd wordt om beter gevonden te worden in de zoekmachines, zodat er meer traffic naar de website wordt gegenereerd. Kennis en affiniteit van analytics, SEO en digital marketing is dan ook een must.

STAGEOPDRACHT
Om meer traffic van buiten de HvA naar de website te genereren, ga je aan de slag met Google Analytics. Je analyseert de data en kijkt waar kansen liggen om een hogere ranking in de zoekmachines te krijgen. Ook doe je onderzoek maar de effectiviteit van de social media kanalen, wat is de beste timing van het plaatsen van content? Zijn er wellicht andere kanalen die belangrijk zijn om te gebruiken? Hoe genereren we meer volgers op LinkedIn?

WIE WIJ ZOEKEN

– Je bent ondernemend, ambitieus en gek op online marketing
– Je volgt een opleiding in de richting van Commerciële Economie
– Je hebt ervaring met SEO en Analytics
– Je bent communicatief en sociaal vaardig
– Je bent beschikbaar vanaf februari 2019
– Je hebt een vlotte pen

WAT WIJ BIEDEN
Een uitdagende full-time stage, waarvan je minimaal 1 dag in de week thuis aan je opdracht kan werken. Je werkt op een dynamische en informele plek op de locatie HvA Wibauthuis (06A42). Je ontvangt een stagevergoeding van €350,- per maand en een inspirerende plek waar je veel kennis op kan doen over digital marketing en praktijkgericht onderzoek door de kennis en ervaring van het professionele onderzoeksteam.

INTERESSE?
Enthousiast geworden over deze stage? Stuur je motivatie en CV t.a.v. Mayke Steeman naar [email protected]!

Gezocht: Onderzoeksassistenten op oproepbasis!

Posted on: maart 7th, 2016 by Centre for Market Insights No Comments

Het HvA Center for Market Insights (CMI) zoekt enthousiaste CE studenten voor een pool van Onderzoeksassistenten. Wij hebben regelmatig studenten nodig die op oproepbasis onderzoekswerkzaamheden willen verrichten voor projecten van verschillende opdrachtgevers.

Over het CMI
Het CMI is een initiatief van de opleiding Commerciële Economie en het het lectoraat Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam. Het doel van het CMI is om CE studenten te helpen met al hun vragen op het gebied van marktonderzoek. Ook biedt het CMI studenten uitdagende onderzoeksprojecten en afstudeeropdrachten bij interessante bedrijven. Daarmee helpt het CMI jouw onderzoeksvaardigheden en daarmee jouw kansen op te arbeidsmarkt te vergroten.

De werkzaamheden
De werkzaamheden kunnen onder andere bestaan uit:
• Het afnemen van enquetes;
• Het doen van interviews;
• Passantentellingen en observaties;
• Website contentanalyse;
• Data entry en databewerking;
• Uitwerken van interview transcripten;
• Het uitvoeren van deskresearch.

Wat levert het op?
• Een aantrekkelijke financiële vergoeding (gemiddeld € 10 per uur);
• CV building;
• Leer de fijne kneepjes van het marktonderzoeksvak.

Wij zoeken studenten
• Met interesse in marktonderzoek;
• Commercieel en praktisch ingesteld;
• Nauwkeurig en analytisch sterk;
• Zelfstandig, proactief en communicatief stevig in je schoenen;
• Uitstekende kennis van Microsoft Office;
• Handig met analyse tools zoals SPSS en Excell;
• Uitstekende kennis van de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift;
• Flexibel inzetbaar.

Interesse?
Stuur je motivatiebrief en CV via onderstaand formulier. En wordt (vrijblijvend) lid van onze besloten FB-groep ‘CMI Onderzoekspool’ voor de meest actuele onderzoeksprojecten via deze link:  https://www.facebook.com/groups/CMIpool

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X