Het Centre for Market Insights van de HvA is hét innovatieve onderzoekscentrum van de opleiding Commerciële Economie. Het CMI helpt studenten en bedrijven bij uitdagingen op het gebied van marktonderzoek en marketing analytics.
Eén van de thema’s waar onderzoek naar gedaan wordt is hoe de blockchain technologie marketging gaat beïnvloeden. Blockchain is een middel om informatie en transactie in een beveiligde gedecentraliseerde wijze op te slaan waardoor er veel mogelijkheden ontstaan voor marketingdoeleinden. (Peres, Schreier, Schweidel, & Sorescu, 2022)
Blockchain-technologie heeft een aantal voordelen en krijgt steeds meer kant-en-klare oplossingen en vindt toepassingen in sectoren zoals financiën, verzekeringen, detailhandel, industrie, gezondheidszorg, logistiek of openbaar bestuur. Bekende verschijningsvormen op dit moment zijn crypto-currencies zoals Bitcoin, NFT’s en slimme contracten.
De toepassing van blockchain binnen marketing worden steeds interessanter. Denk bijvoorbeeld aan de omgang met klantendata, contracten, kostenbesparingen en analytics. (Ong, 2017)
Je gaat je bezig houden met de volgende onderzoeksactiviteiten:
1. Je verdiepen in het onderwerp kansen en bedreigingen van blockchain en marketing:
- In kaart brengen van bestaande wetenschappelijke onderzoeken
- (inter)nationale casuïstiek bestuderen (deskresearch)
2. En het in kaart brengen, benaderen en interviewen van bedrijven die frontrunners zijn als het gaat om toepassen van blockchain in hun marketing & businessmodel. En bedrijven die aangeven open te staan om blockchain en marketing een kans te geven.
GEWENST PROFIEL
- 4e jaar student bedrijfskunde, commerciële economie of technische bedrijfskunde
- Interesse in en affiniteit met marketing technologie
- Interesse om je te verdiepen in de mogelijkheden die blockchain kan bieden
- Ervaring met kwalitatieve onderzoeksmethodes (bij voorkeur interviews)
- Open staan voor het verdiepen van de eigen onderzoeksvaardigheden richting wetenschappelijk onderzoek
- Communicatief en doelgericht
- Ambitieus met betrekking tot een vervolgopleiding (Master)
- 32 uur per week beschikbaar om te werken aan je afstudeeropdracht. Je kunt deze opdracht naar eigen inzicht combineren met andere werkzaamheden mits je je uren kunt maken en goed contact houd . In overleg ben je aanwezig op de HvA om goed contact te houden met de onderzoekers die werkzaam zijn binnen het project
- Presentatie van het onderzoek tijdens events wanneer de onderzoeksopdracht is afgerond
- Bijdrage aan een blog artikel na afloop van het onderzoek
WAT BIEDEN WIJ
- Professionele ondersteuning bij de uitvoering van je onderzoek
- Een gevarieerde afstudeeropdracht waar je aan een concreet onderzoeksproject werkt
- Een unieke mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in regeneratieve business modellen
- Zeker voor een student met de ambitie om door te stromen naar de universiteit is dit een unieke kans om veel te leren rondom het doen van onderzoek
- Startdatum: 6 februari 2022
INTERESSE?
Ga jij de uitdaging om onderzoek te doen waardoor je je in de voorhoede begeeft van praktisch en toegepast onderzoek naar de mogelijkheden van blockchain en marketing?
Enthousiast geworden over één van deze afstudeeropdracht? Stuur dan je motivatie en CV t.a.v. Alexis van Dam a.j.m.van.dam@hva.nl.