Draag jij verduurzaming van de wereld en maatschappij een warm hart toe en lijkt het je interessant om onderzoek te doen naar duurzaam consumentengedrag? Lees dan verder hoe je bij het Centre for Market Insights (CMI) kunt afstuderen op dit onderwerp.
Zowel consumenten als bedrijven krijgen steeds meer aandacht voor duurzaamheid. Het aantal consumenten dat zegt duurzaam te willen consumeren is groter dan het aantal dat dit daadwerkelijk doet. Hoewel consumenten welwillend tegenover duurzame keuzes staan, blijken ze die in de praktijk niet altijd te maken. (Goldman, Weltevreden, 2022). Wat kunnen bedrijven doen om duurzaam gedrag bij consumenten te stimuleren? Een van de manieren is dat bedrijven een true price, een echte prijs, gaan vragen voor hun producten. Een echte prijs bestaat uit de marktprijs van een product en alle werkelijke kosten die verband houden met de productie. Dus ook de kosten die gemaakt worden als er schade is aan mens en/of milieu (trueprice.org). Maar zijn consumenten wel eigenlijk wel bereid om een echte prijs te betalen? Want uit onderzoek blijkt dat consumenten bang zijn dat ‘duurzaam’ ook ‘te duur’ betekent.
In opdracht van het Centre of Economic Transformation gaat het CMI kwalitatief en kwantitatief onderzoek doen naar de factoren die van invloed zijn op de beleving en het gedrag van consumenten ten aanzien van true pricing. Er worden meerdere onderzoeken uitgevoerd. Onder andere een online onderzoek onder 2500 consumenten en een veldonderzoek in het bedrijfsrestaurant en de espressobar (dit is de koffiecorner op de begane grond) van het Corry Tendelooshuis van de HvA. Deze onderzoeken naar true pricing zijn ondergebracht in het Lab True Pricing van het CMI. Het CMI zoekt 5 studenten die willen participeren in deze onderzoeken. We hebben de volgende opdrachten:
- True Price onderzoek naar aanleiding van experimenten met warme dranken in het bedrijfsrestaurant en de espressobar Corry Tendeloohuis (kwantitatief onderzoek
- True Price onderzoek naar aanleiding van experimenten met broodjes & snacks in het bedrijfsrestaurant Corry Tendeloohuis (kwantitatief onderzoek)
- True Price kwalitatief onderzoek onder docenten/onderzoekers over de experimenten in het bedrijfsrestaurant en de espressobar Corry Tendeloohuis
- True Price kwalitatief onderzoek onder studenten over de experimenten in het bedrijfsrestaurant en de espressobar Corry Tendeloohuis
- True Price onderzoek als onderdeel van een online consumenten duurzaamheidsonderzoek (kwantitatief onderzoek)
Je gaat je bezig houden met de volgende onderzoeksactiviteiten:
- Je verdiepen in de (wetenschappelijke) literatuur en ontwikkelingen in relatie tot het onderwerp duurzaam consumentengedrag en true pricing.
- Het verzamelen van data aan de hand van het afnemen van vragenlijsten.
- Het organiseren en afnemen van focusgroepen als onderdeel van het kwalitatieve onderzoek (opdrachten 3 en 4)
- Het analyseren van de data:
- Met behulp van SPSS (opdrachten 1, 2 en 5)
- Met behulp van Maxqda (opdrachten 3 en 4)
- Je sluit je onderzoek bij voorkeur af met een concept publicatie (zoals bijvoorbeeld) https://www.emerce.nl/research/onderzoek-welke-duurzame-bedrijfsmodellen-spreken-nederlanders-aan
GEWENST PROFIEL
- 4ejaar student Commerciële Economie
- Interesse in en affiniteit met duurzaam (consumenten) gedrag
- Interesse in en bij voorkeur ervaring met data analyse met SPSS (opdrachten 1, 2, 5) of Maxqda (opdrachten 3 en 4)
- Open staan voor het verdiepen van de eigen onderzoeksvaardigheden richting wetenschappelijk onderzoek
- Communicatief en doelgericht
- 32 uur per week beschikbaar om te werken aan je afstudeeropdracht. Maandag en dinsdag ben je aanwezig op de HvA om goed contact te houden met de onderzoekers die werkzaam zijn binnen het project. De rest van de week kun je deze opdracht naar eigen inzicht combineren met andere werkzaamheden mits je je uren kunt maken en goed contact houdt.
- Presentatie van het onderzoek tijdens events wanneer de onderzoeksopdracht is afgerond.
- Bijdrage aan een blog artikel na afloop van het onderzoek.
WAT BIEDEN WIJ
- Professionele ondersteuning bij de uitvoering van je onderzoek
- Een gevarieerde afstudeeropdracht waar je aan een concreet onderzoeksproject werkt.
- Een unieke mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in duurzaam (consumptie) gedrag
- Zeker voor een student met de ambitie om door te stromen naar de universiteit is dit een unieke kans om veel te leren rondom het doen van onderzoek.
INTERESSE?
Enthousiast geworden over één van deze afstudeeropdrachten? Stuur dan je motivatie en CV t.a.v. Sjoukje Goldman: s.p.k.goldman@hva.nl en Tessa Welmers: t.j.welmers@hva.nl.