Toonaangevende organisaties maken effectief gebruik van augmented reality (AR) om hun marketing te vernieuwen en de beleving van bijvoorbeeld producten en merken te verrijken. Zo bieden bedrijven als Adidas, IKEA en L’Óreal klanten de mogelijkheid AR te gebruiken om producten te visualiseren en virtueel te laten uitproberen voorafgaand aan een aankoop, biedt de Amerikaanse winkelketen Lowe’s een AR-app voor route-informatie in de winkel, en gebruiken Coca Cola, Pepsi en Porsche AR om digitale en interactieve content toe te voegen aan fysieke producten en promotiemateriaal. Wil je je verdiepen in dit soort mogelijkheden en relevante succesfactoren, en onderzoek doen bij meerdere MKB-organisaties? Dan is deze afstudeeropdracht een erg mooie kans voor jou.
Wat ga je doen?
Tijdens je onderzoeksproject doe je een kwalitatieve studie naar de stand van zaken rond het gebruik van AR in het MKB. Op basis van een marktverkenning en een literatuurstudie, interview je leveranciers van deze technologie en afnemers daarvan, en leg je verzamelde use cases voor aan eindgebruikers in een nader te bepalen sector (bijvoorbeeld retail of hospitality) om succesfactoren te achterhalen. Na een analyse van de resultaten trek je conclusies en formuleer je aanbevelingen voor de praktijk.
Gewenst profiel
- Bezig met een commerciële bacheloropleiding.
- Interesse in digitale innovatie.
- Nieuwsgierig naar de laatste kennis zoals beschreven in de wetenschappelijke literatuur.
- Ervaring met het doen van kwalitatief onderzoek.
- Communicatief en sociaal vaardig.
- Ambitieus; je wilt een uitstekende bijdrage leveren aan ons onderzoek en aan het helpen van de praktijkpartners.
Wat bieden wij
Een gevarieerde en waardevolle afstudeeropdracht waarbij je samen met bedrijven aan een concreet onderzoeksproject binnen een groter onderzoeksprogramma deelneemt. Deze opdracht biedt een unieke kans om veel te leren rondom onderzoek, zeker voor studenten met de ambitie om door te stromen naar een masteropleiding. Daarnaast kan je je netwerk enorm vergroten. Deelname aan dit onderzoek biedt bovendien de mogelijkheid om je te onderscheiden op de arbeidsmarkt door kennis van digitale innovatie.
Interesse?
Als je interesse hebt in deze onderzoeksgerichte afstudeeropdracht, stuur dan je motivatiebrief en CV naar de coördinator van de opdracht, Selmar Meents (s.meents@hva.nl). Indien je vragen hebt over de opdracht of de sollicitatieprocedure, dan kan je ook contact met hem opnemen.