Tekst, foto’s, video’s, stories, ads, reels,… Voor bedrijven is het met de grote verscheidenheid aan contentmogelijkheden in het moderne sociale medialandschap een steeds grotere uitdaging om haar doelgroep te bereiken. Het Centre for Market Insights is op zoek naar een afstudeerder die exploratief kwalitatief onderzoek gaat opzetten die inzicht geeft in de manier waarop bedrijven verschillende vormen van content inzetten in hun sociale mediastrategie. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van permanente content versus ephemeral content (vluchtige content zoals stories op Instagram die binnen 24 uur verdwijnen). In figuur 1 en 2 zijn ter illustratie een voorbeeld van permanente en ephemeral content geplaatst door Airbnb op Instagram afgebeeld. Welk type content gebruiken bedrijven in welke situaties en waarom? Hoe maken zij keuzes tussen de verschillende mogelijkheden om hun doelgroep te bereiken? Dat zijn vragen die centraal zullen staan in het onderzoek.
Je gaat je bezig houden met de volgende onderzoeksactiviteiten:
- Bijhouden van ontwikkelingen en innovaties op het gebied van sociale mediastrategie en -contentvormen
- In kaart brengen van bestaande wetenschappelijke onderzoeken
- In kaart brengen, benaderen en interviewen van managers van verschillende soorten bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de sociale mediastrategie
- Analyseren van de data die wordt verzameld met het onderzoek
OVER HET CMI
Het Centre for Market Insights (CMI) is het innovatieve onderzoekscentrum van de opleiding Commerciële Economie van de HvA. Het CMI helpt studenten en bedrijven bij uitdagingen op het gebied van marktonderzoek en marketing analytics. Tijdens je afstudeerperiode is een van de onderzoekers binnen het CMI jouw opdrachtgever.
GEWENST PROFIEL
- Bezig met een commerciële opleiding
- Ervaring met kwalitatieve onderzoeksmethodes rondom marketing
- Open staan voor het verdiepen van de eigen onderzoeksvaardigheden richting wetenschappelijk onderzoek
- Interesse in alle vormen van sociale mediacontent
- Communicatief en doelgericht
- Ambitieus met betrekking tot een vervolgopleiding (Master)
- 32 uur per week beschikbaar om te werken aan je afstudeeropdracht. Je kunt deze opdracht naar eigen inzicht combineren met andere werkzaamheden mits je je uren kunt maken en goed contact houdt
WAT BIEDEN WIJ
- Professionele ondersteuning bij de uitvoering van je onderzoek
- Een gevarieerde afstudeeropdracht waar je aan een concreet onderzoeksproject werkt.
- Een unieke mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in de ontwikkelingen van digitalisering in het medialandschap en het effect daarvan op het bedrijfsleven
- Zeker voor een student met de ambitie om door te stromen naar de universiteit is dit een unieke kans om veel te leren rondom het doen van onderzoek.
INTERESSE?
Enthousiast geworden over deze afstudeeropdracht over hoe bedrijven de verschillende vormen van social media content inzetten hun social media strategie? Stuur dan je motivatie en CV uiterlijk 10 juni aanstaande t.a.v. Leontine van Geffen naar [email protected]