De frequentie, intensiteit en manieren waarop mensen sport beleven zijn door de jaren heen veranderd. Door de bijvoorbeeld de toenemende digitalisering zijn in de 21e eeuw nieuwe mogelijkheden ontstaan in de contactmomenten die een sportorganisatie met een fan kan hebben. Sportfans in Japan kunnen tegenwoordig zelfs al in de metaverse het stadion van Manchester City bezoeken en in die omgeving NFTs kopen (Een digitaal T-shirt die ze in hun digitale kledingkast ophangen en tijdens de virtuele matchday kunnen aantrekken). In deze afstudeeropdracht onderzoek jij de kansen en innovaties in de relatie tussen sportorganisaties en de fans.
Context
Deze opdracht is onderdeel van een groter onderzoek genaamd Fieldlab Reimagine Sports (link). Het Fieldlab is een initiatief van de Johan Cruijff ArenA (JCA) en de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) en is bedoeld om de sport- en live-entertainmentsector te innoveren. De Hogeschool van Amsterdam is als onderzoeksinstituut betrokken.
Binnen dit Fieldlab staan drie thema’s centraal: (1) Veilig evenementenbezoek in duurzame accommodaties, (2) Meer sporten en beter presteren en (3) Gezamenlijk beleven en genieten van sport en evenementen.
Het doel van de Hogeschool is om binnen het Fieldlab Reimagine Sports de toekomst van sport te ‘verbeelden’ en de impact van innovaties op bovengenoemde thema’s te onderzoeken. Het onderzoeksteam heeft ruimte voor twee afstudeerstudenten om onderzoeken uit te laten voeren naar fan beleving en engagement (thema drie). Een van deze onderzoeken zal gefocust zijn op hoe de 15 grootste sportbonden in Nederland dit in de toekomst zien en willen organiseren en de ander heeft dezelfde insteek maar dan binnen 15 betaald voetbalorganisaties.
Activiteiten
Voor dit deelonderzoek zal, op voorhand, geen uitgebreid literatuuronderzoek meer gedaan hoeven worden. Ook de interview guides voor primair onderzoek zijn al opgesteld door de betrokken onderzoekers. Nadat de interviews zijn georganiseerd, afgenomen analyseer en interpreteer je de onderzoeksgegevens. Vervolgens schrijf je mee aan een hoofdstuk binnen de grotere Reimagine Sports rapportage. Deze zal eind 2023 gepubliceerd worden. Naar aanleiding van je bevindingen zullen je daarna een literatuuronderzoek doen om relevant vervolgonderzoek voor te bereiden. (Deze volgorde is voor het onderzoek van de grootste waarde en het zorgt ervoor dat jij aan alle afstudeereisen kunt voldoen.)
Samengevat
Het Centre for Market Insights is op zoek naar twee afstudeerders die gaan onderzoeken hoe Nederlands grootste sportbonden en voetbalclubs uit de Ere- of Keukenkampioendivisie de relatie met hun supporters/fans in de toekomst gaan vormgeven.
Beide afstudeerders gaan zich bezighouden met de volgende onderzoeksactiviteiten:
- Het uitvoeren van kwalitatief onderzoek onder bonden of betaald voetbalorganisaties,
- Het analyseren van de verkregen data in MAXQDA,
- Het schrijven van een deelhoofdstuk in de overkoepelende ReimagineSports rapportage op basis van het eigen onderzoek,
- Het verkennen van de literatuur mbt tot openstaande vragen die in vervolgonderzoek afgevangen dienen te worden,
- Het schrijven van een overdrachtsrapport voor toekomstige afstudeerders binnen dit project.
Gewenste resultaten zijn:
- 1 deelhoofdstuk per persoon in de ReimagineSports rapportage,
- 1 à 2 infographics ten aanzien van de bevindingen,
- 1 video per persoon over de resultaten,
- Presentaties op het CMI-symposium en binnen het fieldlab.
Over het CMI
Het Centre for Market Insights (CMI) is het innovatieve onderzoekscentrum van de opleiding Commerciële Economie van de HvA. Het CMI helpt studenten en bedrijven bij uitdagingen op het gebied van marktonderzoek en marketing analytics. Tijdens je afstudeerperiode is een van de onderzoekers binnen het CMI jouw opdrachtgever.
Wie wij zoeken
- Bezig met een commerciële opleiding
- Open staan voor het verdiepen van de eigen onderzoeksvaardigheden richting wetenschappelijk onderzoek
- Affiniteit met sport
- Communicatief en doelgericht
- Zelfstandig
- In staat om creatief en stoutmoedig om te gaan met veranderende omstandigheden.
- Ambitieus met betrekking tot een vervolgopleiding (Master)
- 32 uur per week beschikbaar om te werken aan je afstudeeropdracht. Je kunt deze opdracht naar eigen inzicht combineren met andere werkzaamheden mits je je uren kunt maken en goed contact houdt
Wat bieden wij jou?
- Professionele ondersteuning bij de uitvoering van je onderzoek
- Een gevarieerde afstudeeropdracht waar je aan een concreet onderzoeksproject werkt
- Een groot netwerk binnen de georganiseerde en professionele sport.
- Een unieke mogelijkheid om inkijk te krijgen in de toekomst van de (Nederlandse) sport
- Zeker voor een student met de ambitie om door te stromen naar de universiteit is dit een unieke kans om veel te leren rondom onderzoek
Interesse?
Enthousiast geworden over deze afstudeeropdracht? Stuur je motivatie en CV voor 24 november naar Guus Heijnen. G.heijnen@hva.nl