Onlangs verscheen het zesde assessment rapport (AR6) van het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) over de staat en de impact van klimaatverandering op de aarde. Tot op heden leveren vooral natuurwetenschappelijke publicaties in dergelijke rapporten inzichten over klimaatverandering. Dat het klimaat verandert en wat de effecten daarvan zijn, wordt steeds duidelijker. De (westerse) consumptiementaliteit is een belangrijke aanjager van negatieve milieueffecten, deels aangemoedigd door conventionele marketing. Gedragswetenschappers en marketeers zouden daarom veel meer verantwoordelijkheid moeten nemen om inzichten te verkrijgen in de drijvers van duurzaam consumentengedrag. Daarnaast verwachten consumenten tegenwoordig simpelweg ook dat bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Aan de andere kant worden publiciteit en advertenties van bedrijven over hun duurzaamheidsinitiatieven door consumenten vaak gezien als onoprecht, twijfelachtig of zelfs als manipulatieve verkooptruc voor (te) dure producten. Dit roept de vraag op hoe marketeers communicatie effectief kunnen inzetten om duurzame consumptie te stimuleren. De verwachting dat er in 2025 wereldwijd 4,41 miljard gebruikers van sociale media zijn en steeds meer consumenten sociale media gebruiken voor het verkrijgen van informatie over producten en diensten, geeft het belang aan van onderzoek naar de rol van sociale media als communicatiemogelijkheid voor marketeers bij het stimuleren van duurzaam consumentengedrag.
Het Centre for Market Insights is daarom op zoek naar een afstudeerder die kwantitatief onderzoek gaat uitvoeren om inzicht te krijgen in de manier waarop (duurzame) bedrijven sociale media content als communicatievorm inzetten om duurzaam consumentengedrag aan te moedigen. Welke foto’s en teksten gebruiken (duurzame) merken in hun posts op sociale media? Hoe vaak en hoe speelt duurzaamheid een rol in de geplaatste posts? Is er een verschil tussen posts geplaatst door bedrijven die door consumenten als duurzaam gezien worden en adverteerders waarbij dat minder het geval is? Hoe zit het met engagement (likes, comments) van consumenten met posts waarin duurzaam een rol speelt? Is die hoger of lager dan engagement met posts waarbij duurzaamheid minder nadrukkelijk aanwezig is? Dat zijn vragen die centraal zullen staan in het onderzoek.
Je gaat je bezighouden met de volgende onderzoeksactiviteiten:
- Bijhouden van ontwikkelingen en innovaties op het gebied van sociale mediastrategie en -contentvormen, communicatie en duurzame marketing
- In kaart brengen van bestaande wetenschappelijke onderzoeken
- Samenstellen van een dataset met sociale mediacontent gepost door verschillende bedrijven met behulp van Fanpage Karma
- Analyseren van de data
- Visualiseren van de data met behulp van Tableau
OVER HET CMI
Het Centre for Market Insights (CMI) is het innovatieve onderzoekscentrum van de opleiding Commerciële Economie van de HvA. Het CMI helpt studenten en bedrijven bij uitdagingen op het gebied van marktonderzoek en marketing analytics. Tijdens je afstudeerperiode is een van de onderzoekers binnen het CMI jouw opdrachtgever.
GEWENST PROFIEL
- Bezig met een commerciële opleiding
- Ervaring met kwantitatieve onderzoeksmethodes rondom marketing, het kunnen werken met Fanpage Karma en Tableau is een pre, maar niet vereist
- Open staan voor het verdiepen van de eigen onderzoeksvaardigheden richting wetenschappelijk onderzoek
- Interesse in alle vormen van sociale mediacontent
- Communicatief en doelgericht
- Ambitieus met betrekking tot een vervolgopleiding (Master)
- 32 uur per week beschikbaar om te werken aan je afstudeeropdracht. Je kunt deze opdracht naar eigen inzicht combineren met andere werkzaamheden mits je je uren kunt maken en goed contact houdt
WAT BIEDEN WIJ
- Professionele ondersteuning bij de uitvoering van je onderzoek
- Een gevarieerde afstudeeropdracht waar je aan een concreet onderzoeksproject werkt.
- Een unieke mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in de ontwikkelingen van digitalisering in het medialandschap, duurzame marketing en het effect daarvan op het bedrijfsleven
- Zeker voor een student met de ambitie om door te stromen naar de universiteit is dit een unieke kans om veel te leren rondom het doen van onderzoek.
INTERESSE?
Enthousiast geworden over deze afstudeeropdracht? Stuur dan je motivatie en CV uiterlijk 10 juni aanstaande t.a.v. Leontine van Geffen naar l.e.g.van.geffen-wenink@hva.nl