Wat is duurzamer: een koptelefoon in een fysieke winkel kopen of online bestellen? Op deze vraag mocht onze lector Digital Commerce Jesse Weltevreden samen met HvA collega Walther Ploos van Amstel, en Jori Ebskamp antwoord geven tijdens de 1e aflevering van de zesdelige podcastserie ECO-merce van bol.com. Zo leggen Jesse en Walther uit met welke kansen en uitdagingen de webshops en consumenten te maken hebben. Jori Ebskamp van Bol.com deelt welke stappen zij al zetten op het gebied van duurzaamheid.
ECOmerce Podcastserie (6 afleveringen)
In de ECOmerce podcastserie spreekt presentator Frank Kromer met onafhankelijke experts, wetenschappers en verschillende spelers uit de e-commerce over een specifiek onderdeel van de keten: van de productie van artikelen tot aan de bezorging bij de klant. Hierin wordt duidelijk waar de sector nu staat, waar de uitdagingen liggen en welke kansen er zijn om van e-commerce een duurzaam systeem te maken. In deze eerste aflevering van ECO-merce wordt gekeken naar de huidige wereld van de e-commerce en de ontwikkelingen die zich voordoen. Want hoe duurzaam is online shoppen?
Beluister de 1e aflevering hier:
https://lnkd.in/eQRHU897
Onderzoek naar duurzaamheid in de retailsector
Bij het Centre for Market Insights worden diverse onderzoeken uitgevoerd op het gebied van duurzaamheid en circulariteit in de retailsector. Alle kennis die wordt ontwikkeld op dit gebied, wordt ook weer meegenomen in podcastseries als deze om antwoorden te geven op relevante duurzaamheidsthema’s. De kennis van Jesse Weltevreden in deze aflevering zijn o.a. gebaseerd op onderstaande onderzoeken:
- De mobiliteitseffecten en carbon footprint van online winkelen
- Factsheet bezorgeconomie: de effecten op mobiliteit, milieu en leefomgeving