Persbericht |Digitaliseringsoffensief van start
Amsterdam, 16 september 2021
Wethouder Victor Everhardt (Economische Zaken) geeft vandaag in de Johan Cruijff ArenA het startschot van ‘Het Digitaliseringsoffensief’. Een initiatief om ondernemers uit de regio Amsterdam te helpen digitaliseren.
Wethouder Everhardt: “Digitalisering helpt ondernemers te groeien, zo kunnen ze hun afzetmarkt vergroten of hun dienstverlening toegankelijker maken. Midden- en kleinbedrijven leren hoe ze hun bedrijfsvoering het beste kunnen digitaliseren via het digitaliseringsoffensief. Door middel van workshops en groepsprogramma’s leren ondernemers digitale kansen te benutten. Een mooi en noodzakelijk initiatief, helemaal in deze coronatijden, wat de gemeente daarom subsidieert met 400.000 euro.”
MKB Amsterdam-voorzitter Bart Drenth: “Het bijhouden van een administratie of het contact met klanten; dat soort zaken kun je prima digitaliseren. Meer geavanceerde kansen liggen in het gebruiken van kunstmatige intelligentie. MKB-Amsterdam wil zoveel mogelijk ondernemers helpen een stap te zetten in digitalisering.”
Programma 16 september
Ondernemers maken vandaag kennis met verschillende onderwerpen, waaronder:
- In de workshop artificiële intelligentie binnen het mkb legt Willem Schellekens van Fietskoerier.nl enkele belangrijke afwegingen op tafel. Eigenlijk is de allerbelangrijkste vraag die je je als AI-geïnteresseerd mkb’er moet stellen: welk probleem wil je ermee oplossen, en voor wie? Vervolgens is de vraag: welke technologie is daar het beste voor?
- Alexis van Dam, Marketing & Sales-docent aan de HvA, geeft in de workshop Personal Branding LinkedIn uitleg over de werking van LinkedIn: hoe kun je het platform strategisch inzetten en welke doelen kun je realiseren? Je krijgt praktische, direct toepasbare tips hoe je je bedrijfsprofiel kunt opzetten en inzetten en je persoonlijke profiel kunt optimaliseren.
- In de sessie Robots in Retail met Tibert Verhagen (Lecor Emerging Technologie for Business van de HvA) komen de huidige mogelijkheden van robots in de retail aan bod. ‘Je wilt dat winkeliers er iets mee gaan doen. Waar zit de klant op te wachten en welke rol kunnen robots precies spelen in de winkel?’ Studenten hebben onderzocht wat de toegevoegde waarde van robots is voor de dienstverlening in de winkel.
Digitaliseringsoffensief
Het Digitaliseringsoffensief helpt mkb-ondernemers om stap voor stap digitaler te worden voor zowel de digitale beginner als de digitale expert. Veel informatie en webinars zijn te vinden op www.digitaliseringsoffensief.nl Op deze website is na aanmelden een community beschikbaar met lokale ondernemers die ondernemers verder kunnen helpen met digitaliseringsvragen.
Het MKB is cruciaal voor de werkgelegenheid in de regio Amsterdam en daarom is het van groot belang dat deze ondernemers succesvol blijven. Bedrijven die meegaan met de digitale trends blijken veel toekomstbestendiger. Het Digitaliseringsoffensief is een initiatief van HvA, MKB-Amsterdam en Ready to Scale en wordt mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken en de gemeente Amsterdam.