Happy Earth Day!
Of nouja, happy? Zo blij is onze planeet niet. Juist dáarom wordt op 22 april extra aandacht gevraagd voor de milieuproblematiek en zoeken we dagelijks naar oplossingen om de klimaatcrisis aan te pakken. Bedrijven, consumenten en de overheid, we spelen hier allemaal een rol in. Maar hoe belangrijk vinden Nederlanders het eigenlijk dat we duurzamer moeten leven? En wie is volgens hen verantwoordelijk voor de verduurzaming van de samenleving? Wat doen ze zelf om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en wat weerhoudt ze ervan om dat niet te doen? Jesse Weltevreden, Sjoukje Goldman en Anna Witsenboer van het HvA Centre for Market Insights deden onderzoek naar de relatie van politieke voorkeur en de opvattingen over duurzaamheid.
Uit het onderzoek onder ruim 2500 Nederlanders blijkt dat de meerderheid van de Nederlandse kiezers (80%) het belangrijk vindt dat Nederland klimaatneutraal en meer duurzaam moet worden. Echter zijn ze zelf (nog) niet altijd even duurzaam in hun dagelijks leven en leggen ze de verantwoordelijkheid voor de verduurzaming van Nederland vooral bij bedrijven en de overheid. Echter spelen Nederlanders zelf ook een belangrijke rol in het verduurzamen van de samenleving. Welke argumenten gebruiken zij om niet duurzaam te leven? En hoe kunnen we mensen inspireren om toch duurzame stappen te nemen, waardoor ze niet alleen zeggen dat ze dit willen, maar het ook daadwerkelijk doen?
Resultaten onderzoek
De resultaten van het onderzoek zijn samengevat in dit interactieve online dashboard waar je de opvattingen over duurzaamheid van Nederlandse kiezers van verschillende politieke partijen met elkaar vergelijken. Ook krijg je concrete tips om zelf aan de slag te gaan met een duurzamer leven. Daarnaast kan je de resultaten en conclusies teruglezen in dit blogartikel op Duurzaam-ondernemen.nl.
Sjoukje Goldman is Hoofddocent Sustainable Marketing en Jesse Weltevreden is Lector Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam. Samen voeren zij binnen het HvA Centre for Market Insights diverse onderzoeken uit rondom Sustainable Marketing. Verder zijn er al diverse publicaties rondom dit thema gepubliceerd vanuit het onderzoekscentrum, bekijk ze hier!