Enerzijds maken innovatieve technologieën en opmars in de retail, anderzijds is innoveren essentieel. Dit KIEM-project richt zich op de mogelijkheden om met humanoïde service robots (zoals bijvoorbeeld Pepper) klanten op persoonlijke wijze te bedienen. Samen met de winkels Modehuis Blok en Berden Mode & Wonen willen we deze vraag in de praktijk beantwoorden. Hiervoor voeren wij verschillende onderzoeken en experimenten uit bij de klanten van beide winkeliers.
Als eerst is er een survey uitgevoerd bij de klanten van de samenwerkende winkels. Op basis hiervan hebben wij een beeld verkregen van hoe de klant aankijkt tegen robots in de winkels, en wat ze wel en liever niet door de robot gedaan zien worden.
Naar aanleiding van de survey resultaten hebben wij verschillende taken geselecteerd. Deze taken voeren wij uit in een mock-up onderzoek, waarin personen de klanten helpen alsof ze een robot zijn. Hierin wordt dus letterlijk een robot-script aangehouden, welke constant gefinetuned wordt.
Tot slot wordt er een Wizzard of Oz studie uitgevoerd. Hierin wordt het script van de vorige stappen geïmplementeerd bij de robot, terwijl de robot nog bestuurd wordt door de mens. Op basis van deze experimenten kan een script voor service robots in de retail worden uitgekristalliseerd.