In cross-border e-commerce streven online retailers ernaar om de verkoopactiviteiten van hun webwinkel naar buitenlandse markten uit te breiden. De eerste studie van dit promotieonderzoek richt zich op de combinatie van strategisch oriëntaties en digitale marketing activiteiten die het succes bepalen van online retailers in buitenlandse markten. Het is een internationale studie onder kleine retailers in 20 Europese landen waarbij een vergelijking wordt gemaakt tussen online retailers die vanuit een ontwikkelde e-commerce markt uitbreiden naar het buitenland, en online retailers die dat doen vanuit een minder ontwikkelde markt. Deze studie is in oktober 2020 gepubliceerd in het International Small Business Journal.
Cross-border e-commerce groeit de komende jaren sneller dan lokale e-commerce. In de tweede studie ligt de focus op consumenten die online winkelen in het buitenland waarbij wordt gekeken naar de invloed van website percepties en land percepties op het vertrouwen wat een consument heeft in een buitenlandse website. Dit onderzoek wordt uitgevoerd onder ruim 1000 Europese consumenten over webwinkels in Amerika en China.
In de derde studie wordt gekeken naar de overwegingen die consumenten maken wanneer ze kiezen voor een lokale website of een buitenlandse website. Waarom winkelen sommige consumenten uitsluitend bij webwinkels in eigen land en kiezen anderen bewust of onbewust voor buitenlandse webwinkels. Dit onderzoek wordt uitgevoerd onder Nederlandse consumenten.
Het onderzoek is opgezet en uitgevoerd in samenwerking met Hester van Herk van de Vrije Universiteit Amsterdam en Tibert Verhagen en Jesse Weltevreden van het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam.
Publicaties
- Blog: “Met welke marketingstrategie heb je meer succes in cross-border e-commerce?
- Publicatie in International Small Business Journal: “Strategic orientations and digital marketing tactics in cross-border e-commerce: Comparing developed and emerging markets”