Consumenten en bedrijven dragen de aarde en de maatschappij steeds vaker een warm (& groen) hart toe. Maar hoewel consumenten welwillend tegenover duurzame keuzes staan, blijken ze die in de praktijk niet altijd te maken. Onderzoekers Sjoukje Goldman en Jesse Weltevreden van het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam doen onderzoek naar de populariteit van duurzame bedrijfsmodellen en vormen van verduurzaming onder Nederlanders.
Het HvA Centre for Market Insights doet in opdracht van het Centre for Economic Transformation onderzoek naar duurzaam gedrag onder een panel van ruim 2500 Nederlanders. Het doel van dit project is om inzicht te krijgen in de vormen en bedrijfsmodellen van duurzaamheid die Nederlandse consumenten het meest aanspreken en welke niet. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door middel van een representatief panel van ruim 2.500 Nederlanders die worden gevraagd naar hun mening over acht verschillende duurzame bedrijfsmodellen. De resultaten van het onderzoek zullen bedrijven helpen om hun verduurzamingsstrategieën beter af te stemmen op de wensen en behoeften van de Nederlandse consument, om zo de kloof tussen intentie en actie te verkleinen en de economische transformatie naar een duurzame en eerlijke economie te bevorderen.
Eerste resultaten
De eerste resultaten met de titel “Welke duurzame businessmodellen spreken Nederlanders aan” zijn inmiddels gepubliceerd. Lees en bekijk de resultaten via dit artikel op Emerce en via dit interactieve dashboard.