Aanleiding project
Steeds meer dienstverlenende organisaties overwegen de inzet van humanoïde robots voor klantontvangst. Ondanks enorme ontwikkelingen op het gebied van deze technologie, blijken veel klanten nog drempelvrees te hebben om de interactie met een robot aan te gaan. Hierdoor wordt de potentie van deze steeds meer geavanceerde sociale robots onderbenut. Om deze reden onderzoeken wij met welke openingsstrategie (aankijken, beweging, taalgebruik, voortbeweging) humanoïde robots het best een interactie tot stand kunnen brengen.
Activiteiten
Om de beste openingsstrategieën voor een robot-klant interactie in kaart te brengen zullen wij veldonderzoeken uitvoeren bij drie dienstverlenende organisaties. Aan de hand van experimenten zullen wij gedurende het onderzoek de vier openingsstrategieën uittesten. Door speech-, voice- en sensorische technologie zijn de robots zelf in staat om de reactie van de klant op de getoetste strategie in kaart te brengen. Hiermee verkrijgen wij objectieve klantdata zoals de stemming en het sentiment tijdens de interactie, maar bijvoorbeeld ook de geschatte leeftijd. Met deze data kunnen wij richtlijnen opstellen voor (Python) scripts voor de robot-openingsstrategie voor verschillende typen klanten.