Consumenten kopen steeds vaker duurzame producten. In een ideale wereld zou de consument snel en eenvoudig te allen tijde toegang hebben tot alle informatie over de duurzaamheid van een product. Echter, het is voor de consument een hele klus om voor alle producten die geconsumeerd worden deze informatie zelf te verzamelen. Het staat immers niet altijd duidelijk op de verpakking en het is ook via het internet soms moeilijk te achterhalen. Een alternatieve wijze van communiceren over de duurzaamheid van een product kan met de inzet van technologie. Vooral technologie die de consument kan gebruiken op het moment van dat de koopbeslissing speelt zou het verschil kunnen maken. Zoals bijvoorbeeld de app “Beat the Microbead”, die aangeeft hoeveel microplastics zich bevinden in bepaalde verzorgingsproducten. De Universiteit van Utrecht en Tilburg doen onderzoek naar de inzet van een VR-bril om te communiceren over de duurzaamheid van producten. Technologie wordt dus al mondjesmaat ingezet, maar zit de consument hier wel op te wachten? Welke technologie zou welke informatie moeten verschaffen over welke producten om een positieve invloed te hebben op het duurzame koopgedrag van consumenten?