Onderzoek naar de bedrijfsreputatie aan de hand van online reviews
In de nieuwe wereldeconomie is reputatie een troef voor een onderneming en speelt zij een sleutelrol bij het werven en behouden van klanten. Online beoordelingen blijken vaak een betrouwbaar, compleet en objectief beeld te geven van meningen over een onderneming. Sociaal geëngageerde bedrijven profiteren van online reviewmechanismen door een hogere verkoop. Hoewel er op dit gebied uitgebreid onderzoek is verricht, bestaat er geen enkele studie die de reputatieprestaties van bedrijven probeert te voorspellen op basis van online verzamelde gegevens uit mediabronnen.
Trend
Deze trend onderstreept de noodzaak om grote hoeveelheden meningen en beoordelingen van klanten te verwerken, zodat er ervaringen uitgehaald kunnen worden die waardevolle inzichten opleveren om de bedrijfsreputatie te verbeteren.
In dit project worden grote datasets automatisch gescraped van bekende dataplatformen om reputatiemetingen af te leiden op vier aspecten met geautomatiseerde modellen voor zowel onderwerpidentificatie als sentimentsvoorspelling, met behulp van machine learning en natural language processing.
Gedrag van klanten
Data uit enquêtes maakt het mogelijk om naast de informatie die uit ratings en reviews wordt gehaald, ook informatie met betrekking tot klantgedrag in onze modellen op te nemen. Deze complete data- en modelinfrastructuur maakt het mogelijk om nieuwe, originele oplossingen te vinden (en op te nemen in onze toolset van het Centre for Market Insights) waarmee inzichten worden gegenereerd voor de evaluatie van corporate reputatie voor elke retail organisatie die haar prestaties wil analyseren of verbeteren.
Vier projectdoelen
- Onderzoeken welke componenten van Corporate Reputatie cruciaal zijn voor de inschatting ervan.
- Het ontwikkelen van methoden om relevante informatie, voor de Corporate Reputatie, te extraheren uit publiekelijk beschikbare databronnen, zoals online review websites.
- Het creëren van modellen om relevante aspecten van de reputatie van een onderneming te voorspellen, zoals bijvoorbeeld de levering, binnen een gegeven recensie.
- Het creëren van modellen voor het voorspellen en kunnen meten van klantensentiment op vooraf gedefinieerde of automatisch gegeneerde aspecten van Corporate Reputatie, binnen een gegeven review.