Gemeenten spelen een grote rol bij het stimuleren van burgers om duurzaam te consumeren. Veel burgers zijn zich ervan bewust dat ze moeten veranderen en willen dat ook wel, maar komen niet tot werkelijk gedrag: een intentie-gedrag-kloof. Gemeenten zoeken praktische tools om tot betere keuzes te komen in wat zij kunnen doen om burgers duurzamer gedrag te laten vertonen.
In dit project wordt een interventiewijzer duurzaam gedrag ontwikkeld die gemeenten kunnen inzetten om de intentie-gedrag-kloof te overbruggen. Bij de ontwikkeling van de tool zijn beleidsmakers van 4 gemeenten, Aalte, Almere, Assen en Groningen betrokken. De resultaten van dit project worden in wetenschap en praktijk breed gepubliceerd, zodat ook andere organisaties de tools kunnen toepassen.
Het project is gesubsidieerd door Regieorgaan SIA en is een RAAK PUBLIEK aanvraag en Hanze Hogeschool is penvoerder van dit project. Sjoukje Goldman, Hoofddocent Sustainable Marketing van het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam is betrokken als onderzoeker op een deelproject in de gemeente Aalte. Dit project gaat over het afvoeren van hemelwater door het plaatsen van een regenton, die dan ook door consumenten/burgers aangeschaft moet worden.