Veel ondernemingen zijn al overtuigd van het grote belang van een duurzame economie. Ondernemen draait niet meer alleen om winst maken, maar ook om betekenis geven aan de onderneming, maatschappij en mensen. Of anders gezegd, ondernemen met als doel financiële continuïteit die in balans is met de triple bottom line: people, planet & profit. Organisaties kunnen het TBL-kader gebruiken om hun prestaties in een breder perspectief te evalueren en zo een grotere bedrijfswaarde te creëren.
De Hogeschool van Amsterdam heeft Kate Raworth, een bekende Britse econoom die het boek De Donut Economie, in zeven stappen naar een economie voor de 21e eeuw heeft geschreven, aangesteld als professor of practice. In haar nieuwe rol bij de HvA gaat Raworth onder andere optreden als strategisch adviseur over het ontwikkelen van kennis op basis van de uitgangspunten van haar werk. Die komen er op neer dat economieën, eenmaal tot bloei gekomen, hun begrenzing moeten kennen tussen een ecologisch plafond en een sociaal fundament.
Hoe die begrenzing er in de praktijk uit kan zien voor zowel bedrijven als consumenten zijn we langzamerhand aan het ontdekken. Studenten van de opleiding Commerciële Economie en de professionele master Digital Driven Business dragen hun steentje bij door tijdens hun afstuderen in opdracht van het CMI onderzoek te doen naar kansen en mogelijkheden voor bedrijven en consumenten om duurzamer te opereren en te consumeren.