Steeds meer bedrijven zetten sociale robots als Pepper en Temi in om hun dienstverlening te verbeteren. Toch blijken veel bezoekers de robot nog voorbij te lopen: ze vinden het spannend, weten niet hoe ze tegen de robot moeten praten of hebben geen idee wat de robot precies doet. Hierdoor blijft de capaciteit van deze robots onderbenut.
Met ondersteuning van technologiebedrijf Welbo doet het Centre for Market Insights veldonderzoek bij de Gemeente Woerden, The Next Web en Cupola XS naar hoe robots meer interacties kunnen initiëren. We experimenteren met strategieën als aankijken, beweging, taalgebruik en voortbeweging. Met het los testen en combineren van deze strategieën beogen wij de optimale openingsstrategie te vinden.
Dit project maakt deel uit van een langdurig onderzoek naar sociale robots in de dienstverlening. In september delen wij de eerste resultaten van het onderzoek. Meer informatie over de onderzoeken m.b.t. sociale robots die wij uitvoeren, vind je op deze pagina: www.cmihva.nl/service-robotics-lab