Vorige week is het Centre for Economic Transformation (CET) van de Hogeschool van Amsterdam gelanceerd. Het CET wil bijdragen aan het versnellen van de transformatie naar een duurzame, inclusieve, eerlijke economie en daarin een sturende rol spelen door partijen bij elkaar te brengen en samen te ontdekken wat werkt en wat niet. Het CET is platform waar nieuwe ideeën over economie vorm krijgen in praktijkgericht onderzoek en onderwijs. Studenten, docenten en onderzoekers werken samen met het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en overheden aan economische vraagstukken die de samenleving raken, zowel nationaal als internationaal. De benoeming van Kate Raworth (auteur van The Doughnut Economy) als HvA Professor of Practice is een enorme stimulans voor deze koers.
Redesigning business
Het CET kiest voor een duidelijke focus: re-designing business. Het centrum richt zich hierbij op vier belangrijke transformaties: de digitale transformatie, de transformatie naar werk, de transformatie naar duurzaamheid en circulariteit en de energietransformatie. Het lopende onderzoek en de bestaande onderzoekslabs en -eenheden zijn de kennisleveranciers van CET.
Het Centre for Market Insights is een van de onderzoekscentra verbonden aan het CET. Vanuit het Centre for Market Insights willen we middels onderzoek, kennisuitwisseling en onderwijs een bijdrage leveren aan de digitale transformatie van het bedrijfsleven met behulp van digitale technologieën en data. We doen onderzoek naar de digital maturity van bedrijven en verzorgen trainingen om hun vaardigheden en kennis op het gebied van digitalisering te vergroten. Verder helpen we ze concreet met het digitale transformatieproces door digitale innovaties op locatie, verder door te testen in samenwerking met technologiepartners.
Ter ere van de lancering van het CET is er een speciaal boekje ontwikkeld. Economic Transformation TO GO! Dit boekje kan je downloaden op de website van CET, waar verder meer uitgebreide informatie kan vinden over het Centre.