Home > Kennisbank

Kennisbank

Richtlijnen beoordeling onderzoekscriptie

Voor studenten die een onderzoekscriptie doen: dit zijn de richtlijnen voor beoordeling van onderzoeksscripties.

Waarom literatuur zoeken?

Literatuur zoeken is een onmisbaar onderdeel van onderzoek doen. Waarom is dat zo? Wanneer doe je het? En hoe zit het eigenlijk met het theoretisch kader? Hierover gaat deze video. Deze video maakt onderdeel uit van een serie video’s over informatievaardigheden. Hoe kun je op een slimme manier informatie vinden? Studenten leggen uit aan studenten.

Bron: Bibliotheek Hogeschool van Amsterdam in samenwerking met HvA Webcolleges.

Website analyse en keyword data in Similarweb PRO

Met deze video biedt het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam je een vliegende start om aan de slag te gaan met het programma Similarweb PRO. Met deze tool kan je diverse soorten website-data analyseren van allerlei websites online. Doordat je ook sites met elkaar kan vergelijken is het ook zeer geschikt voor concurrentie- en brancheanalyse. Je kan er website data vinden als traffic en engagement (aantallen bezoekers, paginaweergaves, minuten op een pagina, bouncerate etc.), concurrenten vergelijken, het soort publiek dat de website bezoekt, waar de bezoekers vandaan komen, waar ze vandaan komen etc. Onderstaande video’s belichten verschillende aspecten van de tool, o.a. een duidelijke uitleg over website analyse en zoekwoordonderzoek. De PRO versie van Similarweb kan je gebruiken in het CMI (wibauthuis 06A42), door een computer te reserveren via www.cmihva.nl/tools.

Website Analyse

Keyword data

Methoden van Marktonderzoek

Marktonderzoek kan worden onderverdeeld in aan de ene kant kwalitatieve en kwantitatieve methoden en aan de andere kant online en offline methoden. Zie voor een overzicht?Methoden van Marktonderzoek

.

methoden-van-marktonderzoek

Steekproeftrekking & calculator

steekproefcalculatorBij het bepalen van de grootte van de steekproef is het van belang rekening te houden met de grootte van de populatie, de betrouwbaarheid, de nauwkeurigheid of foutmarge, het budget en de tijd. Met onderstaande calculator kun je eenvoudig het minimaal benodigde respondenten bepalen.

Vul hieronder de 3 kengetallen van de calculator in:

1. Hoe groot is de steekproefmarge die u wilt toelaten? (%)
Een steekproefmarge van 5% is gangbaar bij marktonderzoek.
2. Wat is de omvang van populatie?
Wanneer de omvang niet bekend is, vult u dan 20000 in.
3. Welke uitkomst verwacht u in het onderzoek? (%)
Wanneer dit vooraf niet is in te schatten, vult u dan 50 in.

Resultaat :

Steekproefgrootte bij een
betrouwbaarheidsniveau van: 90%
Steekproefgrootte bij een
betrouwbaarheidsniveau van: 95%
Steekproefgrootte bij een
betrouwbaarheidsniveau van:99%

 

MaxQda: interviews coderen

MaxQda is een zeer geschikt programma voor het analyseren van kwalitatieve data zoals tekst (interview transcripten en andere documenten). Hiermee is het mogelijk om tekst in te voeren, stukken tekst te categoriseren en te coderen en analyses uit te voeren. Tijdens je scriptie wordt er bij het afnemen van diepte-interviews (kwalitatief onderzoek) van je verwacht dat je MaxQda gebruikt om de data die je hebt verzameld te analyseren. Om je op weg te helpen, hebben we een kennisclip opgenomen waarin we uitleggen hoe de tool werkt en hoe je ermee kan werken.

Stappenplan strategisch marketing planningsproces

Dit zes stappenplan vormt de basis voor ieder strategisch marketing planningsproces. Of je nu een businessplan schrijft, een scriptie, een tentamen commerciële economie of NIMA B of C moet maken, altijd vind je deze ‘stappen’ terug. Alle strategische marketingmodellen kennen ook een plek in dit model. Daarom is het essentieel dat je dit model goed begrijpt en de samenhang van alle modellen herkent.

Data visualiseren met Tableau

Met Tableau analyseer en visualiseer je data heel gemakkelijk. Het is een gebruiksvriendelijke tool waar je jouw data en resultaten op een mooie manier kan visualiseren. Je kan aan de hand van jouw data interactieve en overzichtelijke dashboards maken waar je een verhaal mee vertelt. Om je een handje te helpen, heeft het Centre for Market Insights een kennisclip opgenomen die laat zien hoe de tool werkt. De data die gebruikt wordt in deze video, kan je hier downloaden, dan kan je zelf ook handig meeklikken. Mocht je wat inspirerende dashboards willen zien die wij hebben gemaakt in Tableau, ga dan naar datavisualisaties.  Heel veel succes!

Privacy-gevoelige informatie

Wanneer je bezig bent met je scriptie is het belangrijk dat je weet welke informatie je wel en niet opneemt. Denk daarbij aan privacy-gevoelige informatie. Deze video gaat hierover. Deze video maakt onderdeel uit van een serie video’s over informatie-vaardigheden. Hoe kun je op een slimme manier informatie vinden? Studenten leggen uit aan studenten.

Bron: Bibliotheek Hogeschool van Amsterdam in samenwerking met HvA Webcolleges.

Usability tests

user-experienceHet belang van websites wordt steeds groter en ze dienen steeds meer functies te vervullen: informatie over het bedrijf; over producten; een webwinkel; aanvragen afhandelen; telefonische vragen afvangen. Een website moet dan wel goed werken.

Bij usability tests moeten de respondenten de website bezoeken en diverse vragen hierover beantwoorden. Er wordt gekeken naar de routing van de site, is de site duidelijk, logisch ingedeeld, zijn de overgangen logisch, begrijpen gebruikers knoppen en foto’s? Vaak wordt hierbij ook gebruik gemaakt van eyetrackingapparatuur.


Bron: Kooiker, R, Broefhoff, M & Stumpel, H. (2011). Marktonderzoek. (Achtste druk ed.). Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.

Webcam interviews

webcam-interviewDiepte interviews en groepsdiscussies kunnen ook online gehouden worden via de webcam. Voordeel hiervan is natuurlijk dat de organisatie eenvoudiger is, en het kan sneller en goedkoper worden georganiseerd dan een traditioneel (groeps)gesprek. Bekijk een voorbeeld van een online webcam onderzoek van IPM:

.

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
Winkelwagen
There are no products in the cart!
0
X