Richtlijnen beoordeling onderzoekscriptie

Posted on: augustus 30th, 2016 by Centre for Market Insights No Comments

Voor studenten die een onderzoekscriptie doen, zijn hier de richtlijnen voor beoordeling van onderzoeksscripties te vinden.

Aanpak Marketingplan

Posted on: december 8th, 2015 by Centre for Market Insights No Comments

Richtlijnen operationeel marketingplan                      Richtlijnen strategisch marketingplan

operationeel-marketingplan                            strategisch-marketingplan

 

Bedenk zoektermen

Posted on: oktober 7th, 2015 by Centre for Market Insights No Comments

Hoe kom ik aan goede zoektermen?
De zoektermen die je gebruikt bepalen voor een groot deel de hoeveelheid en kwaliteit van je zoekresultaten. Goede zoektermen zijn dan ook erg belangrijk. Een paar tips.

Bron: HvA Bibliotheek in samenwerking met HvA Webcolleges.

Deskresearch

Posted on: september 21st, 2015 by Centre for Market Insights No Comments

Wat is Deskresearch?
Je krijgt uitleg over wat deskresearch is. Ook zijn er tips over gebruik van slimme zoektechnieken om betere resultaten te krijgen met Google.

Stip, van de bibliotheek van de Hogeschool van Amsterdam heeft een stappenplan opgesteld om gestructureerd, volgens een vast stappenplan, te werk te gaan: efficiënter werk en betere zoekresultaten.

Bron: Bibliotheek Hogeschool van Amsterdam in samenwerking met HvA Webcolleges.

Eerste hulp bij e-onderzoek

Posted on: september 21st, 2015 by Centre for Market Insights No Comments

Leer nóg slimmer zoeken met Google!

In het CMI kun je een gedrukte versie van het boekje Eerste hulp bij e-onderzoek van Ewoud Sanders krijgen. Je kunt het boekje ook downloaden (alleen voor intern gebruik HvA).

eerste-hulp-bij-e-onderzoek

Hoofd- en deelvragen

Posted on: september 21st, 2015 by Centre for Market Insights No Comments

Hoofd/Adviesvraag
* geef aan wat het einddoel is van de opdracht en wat de opdrachtgever met deze opdracht uiteindelijk wil bereiken, maak duidelijk ten aanzien van welke strategie je advies gaat geven;
* formuleer een adviesvraag met een smart geformuleerde (voorlopige) doelstelling die aansluit op deze strategie

Onderzoeksdoel
* geef aan wat je informatiebehoefte is om de adviesvraag te kunnen beantwoorden, waar je inzicht in wilt verkrijgen

Deelvragen
* laat zien wat de deelgebieden van je onderzoek zullen zijn en formuleer per deelgebied één of meerdere deelvragen

.

Bron: Afstudeerhandleiding CE FMB (versie augustus 2015)

Plan van Aanpak (PvA)

Posted on: september 21st, 2015 by Centre for Market Insights No Comments

Het schrijven van een plan van aanpak vormt de basis voor een goed onderzoek dat moet leiden tot een gedegen commercieel plan. De afstudeerhandleiding en onderstaand flitscollege van Marjolein van Vlaanderen (alleen voor intern gebruik HvA) bieden inzicht en overzicht bij het schrijven van een duidelijk plan van aanpak.

.

pva-flitscollege

 

Zoekmethoden

Posted on: september 21st, 2015 by Centre for Market Insights No Comments

Welke methoden zijn er om te zoeken?
De meest gebruikte zoekmethode is het simpelweg intikken van zoektermen in een zoekmachine. Wist je dat er veel meer methoden bestaan? Deze video maakt onderdeel uit van een serie video’s over informatievaardigheden. Hoe kun je op een slimme manier informatie vinden? Studenten leggen uit aan studenten.

Bron: Bibliotheek Hogeschool van Amsterdam in samenwerking met HvA Webcolleges.

Definieer probleem

Posted on: september 21st, 2015 by Centre for Market Insights No Comments

Hoe ga ik van onderwerp naar zoekvraag?
Om gericht te kunnen zoeken moet je precies weten wat je zoekt. Het helder formuleren van je probleem, hoofd- , deel- en zoekvragen is essentieel. Waar kun je op letten? Deze video maakt onderdeel uit van een serie video’s over informatievaardigheden. Hoe kun je op een slimme manier informatie vinden? Studenten leggen uit aan studenten.

Bron: Bibliotheek Hogeschool van Amsterdam in samenwerking met HvA Webcolleges.

Aanleiding van het probleem en probleemstelling:
* schets de ontwikkelingen extern (de markt en de macro-omgeving) en/of binnen het bedrijf die de aanleiding tot het probleem vormen. Geef aan voor wie het een probleem is;
* maak duidelijk wat het ondernemingsprobleem achter de opdracht en de probleemstelling is

Bron: Afstudeerhandleiding CE FMB (versie augustus 2015)

Cmihva.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid. Privacyverklaring

Accepteren
X