Het Lectoraat Digital Commerce doet regelmatig onderzoek naar de succes en faalfactoren van webwinkels in cross-border e-commerce. De aanleiding voor dit onderzoek is dat de cross-border expertgroep van het landelijke programma shopping tomorrow (https://www.shoppingtomorrow.nl/nl/themas/strategy/cross-border/cross-border-e-commerce-2020) een podcast heeft ontwikkeld met de titel: Covid19 & Cross Border Ecommerce. Wat nou crisis?! (verwachtte publicatiedatum oktober 2020). Voor deze podcast hebben de leden van de expertgroep interviews gehouden met een aantal bedrijven en een aantal experts. Graag zien we deze opnames ook gebruikt worden voor onderzoek. In welke mate heeft de covid-19 pandemie effect gehad op de cross-border e-commerce activiteiten van Nederlandse webwinkeliers? Is dat per land anders, of juist niet? Zijn er verschillen, of juist overeenkomsten tussen productgroepen. Deze afstudeeropdracht heeft tot doel om een antwoord te vinden op deze vragen.
DE AFSTUDEEROPDRACHT
Er is ruimte voor één afstudeerder die interesse heeft in kwalitatief onderzoek naar de gevolgen van de covid-19 pandemie op de cross-border e-commerce activiteiten van Nederlandse webwinkeliers. De interviews die reeds zijn afgenomen door de expertleden zijn opgenomen en worden beschikbaar gesteld. De afstudeerder zal zelf moeten bepalen of en hoeveel aanvullende interviews nodig zijn voor een onderbouwde analyse. Op basis van het beschikbare materiaal bepaalt de student zelf de onderzoeks- en de adviesvraag, bepaalt de student zelf wat er nodig is om de bestaande data aan te vullen en gaat de student aan de slag met transcriberen en analyseren van de interviews met behulp van MAXQDA. De begeleiding bij deze opdracht is door onderzoeker en docent Sjoukje Goldman. Sjoukje Goldman werkt als onderzoeker bij het lectoraat Digital Commerce en is gespecialiseerd in cross-border e-commerce. Zij is tevens lid van de expertgroep Cross-border E-commerce van Shopping Tomorrow.
WAT VERWACHTEN WE VAN JE:
• Je gaat aan de slag met de informatie die reeds verzameld is door de expertgroep. Je beluistert de podcasts, lees het blue paper en verdiept je in de interviews die reeds zijn afgenomen.
- Je formuleert zelf een onderzoeks- en adviesvraag
- Je stelt zelf vast of en hoeveel aanvullende interviews nodig zijn om een onderbouwde conclusie te kunnen formuleren op basis van interviews
- Je gaat de interviews transcriberen en analyseren met behulp van MAXQDA
- Je verwerkt de resultaten zowel in een afstudeerrapport als in een presentatie die je geeft aan de leden van de expertgroep Cross-Border E-Commerce van Shopping Tomorrow
- Je deelt je resultaten eveneens in een presentatie aan de 2e jaars studenten van de afstudeerrichting Digital Marketing tijdens hun cross-border challenge
- Je werkt samen met Sjoukje Goldman aan een blog waarin de resultaten van het onderzoek met de branche gedeeld worden
WAT VRAGEN WE:
• Dat je accuraat en nauwkeurig werkt
• Dat je kunt werken met deadlines:
- Affiniteit met kwalitatief onderzoek
• Zelfstandig werken omdat aanwezigheid op het CMI wellicht niet mogelijk is • Affiniteit met Cross-border E-commerce
WAT BIEDEN WE:
- Kennisdeling over het onderwerp cross-border e-commerce en de effecten van covid-19 voor Nederlandse e-retailers
• Toegang tot ons netwerk via de Cross-border E-commerce expertgroep van Shopping Tomorrow
• Een kansrijke uitgangspositie om een baan te veroveren in het cross-border e-commerce landschap
• Unieke mogelijkheid om mee te werken aan een blog die je bij publicatie kunt vermelden op je CV