Big data en data analytics zijn niet meer weg te denken vandaag de dag en deze opdracht bied je de kans om waardevolle tools te leren kennen. Een student met een analytische instelling en belangstelling voor programmeren en databases heeft de voorkeur voor deze opdracht. Leren werken op de Raspberry Pi behoort tot de mogelijkheden.
OPDRACHT
Binnen e-commerce is het vanuit business en economisch perspectief belangrijk om de meest inzichtrijke relaties en aspecten in een dataset te visualiseren in een zogenoemd interactief dashboard. Om een geschikte visualisatie te kunnen maken die waardevol is voor stakeholders moeten er echter veel handelingen en arbeidsintensieve werkzaamheden worden verricht. Real-time dashboarding kan in hierbij waardevol zijn. In een zogenoemde geautomatiseerde processing pipeline dienen alle noodzakelijke verwerkingsstappen aan bod te komen: van data ophalen en data schoonmaken (validatie en eventueel interpolatie en/of extrapolatie) tot data analyse (segmentatie in bijvoorbeeld clusters) en data rendering (weergave).
- Een eerste doel van deze opdracht is om een daadwerkelijke pipeline vorm te geven en in te vullen (ontwerpen) voor een concrete dataset. Hierbij kan er eerst via een kort literatuuronderzoek in kaart worden gebracht wat gangbare pipelines in marketing analytics zijn en waarop gelet dient te worden.
- Een tweede doel is om te onderzoeken of volledige automatisering mogelijk is en/of real-time processing haalbaar is. Bij dit laatste doel ligt de nadruk op daadwerkelijk bouwen (programmeren).
De dataset waar je mee gaat werken en het uiteindelijke dashboard dat daarop is gebaseerd worden in de afstudeeropdracht bepaald in overleg met representatieve stakeholders (intern, in het Centre for Market Insights, of extern).
ONDERZOEK
Voor het uitvoeren van deze afstudeeropdracht dient er naast kwalitatieve desktop research, eventueel aangevuld met gestructureerde interviews, ook kwantitatief empirisch onderzoek te worden uitgevoerd via dataexploratie en analyse. Onder het laatste valt wellicht datavergaring via het toepassen van data mining technieken zoals web crawling of web scraping van websites en/of via een API (Application Programming Interface) van een marktplaats. En daarnaast? gevorderde statistiek en data analyse, zoals content analyse en natural language processing aan de hand van machine learning.
WIE WIJ ZOEKEN
- Je volgt momenteel een commerci?le opleiding
- Je hebt ervaring van zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden
- Je hebt een analytische instelling en belangstelling voor programmeren en databases
- Je bent communicatief en sociaal vaardig
WAT WIJ BIEDEN
Een uitdagende afstudeerstage van minimaal 4 dagen in de week bij het CMI (Wibauthuis 06A42), waar je veel kennis op kan doen over big data, marketing analytics en programmeren. Je werkt met een ervaren en deskundig onderzoeksteam. Je wordt hierdoor opgeleid als echte data driven marketeer. Je krijgt geen stagevergoeding, maar je krijgt wel volledig de tijd om te werken aan je afstudeeropdracht.
INTERESSE??
Enthousiast geworden over deze afstudeeropdracht? Stuur dan snel je CV & motivatie naar cmi@hva.nl t.a.v. Rob Loke.